Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vågar man köpa k-sport eller xyz bromsar?
2 besök senaste veckan (3955 totalt)
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012

Trådstartare

Har en bmw e36 som används en hel del på bana..Bilen väger 1320 och har 560whp..Känner att de kan vara läge att uppgradera bromsarna till nästa år...Tanken var att köpa ett bromskitt av märket alcon från sellholm men det är ju väldigt lockande priser på både xyz och k-sport=) Tanken är att åka 325mm skivor...Är det någon som har nån erfarenhet av xyz och k-sport? vågar man köpa dessa? Har tidigare åkt med 4kolvs ok från bmw e39 och 325mm skivor från corvette c5..Men fick problem med vibrationer efter bara 5 varv på mantorp...Förmodligen dåligt material i skivorna...Har sökt runt lite men inte hittat någe bra svar på min fråga...Tack på förhand

Askersund
Här sen Apr 2010

Vad jag förståt så är xzy, k-sport OCH D2 exakt likadana?

Börjesson här på forat (gissa radioprogramet? ) kör med d2, och om jag minns rätt så sa han att det bromsade bra mycket bättre än orginal med bättre belägg... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=68764&postdays=0&postor . . . .

Föresten! Om du tänkt åka med 325mm, då måste ju mest-bromsar-för-pengarna vara m3 e46? Tycker man kan se sånna "kitt" komma ut ganska ofta för runt 3-4 tusen.

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012

Trådstartare
Bättre än original borde det ju bromsa iaf=)Men det jag skulle vilja veta är om det håller för seriös banåkning med bra tempo så att säga utan att skivor slår sig osv...Nånting måste det ju skilja i kvalite...Men om folk kört med sånna grejor och är nöjda så är det helt klart så man kan överväga det o lägga resterande pengar på nått annat fränt..men surt o lägga 14k på nått som inte funkar när man börjar pressa grejorna ordentligt bara=) Självklart så sitter det bromskylning monterat på bilen..

M3 bromsar är inget alternativ vill ha färdigt boltonkitt som bara är o skruva dit o snyta med=) o gärna så stort som möjligt till 17" fälg

Bjurholm
Här sen Okt 2005

Kör med D2 på min bil och dom funkar riktigt bra! Har åkt rätt många varv med dom utan problem!
En kompis har XYZ å de är inte samma grejer, bättre eller sämre vet ja inte!
Jag har flytande skivor på min och pagidbelägg

http://www.youtube.com/watch?v=ZRnriaKb_J8&feature=share&list=UUHg_XyXGH2AbUhhCRhMthuw

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Fråga Daniel Solaric, han kör väl XYZ och han utnyttjar ju sin M3'a hela vägen ut så att säga. Dvs snabb jävel thumbs up

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

De är inte "exakt" samma, men tillverkas i samma fabrik för olika världsdelar
under olika namn "typ". I Sverige dock sälja alla tre märkena av 3 olika generalagenturer.

Rekommenderar starkt Kinnby Motorsport / XYZ-Sweden.com

Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012

Trådstartare
De låter ju faktiskt som att man kanske vågar köpa sånna bromsar=) Man vill ju absolut inte snåla på bromsar då det förstörde hela min mantorp dag sist..Men är det verkar ju vara en del som åker fort med grejorna och är nöjda...Ska fortsätta forska ett tag till..Det skiljer ändå 10k mot alcon..Pengar som jag hellre kör upp=) vilken storlek bör man välja till en 1300kg tung bil med mkt effekt Räcker 330mm till måntro?

Stockholm
Här sen Dec 2004

Re:

Forsberg_84 skrev:
De låter ju faktiskt som att man kanske vågar köpa sånna bromsar=) Man vill ju absolut inte snåla på bromsar då det förstörde hela min mantorp dag sist..Men är det verkar ju vara en del som åker fort med grejorna och är nöjda...Ska fortsätta forska ett tag till..Det skiljer ändå 10k mot alcon..Pengar som jag hellre kör upp=) vilken storlek bör man välja till en 1300kg tung bil med mkt effekt Räcker 330mm till måntro?

Hur mycket mos har du?

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re: Vågar man köpa k-sport eller xyz bromsar?

Forsberg_84 skrev:
Har en bmw e36 som används en hel del på bana..Bilen väger 1320 och har 560whp..

Lövestad
Här sen Maj 2005

Kör Ksport 330mm på en volvo 855R med 463hk i motorn.
Fungerar riktigt bra, men beläggen som medföljer är inget att åka bana med.
Kör just nu med Carbotech XP8 och fungerar riktigt bra.
Bilen har körts på SS emmaboda, knutstorp, ANderstorp och Mantorp.

Söderköping
Här sen Jun 2007

Såg att Robin "Phantom" med Supran som vann sin klass i timeattack.nu kör med D2 bromsar och den är ju både stark och tung.

200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009

Re:

NIzmo skrev:
Såg att Robin "Phantom" med Supran som vann sin klass i timeattack.nu kör med D2 bromsar och den är ju både stark och tung.

Stämmer bra det.

Jag kör D2 med flytande skivor och PF 01 belägg.
Kör man med så aggresiva belägg så krävs bra kylning. Körde pagid gula innan utan kylning, det blev lite väl varmt.

Jag kör 930hk och över 1500kg så funkar det för mig så borde det funka på lättare svagare bilar utan problem.
Inte uplevt nått problem eller minsta fade.

Köpt allt på www.streetperformance.se
Patrik är kung att göra med och bra priser me

Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Robert: hör av dig så kan du få lite tips!

Robin: har du 380mm fram?

Citera
Phantom

Här sen Jul 2009

Re:

Stacke skrev:
Robert: hör av dig så kan du få lite tips!

Robin: har du 380mm fram?

356 runt om.

Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Skruva banåkabil
2 besök senaste veckan (3955 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande