| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Falken 512
|
2356 besök totalt |
|
Falken 512
Jag funderar på att skaffa riktiga budget-däck till min Astra, nämligen Falken 512 i dimensionen 205/50-16"V. Är det någon som testat sådana? Håller de för en tur runt någon bana (eventuellt turistvarv runt Ringen igen)? Huvudsakliga användningen kommer dock vara kajkande runt i Svensson-tempo på vanliga vägar, men det kan ju vara intressant att veta om de klarar väta och sådant också.. Förlåt för att jag pratar "skit"-däck här..
|
||
|
Re: Falken 512
Skit är det då inte men kanske inte så lämpligt på bana. Turistvarv går säkert bra men det är mer ett komfortdäck än tex FK451. 451:orna har jag men bra resultat (vinnst) testat på rallybilen och det funkar utmärkt tills de blir för varma. Då får man släppa efter en stund innan man går på igen. _________________ Daniel Steiner |
||
|
512:orna borde klara det du vill ha ut från dem. Har bekanta som kör med 502 på sina bilar vilka är föregångarna till 512. De är mycket nöjda med våtgreppet och den prestanda de får/fått per satsad krona. Dock är 512 ett mer komfortinriktat däck än vad 502 var.
/ola _________________ Ola Leufvenmark ---------------- Renault Megane RS225 - 2008 |
||
|
Jag kör på 512 och tycker det fungerar fint, vet flera andra som med kör på det och de är med nöjda. De kör någon banträff då och då samt vanligt kuskande på gata, mycket trevligt däck på gata och i regn. Tycker det är trevligt på bana med, de släpper snällt och låter en gå på lite glid. Visst kan det tugga på dem lite men vilka däck gör det inte det på när man kör bana. Min andra uppsättning nu och det blir säkert en tredje när dessa är slut!
En kompis körde en 8 mil på Mantorp igår med nästan nya 214/40*14 och det var inte så farligt däck slittage. Vad gäller 451 så rekomenderade inte däck firman dem, de var svårt och få jämt slitage i dem. Problem med och hitta rätt däck tryck eller vad det nu var. Minns inte riktigt då det var två årsen! |
||
|
Jag körde på 512 innan i dimentionen 205/40-17.. dom verkar flexa ganska mycket om man tittar på hur däckssidan såg ut efter lite körning
http://213.131.157.250/rejsa/userimages/681-2003-07-09-dack.jpg Men dom funkade ganska ok tycker jag i det stora hela men slets lite väl mycket på bana om jag nu ska klaga.. bra fäste om man vill köra rakt fram var det iaf, men det är ju inget som man köper däck för
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Kanske lite mer tryck i däcken skulle hjälpt till där?! Mina slets ut på sidan när jag hade för lite. Man får ju öka på lite jämfört med gatan... Dock slets det lite grann på insidan när bilen inte ville skicka ner hjulen ordentligt!! Avfasad innerkant, blev så när innerhjulet lyfte och spann lite lätt...
|
||
![]() |
Däck för banåka
Falken 512
|
2356 besök totalt |