| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
M20 Svänghjul på S50
|
1 besök senaste veckan (16615 totalt) |
|
M20 Svänghjul på S50
Kan någon reda ut allt här. Motor S50B32 Jag har ett M20 svänghjul 84- (8,5kg) Vad jag vet är att jag kommer behöva slipa på oljetåget eller svarva på baksidan av svänghjulet! Att jag kommer behöva förlänga slavcylinder och anläggningsyta på andra sidan för gaffeln, eller svetsa på distanser på gaffeln mot urtrampningslagret! Eller använda sig av lager från E21?? Det jag inte vet är ifall jag kommer behöva byte startmotor? Behöver svänghjulet vara plansvarvat för att använda sig av Sachs 618 (88 3082 999 618) tryckplatta? Vart till bästa pris vart hittar jag: Tryckplatta (Sachs 618) finns de olika? Tycker jag sett en lägre och en tjockare variant. Original lamell? (228mm), finns de olika, med/utan fjädrar!?... Kolla på dessa två olika tryckplattor tex. http://www.ebay.de/itm/Original-BMW- http://www.ebay.de/itm/Sachs-Perform _________________ Oscar olander - Sthlm BMW 335i Touring |
||
|
Jag kan inte s50.
Men på m50 gälle: Men dom gammla m20 hjulen behöver inte svarvas om man ska ha dom på m50. Slavcylinden eller pinnen ska inte förlängas. Längre urtrampningslager eller ca 10 mm distanse på gaffeln. Startmotor ska bytar....alt. kuggkransen ska bytas. Ett svänghjul ska alltid planas..om det inte är plant från början. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Re:
Mitt är tyvärr inte av de äldre! Utan senare än -84 vilket betyder vad jag att de är ett av de tyngre vilket borde ha mer material på baksidan. Säger du att de är dumt att montera de utan att köra än vända i svarven? Montera på motorn och kontrollera med klocka? Är de ett lager från BMW E21 man ska använda sig av då? Byta startkrans, är de bara värma av och värma på? Kan jag använda den från mitt dubbelmasse M3 svänghjul? _________________ Oscar olander - Sthlm BMW 335i Touring |
||
|
Verkar väldigt dåligt med korrekt info om detta på nätet.
Det urtrampningslager vissa tycker man ska använda från E21 art-nr 21511204525 är enligt ETK 30mm medans M3:ans är 25mm. Men de sägs att man ska bygga på 1cm på gaffeln ifall man ska gå den vägen... Tryckplatta och lamell är jag fortf osäker på vad jag ska välja.. _________________ Oscar olander - Sthlm BMW 335i Touring |
||
|
Re:
OBS. Mina uppgifter gäller fortfarande m50. Jag trodde att det tjock svänghjulet kom -87......men det kan vara fel ? Jag har ingen aning om e21/M3 lagret...men då måste det bli samma sak att lägga på 15mm i stället. Om det är samma förhållande mellan m20-hjul och m50-motor......så går inte hjulet på över huvud taget om du inte svarvar, det tar i bultana till tråget......medan det äldre passar direkt. Vi svarvar av våra hjul någon mm framför startkransen. Jag har inte provat själv än. Men m50 startkransen ska passa på m20-hjulet. Bara att värma kransen så trillar den av. Så här ser ombyggnaden av gaffeln ut.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Tänk också på att det är bättre att använda en lamell med fjädrat centrum (ryckutjämnare) om du ska ha masivt svänghjul.
Det kan pli ett jävla skramlande i lådan på tomgång annars. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Re: M20 Svänghjul på S50
Sista bilden är inte på en -618 platta. Se denna länk för rätt bild: http://www.dli-teknik.se/index.php?s _________________ David Lindblom |
||
|
Förmodligen bara fel bild i annonsen. Såg att han hade fler annonser med samma bild fast de var annat art-nr.
Fick svänghjulet idag, och startkransen går inte att flytta. S50 's är mindre. Skulle man kunna svarva M20 svänghjulet så startkransen passar från S50 ? _________________ Oscar olander - Sthlm BMW 335i Touring |
||
|
Så här fick de bli!
Kom på efter jag svetsat ihop allt att de måste vara bättre att förlänga pinnen på slavcylindern och knoppen på andra sidan, så de blir samma geometri som innan..
_________________ Oscar olander - Sthlm BMW 335i Touring |
||
|
Re:
Ser ut som en rejäl ansamling av härdfläckar. En slipning av ytan vore nog inte fel för bästa funktion. _________________ Roland Johansson |
||
|
Är de lite tungt att dra runt medbringaren växellådan även om de är ordentligt urtrampat?
Tänkte att de kanske behöver slitas in lite...? Har även förlängt slavcylindern nu.. _________________ Oscar olander - Sthlm BMW 335i Touring |
||
|
Skulle gjort som jag tänkte från början, dvs förlängt slavcylindern och justerbart mothåll http://www.realoem.com/bmw/showparts
De får man äta upp nu. Det kopplar ur, men inte mer än så. Känns som kopplingen tar bara några mm från pedalen i golvet. Har även förlängt slavcylindern så långt de går. Tror jag har en lösning på problemet utan att behöva plocka ner lådan. Så alla som läser detta och ska köra M20 svänghjul! Förläng mothållet och slavcylindern, De är rätt väg att gå! Att svetsa på distanser är bara fel
||
|
Re:
Det är ju detta som är problemet med internet. Personer med liten kunskap kan skriva saker som ser ut som fakta. Att du har probem med din koppling har inget att göra med de beskrivningar som du fått. Det är rätt att svetsa på distanser. Man kan istället välja att förlänga pinnen och mothållet, Bara man får rätt geometri. Jag vet inte vad du gjort för fel, så det inte funkar. Men tycker du att dina distanser ser ut som dom jag visade....så kanske du ska lämna bort grejorna nästa gång. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Problemet med distanser på gaffeln är att geometri blir fel! Om du tänker på vart hävarmen ledar så måste man ha en radie på distanserna som stämmer överens med hur hävarmen rör sig.
Men om man istället förlänger, eller gängar hålet där ledtappen (nr.6) för mothållet sitter och drar i en skruv där så får man det hela justerbart + att man inte förändrar geometri utan man spacar bara upp för hävarmen. Självklart måste man förlänga slavcylindern, men de är en baggis! Jag kan även tänka mig att de blir en mer slitage på plasten på baksidan av urtrampningslagret efter som den måste glida på distanserna, så de finns risk att den äter sig ner i plasten. Nödlösningen jag tänker på nu är att jag borrar från utsidan rakt igenom den där ledtappen (nr.6), och gängar hålet eller sätter en plåt på utsidan av lådan med skruvförband som jag svetsar en mutter i. Risken finns att ledtappen trillar ner men den hänger ju fast med bygeln runt gaffeln. Annars borde de gå att pilla ut genom hålet i botten av lådan. Annars får jag riva ner lådan igen. Går ju att köra bilen som den är nu, men kopplingen tar verkligen direkt vilket känns så bra?
||
|
När du håller på med kopplingsarmen så kolla att den inte tar i i fram/bakkant på hålet i sprängkåpan när du frikopplar.
Och en annan viktig grej, olika slavcylindrar har olika slag, kolla vilket slag din tryckplatta kräver och välj slavcylinder sen, huvudcylindern funkar förhoppningsvis, om det inte är väldigt stora skillnader på slavisarna.
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
|
Jag vet bara att jag köpte en som ska motsvara original. Den specar 22.2mm vilket jag antar är diametern på kolven. Men om du känner till någon som har extra slag och passar på bmw så hojta gärna till!
Antar att kolvdiametern är mindre men slaget blir längre? Dvs kopplingen blir lite tyngre? Vart skulle den ta i, i framkant? Skulle vara i tryckplattan sånt fall? Vart skulle den kunna ta i bakkant? Måste sånt fall vara extrem vinkel på kopplingsramen sånt fall?
Vad jag tror som är fel är att jag har behövt förlänga slavcylindern till max, gör jag den längre går den inte att montera dikt an mot växellådan. Dvs det är nog redan rätt stor vinkel på kopplingsarmen, så man har förlorat redan där rätt mycket! Blir till att ta ner lådan då man inte kommer åt ledtappen från utsidan när den är på bilen, alldeles för trångt! Får se hur mycket jag kan vinkla ner lådan, måste ju ändå göras för att komma åt skruvarna på ovansidan Kanske släppa ner motorbalken också en aning?
||
|
är det bara jag som inte förstår varför du inte bara tar ner växelådan och gör om jobbet med förlängt mothåll?
det tar ju typ 30 min att ta ner en E36 låda om man nyss haft den borta. att försöka lösa problemet på plats låter mycket jobbigare och lär inte bli bra. jag åker S50 med M20 svänghjul med förlängt mothåll och förlängd pinne till slavcylindern. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
![]() |
Skruva banåkabil
M20 Svänghjul på S50
|
1 besök senaste veckan (16615 totalt) |