Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1773 besök totalt |
fälgbredd vs roterade vikt, säkert igen :)
Står i tagen att beställa nya fälgar. Har letat ordentligt i "sök" forumet, och man fullkomligen drunknar i massa bra åsikter och information. Den första frågan. ska jag gå upp till 7,5"? Idag kör jag med 6,5" vilket verkar vara ref. fälgen som R-däckslev. av 205.or gör sin mätningar på. Min andra fundering som jag inte funnit något direkt svar på är om det lönar det sig att byta bredd till 8" från 7,5" Då dessa väger ca 0.5kg mer. Många mx5.or kör på 8" vad jag kan förstå och 205.or men att de flesta r.däck lev. lägger som max-bredd på 7,5" för 205/50-15. Finns det en märkbar vinst? tredje eller ska jag gå ner i däckbredd till 195 och stanna på 6,5"-7"? Ovan frågor handlar i mitt fall om att jag har en svag bil och vill ha ner den roterade vikten så mycket som möjligt, men att maximera däcket/greppet Spec. rwd-bil 980kg 205/50-15 ca 50/50 balans och omkring 115hk. Kumho medium och Toyo 888 GG. GG hade jag förövrigt lite svårt att få temp i Mo i Rana, lufttemp ca +15. Men inte på svängar Kullen när det var +25 och 45min körning. /Rikard _________________ Rikard Niva |
Gå upp i fälg och dacksbredd samtidigt köra på mjukare däck ökar farten genom kurvorna så mycket att det går fortare på rakan ändå.
Min erfarenhet. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1773 besök totalt |