Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Slipa svänghjul.
6 besök senaste veckan (7860 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Slipa svänghjul.

Ytan på svänghjul o tryckplatta kan behöva en uppfräschning mellan varven. Min egen koppling har en oöverträffad förmåga att glöda sig härdad och då duger inga svarvstål längre. Därför lägger jag ut en bild på min egen tillfixning i förmiddags, jag vill ju ha en fin koppling till nya motorn. Jag har helt enkelt monterat slipmaskin i svarven och matar den över svänghjulsytan medan svarven roterar med 50 rpm. Det är bara kanten på slipskivan som går mot slipytan. Blir kanon.

Här sen Feb 2004

Klockrent! är min spontana tanke...
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006

kan du montera upp svänghjulet i chucken utan att det slår? annars en briliant idé på problemet!

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

gegge skrev:
kan du montera upp svänghjulet i chucken utan att det slår? annars en briliant idé på problemet!

Man måste indikera upp svänghjulet med en klocka ute i kanten. Det är ide att ha en rensvarvad yta som stämmer att indikera mot. Sedan chuckar jag den i mitten mot samma yta som hjulet cetrerar på mot veven. Backarna stödjer från baksidan mot samma yta som anligger mot veven. Sedan får man ta ytterst små slip ansättningar i många omgångar. Man måste även passa tvingen som håller slipmaskin hela tiden, en tving kan lätt skaka loss. Jag drar tvingen så den greppar även mot metallhuset på slipmaskin .

Lund
Här sen Feb 2003

Slits inte vinkelslipsklingan lite för fort för att svänghjulet ska bli plant?

Överdrivet menat så borde svänghjulet bli koniskt/konvext om du börjar i yttre änden och koniskt/konkavt om du börjar från centrum och slipar ut till ytterkanten.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

And ersJepp sson skrev:
Slits inte vinkelslipsklingan lite för fort för att svänghjulet ska bli plant?

Överdrivet menat så borde svänghjulet bli koniskt/konvext om du börjar i yttre änden och koniskt/konkavt om du börjar från centrum och slipar ut till ytterkanten.

Bortsett från vilka mått vi talar om så blir det aldrig riktigt plant, mätbart sett. Det är skälet till att ansätta i små steg samt mata sakta. Man avslutar med ett antal extra lätta slipningar tills man ser att slipen tar hela vägen oberoende av riktning.
Som jämförelse kan jag säga att alla mina kopplingar med 11" diameter har tryckplattan blivit konkav utav värmen
efter bara några 100 mil, och det med 1-1,5 mm. Nu blir det ju ytterkanten som gör det stora jobbet så det blir ingen katastrof trots måttet. Men vid slipningen så talar vi 5 hundradelar i planhet. Arbetstid 1 timme.

En solfjäder tryckplatta är dessutom lätt att skruva isär så den också går att slipa. Jag kan nämna att det brukar bli 10 gram obalans efter en slipning.

Slipa svänghjul.
6 besök senaste veckan (7860 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande