Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
2-takts båtmotor i bil
10739 besök totalt
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare
2-takts båtmotor i bil

undrar om någon här har erfarenhet eller hört sett nåt som har 2-takts båtmotor i bil?

de drar ju mycke bränsle, men det spelar ju inte så stor roll på en time-attack bil.

tänkte mej tyå evirude v8

en 4 liters 2-takt v8 som varvar 10000 varv och ger 4-500hk måste ju vara gott å höra och väga jättelite..

Fixhult
Här sen Apr 2004

emelie
jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare
http://www.youtube.com/watch?v=GcrpMbSXWF8

en film på bromsning av sådan, bara lättare trim sa de när jag pratade med dem och 373 hk.

jag vet inte men effektkurva filmad på slutet och det ser väl fint ut? nästan helt linjär ju mer varv mer effekt.

motorn ser liten och kompakt ut, och hur fint som helst med 8 trattar:)

nåt bekymmer att lägga ner då den står upp på höjden i normala fall?

Här sen Feb 2004

testar fälgen lite...
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

OMC:s (Evinrude/Johnson) V8:or 'sägs' vara rätt veka i blocken och inte riktigt tåla gummigrepp+koppling. Mercurys/Mariners V6 påstås vara mer stabil. Men jag skulle nog helst satsa på en japan. De är dock ofta tråkigt väl designade och raka fyror uppåt 200-250 häst

Tvåtakts båtmotorerna är dock inte så väldans högtrimmade eller lågviktade. Gamla V6/V8 med 300 hk har en slagvolym på 3.5 - 4 l. Ganska lätta, men att trimma är inte så billigt som man skulle vilja hoppas.

Men det är en otroligt fräck idé!

Så låt inte mig pissa på paraden, Kör på! thumbs up

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Snälla, kan du inte prova:) Har länge fantiserat om en seven med båtmotor, typ 200-250 2 taktarhästar.....

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Redcat
Stockholm
Här sen Feb 2011

Forshaga
Här sen Dec 2002

Varför inte en sån här isället ?

http://www.youtube.com/watch?v=6ratfuML9QA&feature=related

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Inte särskilt praktiskt men en vertikalt monterad mercury tower of power som sticker upp bakom sittbrunnen i en formelbil tror jag onekligen skulle se rätt fränt ut.

Edit: Här en "riktig" tower of power :shifty:

Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005

Vad tusan är det för monsterinsug på bilen i bakgunden?

Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Det är väl expansionkammare för en tvåtaktare.

Guson

Vimmerby
Här sen Mar 2008

V8 är alltid gott, men jag hade tagit en titt på en större snöskotertvåtaktare istället. Tre cylindrar, går ha över 1000cc, måttlig vikt (några kilon märks på 200kg skoter!) och kan passera 200hk. Har dessutom redan en variatordrivning som kan hålla motorn inom nått hundratal varv från maxeffektsvarvtalet hela tiden, om man inte absolut måste ha en manuell låda... Räcker inte tre cylindrar kan man ju ta fler motorer.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Har funderat på detta länge faktiskt, det största bekymret förutom att få tag i rätt motor för pengar man ar råd med är att avgaslimpan ofta (alltid?) är ingjuten i blocket, kräver en hel del pillande för att fixa kan jag tro.
Tar man en motor med insprutning så borde det inte vara överjävligt jobbigt att sätta i bil men det blir ku helt klart en del jobb, speciellt med expansionskamrarna då.

BMW 330i -05
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Är en del saker som måste lösas vilket gör det lite knepigt, men det är ju definitivt görbart.

En utombordare är färskvattenkyld och har en impellerpump i riggen, går dock att lösa med en extern vattenpump och lite rördragning, ev en extern termostat
Fixa specialsvänghjul som passar på utgående axeln mot riggen, svänghjulet sitter normalt i andra ändan på motorn där startmotorn också sitter. Eller bygga ett nytt svänghjul och ersätta det aktuella
Fixa ett insug där tråget normalt sitter på en vanlig V8:a
Nytt insprutnings och tändsystem då förgasarna är anpassade för att motorn är stående.

Sen lär det vara helt omöjligt att registera en modernare bil med denna motorn då den inte uppfyller några avgaskrav.

Sen har jag hört att det inte fungerar att köra manuell låda med koppling då veven inte är gjord för att klara dessa belastningar då en utombordare har en propeller som slirar ganska mycket i vattnet och då man inte lägger i växeln på maxvarv. Sen är frågan vad veven tycker om den axiala trycckaften ifrån tryckplattan...

Sen är motorerna relativt dyra, man får säkert en jänke v8:a med mer effekt för mindre pengar.

Men visst blir det fränt när det är klart så om man gillar konceptet är det väl egentligen bara att köra. Men det kan ju vara bra att veta att man behöver bygga om en hel del saker.

Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Hehe, Pär, vi snackade ju om det här för några år sen. Öhlin hade ju lite kontakter och kollade men det var inte så görbart, sen har jag en kompis i Nynäshamn som båtrejsar V6-a. Ett snack med honom gav att den blir bökig att montera in.
Vevens vridmomentkänslighet verkar vara det det faller mest på, och att priset var ganska mycket högre än vi gissade då.
Scratchbygga en gigantisk remjohan var då långt jag kom i tankarna.

2-takts båtmotor i bil
10739 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande