| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vevhus ventilation M3 e36
|
2 besök senaste veckan (2336 totalt) |
|
Vevhus ventilation m3 e36
Hur har ni löst vevhusventillationen på era Banbilar? Dela gärna med er med bilder.. Mvh Ivanko |
||
|
Re: Vevhus ventilation m3 e36
Hej så här ser min lösning ut
Vevhusflödet leds via torrsumpstanken till en cyklon som separerar ut oljedropparna och leder tillbaka oljan under vätskenivån i tanken, den renade luften går till burk (oljeuppsamlare på 2L) med ett hål i locket. _________________ Peter Franzén Lotus 62 Nissan v6 såld MB SLK såld |
||
|
hmmm
vevhus ventilation löst.. Blev en catch tank med filter och retur ner till tråget.. |
||
|
Nej, avsluta inte nu. Vill se mer tips och ideer för oss utan torrsump. Även om jag inte åker BMW.
Var det inte nån strypning eller ventil man satte i toppen på dessa. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||
|
Re: Vevhus ventilation m3 e36
BMW 11 51 1 406 788/789 eller något annat? Funkar bra? _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||
|
Har precis byggt dit en liten oljeavskiljare (plastburk med svarvspån efter Delrin-bussningarna vi svarvade här om veckan
- inloppet går ner till botten; utloppet slutar i locket) för att förhoppningsvis få in mindre olja i insuget. (Ber om ursäkt för oväntat kass mobilbild...)
Det som saknas är en smidig "adaptiv" ventil som reglerar flödet när man har ventilation efter spjället. Den som satt på den gamla motorn (Ford Duratec V6 2.5 från Mondeo/Cougar) verkade iaf funka, så jag kanske skulle testa med den igen... Jaguaren hade enbart en backventil och strypningen verkade göras med klena slangar istället. Kör med ca 25 cm slang med 2.5 mm innerdiameter nu, men det är fortfarande för grovt! Funkar på bana, men den dricker olja när man kör snällt längre sträckor. En liten idé: Borra in en slang precis vid spjället istället, så att hålet hamnar precis utanför spjället när det är stängt. (Jag kör "bypass" med egen ventil för tomgången, så spjället stoppar bara precis så att det inte nyper.) Då kopplar man ju bort vevhusventilationen helt när man motorbromsar (då den nu suger alldeles för mycket), och får bara en hel av insugets vakuum när man kör snällt. Risken är ju dock att den förbipasserande luften i sig genererar ett sug i vissa lägen, så det är kanske inte helt lätt att trimma in detta så att det funkar som avsett... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Vevhus ventilation M3 e36
|
2 besök senaste veckan (2336 totalt) |