Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Avgassystem | << 1, 2 10368 besök totalt |
Magnus,
Menar du vanlig TermOTec som "alla" dragracers använder? Det sänker tempen under huven ganska rejält och kan hjälpa till att hålla ner både vatten och oljetemp. Jag använde det för att få en startmotor att fungera lättare. Den verkade inte tycka om att ligga direkt mot primärrören. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Följde köpet av bilen, vet inte om det ger något annan kli i fingrarna när tar lös grenröret. (Gör jag helst inte igen, sitter med 16 st M6 pinnbult och marginellt större hål grenrörflänsarna. Jättekul att montera. ) Möjligtvis ger det något lägre temp under huven, har i princip aldrig haft oljetemp över 95 grader och alltid helt stabil vattentemp. /Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Lindningen (eller kerambeläggningen om man har sådan) håller tempen där van vill ha den: I grenröret.
Detta ökar på gashastigheten och avgaserna "vill ut" lite fortare...Kan man enkelt säga. Har oxå hört talas om att det sänkt temp på både olja och vatten litegranna. |
||
Eeeh, det där får du gärna utveckla...! om avgaserna är varmare så tar det oxo upp större volym (alternativt ha högre tryck, allmänna gaslagen... PV=nRT). Det borde generera högre mottryck istället tycker jag, men det är väl någon snitsig aspekt som jag missar Varför vill man ha det varmt i grenröret? (antar att vi inte pratar om uteslutande turbo-motorer) Mvh, pär _________________ Pär Hylander |
||
Detdär var en intressant vinkling!
Men kan det inte vara så att det är som du säger med ett hödre tryck, fast att det då strävar mot "minsta tryck". Mao bakåt i avgassystemet. Måste forska vidare i detta... Har haft koll på det... |
||
Hmmm, mjaaaeee, eeeh,, så blir det väl inte....? Det är ju nästan som att säga att man ska ha avgassystem i sugrörsdimensioner för då blir det högt tryck! (lite tillspetsat, men ändå ) Men om vi återgår till själva bandaget och dess isolerande effekt. Rimligen borde det väl ge just den effekten att avgaserna avger mindre värmeenergi i motorutrymmet och att det i många fall är positivt. Men strävar man verkligen oxo efter att hålla avgaserna varmare? Eller är det bara en en konsekvens av det första? Mvh, Pär ps, på en turbomotor kan man ju tänka sig att man vill hålla avgaserna varma före turbon för att få bra snurr på den! _________________ Pär Hylander |
||
*morr* Dethär har jag kunnat!!!
En sak är säker iaf...Det funkar! Men kanske inte riktigt så väl som reklamen vill kanske... |
||
Allmänt banåkaforum Avgassystem | << 1, 2 10368 besök totalt |