| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Är det någon som fått igång en ELM327?
|
9 besök senaste veckan (15962 totalt) |
|
Re:
funkar väl om man har rätt prylar och programvara... _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||
|
Re:
hmmm du blir jag ledsen i ögat. Men varför finns den där adaptern då? _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||||
|
Re:
Man skall inte alltid lite på mig men jag tror inte det går, adaptern kan fylla andra funktioner såsom att nolla servicelampa,bromsservice och dylikt? Som sagt ge inte upp hoppet jag bara säger vad jag tror. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
|
Re:
Låter väl inte helt orimligt att du har rätt, fast det konstiga är att det blir exakt samma resultat när jag testar på en VW Vento. Och den har OBD2 kontakten.. Känns som jag gör något fundamentalt fel, bilen behöver väl inte vara igång bara tändningen? Ska man vänta en stund efter man anslutit till dongeln innan man försöker ansluta till bilen? Måste man stå på ett ben och bära kycklingdräkt när man trycker på sök?
_________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||||
|
Det var väl först 2001 som biltillverkarna var tvungna att följa OBD2 standarden i Europa för bensinbilar och 2004 för dieselbilar. 1996 kom kravet i USA. Fram tills dess har de stora biltillverkarna mörkat så mycket de kan. T.ex. så använder jag ett KKL interface till VW koncernens bilar innan 2001.
|
||||||
|
Om du har en INPA EDIABAS kompatibel OBD kabel kan du använda den där 20pin adaptern att koppla upp dig mot en dator med BMWs INPA program. Då får du inte bara felkoder utan kan styra alla bilens reläer, få värden på alla givare, testa spridare, tändspolar, elhissar, se strömförbrukningar, nolla felkoder med mera med mera.
_________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
|
Re:
Körde du mot OBD I med en adapter eller mot OBD II? _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
|
Vill följa upp ifall någon som läser detta funderar på att köpa diagnosverktyg.
Jag gav upp med ELM verktygen och köpte en Carsoft istället. Lite dyrare och tyvärr verkar den enbart fungera till BMW (kanske bara är mjukvaran som skiljer?). Men den fungerade direkt! Jag kopplar alltså till mitt runda OBD 1 uttag direkt. Om någon fortfarande är sugen på att testa med en ELM 327 så kan jag låna ut min. Men nu till frågan, hur använder man carsoft?
Jag får massa felkoder, kan inte tänka mig att bilen skulle starta om alla dessa gäller. Ska jag nolla allt, köra en bit SEN köra en diagnos? _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||||
|
Re:
Ursäkta mitt sena svar! Nej jag har ingen android att testa med tyvärr men jag antar att det är OBD 1 som sabbar ändå. _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||||
|
Re:
radera alla felkoder efter du skrivit av dom, sen kollar du vad som återkommer, därifrån kan du börja sortera, för det brukar finnas grymt med felkoder i en e39 som tex haft låg batterispänning som dippat vid start men endå startat, då får du felkoder på låg spänning i nästan alla boxar typ.. eDIS är bra annars, dock grymt jobbigt att få att funka med bilen, men när den väl funkar har man allt o lite till förutom programvaruuppdateringar ifrån bmw tyskland då som kräver online..
edit: fast det går inte att köpa över nätet vad ja vet då köper man en bmw INPA.. _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||||
|
Re:
När jag ändå skriver här, finns det något som har koll på vad man ska ha för att kolla felkoder på en Opel -00?
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Är det någon som fått igång en ELM327?
|
9 besök senaste veckan (15962 totalt) |