| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 V8 LS3 "Spjuvern"
|
20 besök idag (300663 totalt) |
|
Re:
Hade missat din racerapport, Murphy är kreativ!!!
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Re:
Hej Den här använder jag. Den tar liten plats men lyser tydligt. Jag är nöjd med den.
http://rallyimport.jetshop.se/omex-s
MVH Peter _________________ Peter Henblad addio Elcentraler BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I
|
||
|
heldag träning på onsdag
Nu börjar de bli dags för en test/tränings dag, i morgon onsdag bär det av till Gelleråsen. en av de saker som ändrats sen bmw cup rejset är att diffbromsen har varit en sväng hos Peder på Mobimech. jag tyckte det var för dåligt grepp bak ut ur kurvorna, så nu är den ny renoverad med helt nya lameller och uppgraderad med ändrade rampvinklar ska bli riktigt kul att känna om det är nån skillnad mot min egen modifierade diffbroms med två extra lameller i som jag åkt med i många år.
_________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
|
Efter onsdagens test på Gelleråsen finns det mest en sak att säga överstyrt! har genom alla år med bilen aldrig kört den så överstyrd jag fick vara med att parera precis hela tiden
och jag var inte i fönstret för att kunna justera bort det heller, så nu blir det nya lösningar till nästa körning
men det fanns inga som helst understyrnings problem kvar som på mantorp, men jag tog nog i lite mycket...
_________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
|
Här är ett par bilder på mina knivkrängare jag byggt till bilen
dom kommer bli justerbart innefrån kupen så fort jag får tid att göra klart de.
||
|
race raport kinnekulle
Fredag Har inte fixat iordning min biltransport än så vi tryckte in 6däck i min E91a och tog den gula på släp mot kinnekulle väl frame i Götene upptäcker vi att de inte finns nån 98 oktan soppa på preem macken, efter tips av mikael bäck surfar vi in på rejsa och hittar en tråd om att närmsta 98 mack är i Lidköping så det var bara åka vidare dit för att tanka och tillbaka till banan för besiktning av den gula. vi bodde på Kollängens vandrarhem ett mysigt vandrar hem typ 10 min från banan. Lördag Kval1 Jag har inte kört här sen år 2000 tror ja de var så det är ju 12år sen så jag kände mig riktigt osäker på spåren, ett par bilar spilde ut olja på banan så det gjorde ju inte saken enklare att hitta runt rätt.
Kval2 förbättrade mig lite och gjorde några förändringar på bilen så den kändes bättre.
Race1 startade 8 var rätt trångt i andra kurvan och jag rundade lundvall på utsidan i kurvan och tog mig in framför, efter ett par varv kom jag ikapp Erlandsson tog han vid inbromsning kurva2, körde i från honom lite och fick ett ensam race förutom varvningar fram till mål. gick i mål som 6a Race2 vi skiftade runt lite däck och bytte ut två till något bättre begagnade, dessa däck har jag kört flera race 2010 på och innan dess nån stcc bil sladdat runt med dom så det finns nog inte mycket godis kvar i dom men de funkade helt okey ändå tycker ja starten gick och det blev lite trångt i kurva 2 igen efter det försökte jag ta rygg på stålheim men hans bil började läcka olja efter nått varv och det rök en hel del vänster bak, släpte honom lite eftersom jag var rätt säker på att han skulle få svartflagg snart. Zaar kom ikapp efter ett par varv och det fanns inte mycket att sätta imot jag visste ju att han nyss satt på helt sprillans slicks, så jag lät han komma om och hoppades på att kunna hänga på men den gick för snabbt för mig. gick i mål som 6a.
Sammanfattning kul bana som säkert passar min bil bra som är lite motor svag jämfört med konkurenterna men jag skulle behövt träna lite mer där för att det skulle börja gå lite fortare. banans roligaste och tuffaste ställe är helt klart under bron på rakan
tack till Sofie och Peter _________________ Sofie Henningsson |
||
|
Raceraport anderstorp
Det började med regn och rusk väder, vi som trott på sol och fint väder blev rätt besvikna. vi bytte till regndäcken och ställde om bilen för regn, missade första kvalet. Kval 2 hade aldrig kört bilen i regn i denna setup men det gick helt ok även om jag hade behövt fler varv för att köra fortare. kvalade in på en 7e plats Race 1 Nu hade de slutat regna och började torka upp så vi gjorde om setup för tort och bytte till slicks, kände att jag var med bra i starten och när vi kommer ner till inbromsningen efter långa rakna bromsar alla rätt tidigt jag funderar på att bromsa mig om men ändrar mig och går in bakom men när dom bromsar tidigt även in i nästa kurva tar jag chansen och paserar håkan, bilen känns snabb och jag hoppas på att jag ska kunna hålla honom bakom mig ett tag, men ett par kurvor senare låser jag upp bakbromsarna ordentligt in i en kurva och får ordentligt kast men klara det tappar håkan, jag justerar fram bromsbalansen men fortsätter låsa upp bak ett flertal gånger innan jag förstår att det är ABSn som slutat funka ingen... så jag får börja bromsa på ett annat sätt samt justera ännu mer åt fram bromsarna. tar upp jakten på Erlandsson kommer ikapp honom och vill om men han stänger ordentligt i flertal kurvor, jag får till och med köra med två hjul utanför banan för att undvika kontakt, till slut tröttnar jag och bestämmer mig för att bromsar förbi honom efter långa rakan, får genast en lucka ner till honom och kan lungt ta mig i mål på en 5e plats. Race 2 bra start och har häng på klungan tar stålheim på utsidan i kurvan efter långa rakan, bilen känns inte lika bra som i race 1 ja har kraftig understyrning redan på första varvet, har svårt att få bilen att styra in till apex men har honom bakom mig i ett varv tills jag missar växeln i utgången av opelkurvan. Wallström kommer ikapp och jag försöker försvara mig men har ingen möjlighet då jag inte får bilen att styra in som jag vill, så jag försöker hänga på honom men tappar direkt, går i mål som 6a sammanfattning jag gillar anderstorp mycket men känner mig inte riktigt helt hemma i spåren och så önskar jag mig så klart en motor med mera fart i så jag kan hänga på bättre på rakan. tack Sofie som alltid är med och hjälper mig med allt.
||
|
Kollade precis på Stålheims film och undrade vad som hände efter Opelkurvan när han körde om dig så lätt. Kul fight ni hade annars!
På långa rakan är det uppenbart att du saknar lite effekt gentemot de snabaste, men du kör riktigt bra, framförallt bromsar du riktigt bra! Det syntes tydligt på Stålheims film.
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
|
||
|
Dina skärmar.
Har nu plöjt din tråd. Igen. Undrar om du kan visa eller förklara vilka ingrepp du gjort i skärmar för att rymma fälgarna? För visst har du 9x17 ET18? Och vilken camber har du fram resp bak? Tack på förhand! _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||
|
S54
Nu händer det saker, beslutade mig för att äntligen ta tag i min S54 jag haft ståendes ett bra tag. så förhoppningsvis ska jag slippa bli från åkt så fort det går rakt fram... började med att gå igenom motorn och byta slitage grejer.
vevstakslager på dessa motoren är ju lite känsliga så dom byttes ut och det kändes skönt att ha gjort, dom undre lagrena var helt okey men dom övre var betydligt sämre. veven därimot såg helt felfri ut vilket den förmodligen inte gjort om man fortsatt köra så här detta är två överlager och två nya
muttern till oljepumps drevet kan lossna så jag satte en lite svets på den för att slippa det problemet
problemet med dåliga lager är dels att dom tidiga motorerna hade ett för mjukt lager min motor är från -04 och ska ha nya typen av lager i, det andra problemet är för hög oljetemp så detta fixade jag genom att svarva till en oljekylartermostatadapter
jag svarvade bara en i min härligt gamla bords svarv men om nån är intresserad så har colin här på forumet svarvat några extra som han gärna säljer ventilspel justerades, Sofie mätte och jag bytte. och tack Dennis för verktyg och brickor det är kul när det går smidigt och blir bra
sen var det dags för ur med gammalt och i med nytt
typ där är vad vi är just nu, så nu är det bara resten kvar... _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
|
Re:
Nr 1 ar ju inte 321orn mer än 300hk så 43hk blir det ju direkt minst alla fall...sen verkar s54orn gå mycket bättre rakt av så jag tror det kommer bli stor skillnad _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
|
Re:
Det är grövre och kortare primärrör samt grövre sekundärrör. Så det skiljer en hel del. Även 3 bultar mot s50 som har 4 mot toppen _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 V8 LS3 "Spjuvern"
|
20 besök idag (300663 totalt) |