Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
varselfärg, 2-komp
2 besök senaste veckan (4560 totalt)
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Trådstartare
varselfärg, 2-komp

Jag håller på att lacka min banträffbil. Den är vit, men jag funderar på att måla delar av den i varselfärg. Är det någon som kan tipsa om bra hållbar varselfärg och var man köper den. Gärna riktig billack 2 komp.

Biltema har sprayburkar, men jag tror inte dom håller speciellt länge utan att blekna.
/Anders

Stockholm
Här sen Jun 2011

Det bör väl en billack-firma kunna blanda eller ta hem? Ring och hör, en del kan även fylla upp riktig bilfärg på sprayburk med bra munstycke som ger helt okej resultat.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Dupont ligger i norra änden av Tagene industriområde ("Spies Hecker"), de bör kunna blanda till vadsomhelst. Söder om gbg har du Tinter i Kållered.

Annars finns det Vinyl i både varsel och reflex av god kvalité.

steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Varselfärg = långsamtgående fordon
Dvs, kör snabbare

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

steffe skrev:
Varselfärg = långsamtgående fordon
Dvs, kör snabbare
Att måla en LGF-skylt där bak vore kanske en fint (eller alltför sant )

Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag har talat med Lackman, men dom sade sig inte fixa detta. Jag ska kolla med Tagene-firman

Täby
Här sen Sep 2010

Det finns ju folie som har varselfärger!

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
Dupont ligger i norra änden av Tagene industriområde ("Spies Hecker"), de bör kunna blanda till vadsomhelst. Söder om gbg har du Tinter i Kållered.

Har provat att ringa Dupont flera ggr, dom hänvisar alla (privat och stor firma) till Lackman som "deras" blandare och försäljningsställe och varje gång blir Lackman lack (ha ha), dom har inget med Dupont att göra, dom har inte ens deras färgkartor eller korsreferenslistor utan kör Standox 100%.
dom har ingen aning om varför Dupont gör så.

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

MaZ skrev:
Niklas Falk skrev:

Har provat att ringa Dupont flera ggr, dom hänvisar alla (privat och stor firma) till Lackman som "deras" blandare och försäljningsställe och varje gång blir Lackman lack (ha ha), dom har inget med Dupont att göra, dom har inte ens deras färgkartor eller korsreferenslistor utan kör Standox 100%.
dom har ingen aning om varför Dupont gör så.
Det var 2005 som jag var där, men då gick det bra att ringa och sen hämta en förbeställd blandad sprejburk vid ingången i norra gaveln. Men jag vill minnas att det inte var självklart med privatkunder (ringa på klocka på utsidan och vänta ett bra tag innan nån kom).
På sju år så kan det blivit tajtare rutiner naturligtvis (tiden går och organisationerna blir fyrkantigare).

Kanske åka dit och vara ödmjukt påstridig

M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens

En räddningsbils basfärg är röd. Basfärgen på containrar och på sådana släpvagnar vars totalmassa är större än 750 kg, vilka används för räddningsverksamhet, är i tillämpliga delar röd.

De referensnyanser som används för den röda basfärgen är RAL 3000, RAL 3001, RAL 3002 eller RAL 3020. Märkbarheten får förbättras med fluorescerande färger vars referensnyanser är RAL 3024 eller RAL 3026.

Vitt och gult får användas som varselfärg på räddningsbilar och på containrar och släpvagnar som används för räddningsverksamhet. Den referensnyans som används för den vita varselfärgen är RAL 9010 och för den gula är referensnyanserna RAL 1018, RAL 1021 eller RAL 1023. Varselfärgen ska täcka en mindre yta än basfärgen.
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag har faktiskt talat med lite folk i färgbranchen + tillverkare. Just den flouriserande effekt jag var ute efter är svår att få att hålla över tid. Färgen åldras och effekten minskar fick jag veta.

JAg funderar vidare. Tack för tips.

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens

Jag lyfter tråden då jag skulle beställa RAL 1026 (neongul) åt en kompis av min färgleverantör.

Svaret jag fick va, färgen tillverkas efter beställning. 2500kr/L, minsta beställning 6L..
Den ska läggas över vit bas, samt ha en speciell UV-beständig klarlack.
Citera
Supersnake
Limmared
Här sen Jul 2013

Lackdepån i Anderstorp har neonfärger (RAL 1026, 2005, 3026 och 6038) i pulverfärg i lager. Går att beställa 1kg.
0371-20000
info@lack.nu

Skruva banåkabil
varselfärg, 2-komp
2 besök senaste veckan (4560 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande