| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Airbag och bilprovningen
|
5396 besök totalt |
|
Airbag och bilprovningen
Hej, Vi besiktigade vår P-968a hos svensk bilprovning. Den är rätt strippad och har nu inte airbags. Kontrollanten kopplade in sig på ODB och konstaterade att airbagen var ur funktion, det var inte oväntat då vi har kopplat bort airbag varningen. Sedan januari 2012 kontrollerar Bilprovningen varningsanordningar för för krockskyddssystem (SRS), krockkuddar (Airbag), antisladdsystem (ESC) och elektronisk servostyrning (EPS). Detta innebär att varningslampan för systemet ska fungera och om den varnar för fel i systemet blir fordonet underkänt med krav på efterkontroll. Kravet kommer från EU:s direktiv 2010/48/EU och det regleras i Transportstyrelsens tilläggsföreskrift TSFS 2011:101. Hur har ni andra gjort? Har ni satt dit en airbag ratt och besiktigat? Vi vill köra roadsport nästa år. Tips mottages tacksamt. Mvh |
||||
|
Re:
Urmonterad airbaglampa har fungerat i några år, men det beror ju som vanligt på (vi får väl se hur de nya ägarna till den stationen gör nästa höst). Min fejkade airbaglampa ville inte fungera vid montering i bilen
|
||||
|
Re:
Googlar man lite verkar det vara, tändas vi påslagen tändning och slockna när man startar bilen som gäller för det okulära testet. J ag lurar på att serie koppla min lampa med laddningslampan för generatorn. Borde ju funka!?
Re:
Min lilla fultimer hade inga filter på sig så den blev märkbart störd när den drevs av bilström... |
||||
|
Re:
Rätt!
Nä precis så är det ju, man tänker ju inte på det då man inte ofta endast slår på tändningen utan att starta omgående. Hitta någon typ av 12v timer som klipper efter fyra fem sekunder mao...vilken variant provade du med Niklas? Så man kan hoppa över den...
Re:
|
||||
|
Hej,
Tack. Kontrollanten kollade av felkoden, ska kolla vad som gäller enligt vägverket, det är en 93a. Ska se till att lampan fungerar korrekt och sätter sedan in en ratt som det står airbag på. Med vänlig hälsning, Anders |
||||
|
Re:
2.7 ohm. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
|
Re:
Jag har ett par extraljus som jag kör som varselljus dagtid dimmade med en pwm-krets byggd kring en 555:a och det funkar fint. Jag kör med en spänningsregulator före kretsarna eftersom spänningen varierar mellan 12 och 14 V beroende på om motorn är igång eller inte och jag har för mig att jag satte en liten elektrolytkondensator på matningen efter spänningsregulatorn också. Annars kan man ju bygga något mer analogt med kondensator/motstånd och krafttransistor, borde vara mindre störkänsligt men ge samma resultat (fast man kan behöva ordna så att lampan släcks distinkt och inte fadar ut på slutet). _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
|
Hej,
Jag har redan satt ditt motstånd för att släcka lampan. Nu är utmaningen att tända den:-) Ska följa tipsen ovan, det blir en vinter grej, den tävlingen vi kör i höst kräver inte gatbesiktning. Med vänlig hälsning, Anders |
||||
|
Hur kollar bilprovningen att bilen i fråga faktiskt ska ha airbag monterad, min är en 90:a och jag har bytt ratten mot en AMG/Momo ratt utan airbag och tagit ut lampan. Har iofs bara besiktigat en gång men det gick bra.
Det står väl inte pappren om bilen är utrustad med airbag? _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||
|
Re:
Hittar inget i mina pappar att det står att den ska ha airbag? På min CLK står det dock att passargerarsidan är utrustad med airbag
_________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Airbag och bilprovningen
|
5396 besök totalt |