Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
E30 touring, problem med M3 bromsar
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4793 totalt)
marqus
Sandviken
Här sen Aug 2012

Trådstartare
E30 touring, problem med m3 bromsar

Tjena, är nya här men jag håller på och bygger en gatreggad banbil som ska få åka en hel del bana till nästa sommar.

Jag har byggt om min e30 med 5 bult, och m3 e36 fram bromsar, och standard 318ti bak, jag har luftat säkerligen 5 gånger allting nu och det som är problemet är att när jag har bilen avstängd är pedalen väldigt fin och hård, men när jag startar bilen sjunker den och blir svampig (men den tar ändå väldigt bra, men nästan i bott) Ska tilläggas att vakuumet är helt.

Luftat, vä bak, hö bak, vä fram, hö fram, med tändning igång och även utan.

Kan det ha och göra med bromscylindern eftersom den är standard e30 ?
Eller har ni några andra ideer?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: E30 touring, problem med m3 bromsar

marqus skrev:
Tjena, är nya här men jag håller på och bygger en gatreggad banbil som ska få åka en hel del bana till nästa sommar.

Jag har byggt om min e30 med 5 bult, och m3 e36 fram bromsar, och standard 318ti bak, jag har luftat säkerligen 5 gånger allting nu och det som är problemet är att när jag har bilen avstängd är pedalen väldigt fin och hård, men när jag startar bilen sjunker den och blir svampig (men den tar ändå väldigt bra, men nästan i bott) Ska tilläggas att vakuumet är helt.

Luftat, vä bak, hö bak, vä fram, hö fram, med tändning igång och även utan.

Kan det ha och göra med bromscylindern eftersom den är standard e30 ?
Eller har ni några andra ideer?

Har du abs på bilen och har du luftat pumpen? Och vad är det för storlek på standard e30 bromspump? och m3? lastavkänningsvetnil?

Sandviken
Här sen Aug 2012

Trådstartare
Jo det sitter abs, men borde inte den bli luftad automatiskt ?

E30 cylindern är väll lite mindre än m3 men inte märkvärdigt, skulle jag tro iaf.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

marqus skrev:
Jo det sitter abs, men borde inte den bli luftad automatiskt ?

E30 cylindern är väll lite mindre än m3 men inte märkvärdigt, skulle jag tro iaf.

På många bilar av den årgången måste tändningen vara påslagen vid luftning för att ABS-pumpen ska gå igång vid behov, har varit med om att motorn var tvungen att vara igång men det var säkert något med det elektriska som var slitet.

Sandviken
Här sen Aug 2012

Trådstartare
Som sagt å har tändningen vart på, ska prova och lufta med motorn igång också.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Bara en kommentar...

Mina listor säger att E30 318 har 20.6 mm huvudcylinder (22 och 17 mm stegborrad från 1987 och framåt), M3E36 har 25.4 mm (eller 25.4 och 20 mm stegborrad).

Skillnaden i area mellan 20.6 mm (333 mm2) och 25.4 mm 506 mm2) är betydande...Jag tror att du har problemet där.

Jag stöter på detta fenomen ganska ofta på bilar jag besiktar. Ärligt talat är jag lite förvånad över att så många missar att följa upp uppgraderade ok med matchande huvudcylinder.

Nästa bekymmer du riskerar att få är att bromsbalansen blir helfel. Med för små bakbromsar är risken stor att du kommer låsa upp framhjulen för lätt, vilket gör att du löper stor risk att få sämre bromsar än innan du uppgraderade.

/Gustaf

Citera
marqus
Sandviken
Här sen Aug 2012

Trådstartare
Precis som du en gång i tiden var så är jag en nybörjare inom detta ämne, jag tackar och bockar för informationen och det jag inte kunde nyss kan jag nu.

För att lösa problemet med ojämn bromsvärkan så använder man en bromsvåg, rätta mig om jag har fel?
Det kan jag med stor sannolikhet påstå att jag redan känner av, då fram nyper men inte bak.

Tack än en gång Pinto!

Forshaga
Här sen Dec 2002

Iblad (ofta) är det svårt att få ur luften i huvudcylinden.
Plocka loss den och lufta den i skruvstädet.

Prova sedan att koppla bort ABSen. Min 325 -91 beter sig dumt med abs. men funkar hur bra som helst utan.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Bromsvåg brukar man kalla det när man har två separata cylindrar, en till främre kretsen och en till bakre. Då är man mer fri att välja storlekar som lirar med respektive ok men fortfarande bör man ju se till att delarna "fysiskt" är balanserade.

Det är sällan en bra idé att ha "jättestora" frambromsar och små bromsar bak, även om man bygger med bromsvåg kan det vara svårt att få bra balans.

Med M3-bromsar fram skulle jag som grund rekommendera M3-bromsar (eller motsvarande) även bak.

/Gustaf

Citera
marqus
Sandviken
Här sen Aug 2012

Trådstartare
Okej, jag litar på det pinto säger, och en bromscylinder från m3 var pisspengar så en sån har jag beställt..

Vad skulle sbp säga om man plockade bort abs ?

Jo men 318ti skivor har större djup som jag lär ha, eftersom bilen är ombyggd med bredare nav än just m3, så det funkar inte, i såna fall lär jag köpa z3m skivor, och ok, men det finns det inte pengar till just nu och det blir inge banåka förens nästa sommar så det kommer jag åtgärda i vinter : )

nu är jag bara intresserad av att få bromsarna och fungera som dom ska.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

marqus skrev:
Okej, jag litar på det pinto säger, och en bromscylinder från m3 var pisspengar så en sån har jag beställt..

Vad skulle sbp säga om man plockade bort abs ?

Jo...det stämmer som Gustav säger. Men du borde ha bromsar iallafall.

ABSen kan du koppla ur elektriskt, för att se om det är den som spökar.
Sedan finns det säkert något klurigt sätt att lufta abs....men jag provade aldrig. Vem fan vill ha abs på en e30 ?
Det är ju inte precis något under av teknisk finlir.

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Formellt sett får du inte ändra något i bromssystemet (utan att göra bromsprov...vilket inte är så enkelt), om det är att ta bort ABS eller montera M3-bromsar spelar ingen roll i "lagens" mening.

Testa med M3 huvudcylinder men testa försiktigt. Vill det sig illa så är den missmatchad med bakbromsarna så de låser först. Kan eventuellt lösas med en extra reduceringsventil tills du har råd att köpa riktiga bromsar.

/Gustaf

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Vad jag vet finns det inget i ett e30 papper om det är abs eller inte.

Citera
marqus
Sandviken
Här sen Aug 2012

Trådstartare
Det finns som ni säkert vet e30 utan abs, och det är väll det vanligaste.

Hur kopplar jag ur abs'en ? räcker det att dra ur säkringen ?

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

marqus skrev:
Det finns som ni säkert vet e30 utan abs, och det är väll det vanligaste.

Hur kopplar jag ur abs'en ? räcker det att dra ur säkringen ?

Ja...eller dra ur kontaktstycker på pumpen.

Citera
marqus
Sandviken
Här sen Aug 2012

Trådstartare
Hej igen gott folk, nu har jag bytt över till e36 m3 servo och cylinder och det funkade utan problem tills jag hade åkt ca 10mil och frambromsarna ligger på konstant.... Stannar vid vägen, och vi många timmar och hjälp från polare, så släpper jag på bromsröret in i cylindern för frambromsarna, och bromsarna släpper... Vad kan orsaka att trycket inte släpper ?

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

marqus skrev:
Hej igen gott folk, nu har jag bytt över till e36 m3 servo och cylinder och det funkade utan problem tills jag hade åkt ca 10mil och frambromsarna ligger på konstant.... Stannar vid vägen, och vi många timmar och hjälp från polare, så släpper jag på bromsröret in i cylindern för frambromsarna, och bromsarna släpper... Vad kan orsaka att trycket inte släpper ?

Om du inte vänt på kretsarna mot hur det sitter på M3....så har du förmodligen för lite spel mellan pedalen och servot/huvudcylindern.....så cylindern inte släpper trycket.

Citera
marqus
Sandviken
Här sen Aug 2012

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
marqus skrev:

Om du inte vänt på kretsarna mot hur det sitter på M3....så har du förmodligen för lite spel mellan pedalen och servot/huvudcylindern.....så cylindern inte släpper trycket.

Kretsarna sitter rätt, och pedalen går tillbaka till som den ska, kan det ha och göra med att det sitter större bromsar fram än bak ?

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

marqus skrev:
ButterflyRacing skrev:
marqus skrev:

Kretsarna sitter rätt, och pedalen går tillbaka till som den ska, kan det ha och göra med att det sitter större bromsar fram än bak ?

Nej. Det måste vara något som håller trycket kvar.

Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

För mycket bromsvätska?

Citera
marqus
Sandviken
Här sen Aug 2012

Trådstartare
Re:

Nikel skrev:
För mycket bromsvätska?

Fan va dum jag känner mig, men det är nog inte helt omöjligt ..... : / kan detta hända då ?

Plockar hem bilen imorgon, står på jobbet nu, då det var närmare, men jag tar och provar med lite mindre vätska och ser vad som händer..

E30 touring, problem med M3 bromsar
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4793 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande