| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bultarna i bakvagnsupphängningen lossnar...
|
6898 besök totalt |
|
jag har hela chassit uppbultat i powerflex bussningar och nylock muttrar och efter ca 15-20mil börjar bultarna att skruva upp sig och hela bakaxeln börjar glappa och funderar om det beror på bussningarna,muttrarna eller utformningen av upphängningarna? någon som har haft liknande problem eller funderingar? Bakaxeln är en volvo 240 upphängd i 240/hemmagjoda bärarmar i en volvo 142a _________________ Jimmy Johansson |
||
|
Kolla att skruvarna och muttrarnas anliggningsplan är parallella. Det räcker att ytorna bara är lite snedställda mot varandra för att man ska tappa klämkraften.
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
|
Är inte 240 en 4-link ? och powerflexbussningar nått nylonliknande...
Min gissning: I så fall skulle jag vilja säga att det beror på bussningarna eller de hemgjorda bärarmarna ev i kombination. En 4-link orsakar vridning av bärarmarna när ena hjulet är i annan höjd än det andra. Normalt tar original gummibussningar upp den vridningen. En del bilar har också bärarmar som är gjorda för att kunna vridas.. är alltså inte vridstyva. Med styva bärarmar och styva bussninagar blir det inte bra. Min gissning är att vridningen gör att bulten "nyps" fast av bussningen och att muttern vrids när hjulet fjädrar upp/ner. Allmänt vill man inte ha vridstyva bärarmar och styva bussningar. Det är ett bra sätt att snabbt få utmattningssprickor i bärarmar och infästningar och kan ge rätt så obehagliga resultat när det gåtr sönder under färd. _________________ Mats Andersen |
||
|
jodå! alla anliggningsplan är parallella
inte min axel, men alla volvo ser ju lika ut
Röda ringar plus panhardstaget har powerflexbussningar =allt. Dom övre ser likadana ut som dessa på bilden men är mer invinklade för att passa i min bil (påminner mer om en mild k-länk)
Plus att herr johansson har svetsat lite...
blir kanske för styvt???
funderar om det hjälper om man bygger om dom övre armarna till uniball? _________________ Jimmy Johansson |
||
|
Re:
Nja. Det är ju inte åt det hållet som det är dumt att ha stumt. En uniball kan ju vrida sig när axeln kränger och fjädrar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Testa att hissa upp bilen.
Dra åt alla skruvar. Ta bort fjädrar och dämpare. Testa att lyft axeln på ena sidan med en domkraft. Då ser du enkelt om du har brytningar, vilket jag tror att du har. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
ja.. de dära övre bärarmarna, vill man inte ha stumma bussningar i, då blir det ett stelt gångjärn.
Finns ju lite varianter man kan fixa till det med. 1: gummibussning i ena änden 2: en sån där vad de nu heter.. ledlager? i ena änden. Sån där som nästan alla hembyggare sätter dit. 3: låsa plastmaterialet med låsskruv och ta upp hålet för metallhylsan i lodrät ledd, fast det är väl ingen snygg lösning . _________________ Mats Andersen |
||
|
Jag har liknande upphängning på min Commodore med PU-bussningar överallt utom i de övre stagen som har nya solida original gummibussningar.
Inga muttrar som släpper och inga sprickor i vare sig länkarmar eller infästningar. Jag kör bilen mest på banträffar, men den går även landsväg till och från träffarna. Jag tror att boven är de nedre länkarmarna, de är byggda för att vrida sig lite. Boxar man dem så blir det nog för stumt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Re:
Eller hissa, ta bort fjädrar o dämp, och lyft klumpen med en domkraft och vicka axeln med handen. Då kan du kolla på olika höjder oxå. En tanke jag har är att fyrlänken ger ett rollcenter, och ett ev panhardstag ett annat, som dessutom flyttar sig. Vad som helst som roterar kring två punkter ger problem, och nåt måste ge sig. _________________ Arne Lindgren |
||
|
ok jag skall testa att tillverka nya övre länkarmar med uniballs, det verkar som en bra ide
jag har dock inte hittat några mer lösa bultar på ett tag men dumt om det börjar att knäcka i infästningarna tack för intressanta svar _________________ Jimmy Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6898 besök totalt |