Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 2 besök senaste veckan (50897 totalt) |
Kan intyga att både e21 och 02 drivaxlar funkar, dock vet jag inte om det nöter på grejerna. Men kan tala om att jag har kört ett antal mil säg 1500 mil med 02an med e21 diff. När vi monterade av ena knuten på ena drivaxeln bytte vi den med den andra...
Jag påstår inte att detta på något sätt är något jag skulle rekommendera andra eller att det vi ens gjort är bra på något sätt eller rekommendera andra till att göra på detta sättet men det har i alla fall fungerat. Dock vet jag inte som sagt hur knutarna har påverkats/slitits. Mvh NK _________________ Niklas Kallbom |
Jaha då var man hemma igen efter en vecka i ett varmt Tyskland
![]() ![]() Vi var först på DTM som sagt + kollade lite längs nordschleife från fredag - måndag morgon då det bar av till München för att kolla in BMW museumet och lite andra sevärdheter i staden. Sen åkte vi väster ut igen mot Stuttgart och kollade på Porsche's och mercedes's museumen, vilket alla hade väldigt mycket att titta på, synd bara att man inte hade mera tid, då det kändes som att man missade många detaljer ![]() ![]() Längtar redan till att få åka ner igen... Nästa gång blir det nog inte DTM utan AVD Oldtimer grand prix på Nürburgring som gick helgen innan DTM i år den 10-12 Aug. Lite vad som hänt med 1602:an då.... Har nu fått på toppen med den nya MLS packningen från Motornord med 92mm i borr. Det som saknas på motorn nu är vipparmsaxlarna och vipporna, som ska monteras i veckan. Kan bli så att vi blir tvugna att justera kammen lite då vi har planat både blocket och toppen med ca:2,55 mm totalt. Jag själv utanför BMW Welt: ![]() Åkte även upp i Olympic tower som är ca: 291 meter högt för att se lite av München ![]() Fin BMW 1502 med blå skinninredning som stod utanför resturangen vi åt på i München ![]() ![]() BMW 2002ti från 1968 ![]() _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW M235 -14 BMW 330 -06 Banbil/bruksbil *BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt) |
Fortsättning på motorbygget:
Igår blev vipparmsaxlarna, vipporna, insugen & oljefilterhållaren monterade. Det enda som ska göras nu innan motorn monteras i bilen igen är att mäta in kamaxlen + plana av 2,5mm på kåpan framför kamaxeldrevet. Efter en snabb koll igår kväll ser det ut som att vi inte behöver vrida kamaxeldrevet något, men det ska mätas mera noggrant senare. En fråga bara: Är det någon som har koll på hur mycket man ska dra toppen med sen? Just nu har vi bara dragit den med 6 kilo. Har också köpt nya 15" BBS kryssekerfälgar som satt på E30. Dessa satt det vinterdäck på nu, men dom ska snart bort och fälgarna ska lackas om och sen åker det på nya sommardäck. Funderar på om man skulle testa Toyo R1R däcken? Känns inte som att man har chassi för att köra med R-däck än. Lite bilder på motorn under byggets gång, nu sitter allt i toppen på plats: ![]() ![]() _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW M235 -14 BMW 330 -06 Banbil/bruksbil *BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt) |
Det här ser riktigt trevligt ut!
Jag satte själv ihop en 2,2 l motor till min 02:a förra året. Gjorde misstaget att dra toppen enl verkstadsmanualen (ca 70Nm), med läckage som följd. Drog sedan enl anvisningar från tillverkaren av toppackningen, med bla två "vinkel"dragningar efter momentdragningen. Gissar på att det motsvarade det dubbla omräknat i Nm. Sen höll det tätt! Med andra ord, följ anvisningar från tillverkaren av toppackningen så blir det bra! Lycka till! _________________ Andreas Forslund BMW 325i -88 |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 2 besök senaste veckan (50897 totalt) |