| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
MUTTERSPRÄCKARE - funkar det?
|
25 besök senaste veckan (12730 totalt) |
|
Hej! Vad har ni för erfarenhet, går det att hitta något som funkar? En googling gav vid en hastig koll att de vanligaste lågpriskedjorna förde den enkla varianten till rimliga pengar, räcker detta eller måste man upp på hydraul-nivå? På bilder ser den ut att vilja vrida sig när man drar åt den vilket kan ge mig problem då det är svårt att komma åt att hålla emot. I mitt fall är det en 13 mm mutter på M8 pinnbult som skall väck. /Jens
_________________ Jens Adolfson |
||
|
Har använt sådan på något broms/hjulupphängningsaktigt, kommer inte riktigt ihåg.
Men det funkade bra, den var från Jula tror jag. _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||
|
Funkar oftast snabbt och smidigt, där det finns plats. För hobbymek duger tom Feltemas sortiment
Bra hjälpmedel när man har en trilskande mutter och konan på kulbulten/styrstagsänden/etc släpper ...problemet är bara att hitta en ny passande om detaljen ska återanvändas
_________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||
|
YGWYPF - yougetwhatyoupayfor
har jobbat mig igenom ett gäng mutterspräckare genom åren. Styr bort från de billigagaste leverantörerna, deras verktyg funkar prima på billiga muttrar från samma leverantörer, men om det jävlas (å sånt händer ju enstaka sällsynta tillfällen) så är en spräckare med hårdare/dyrare gods enda alternativet. Det är alltså inte kilen som tar stryk utan ringgodset. _________________ Kennert_Loheim_Kangevik 240Z -72 |
||
|
Tack för svar grabbar.
Det är förstås som Kange skriver, och det är det jag är ute efter. Samma design som bilden, men av rejäl kvalisort. Det får bli en noggrann sökning på nätet ikväll. Leverantörer till verkstäder och liknande. Känns som det borde finnas ett "original", kanske någon sitter på info? _________________ Jens Adolfson |
||
|
Jag har en likadan som på bilden ovan, köpte den nog på Jula eller Micro för några år sedan.
Första gången jag använde den så gick den lilla stoppskruven av som styr kilen, så den pillades ut och ersattes av en vanlig skruv som jag hade liggande och den har hållit sen dess. Nästa grej som hände när jag skulle spräcka en lite större mutter var att kilen deformerades lite, dock inget som påverkat funktionen nämnvärt sen dess. Jag resonerar lite som så här: Hur ofta måste man använda en mutterspräckare? Inte ens jag som pysslar med 200 år gamla Oplar har behövt använda min mer än kanske max 10 gånger på lika många år. Jag ansåg inte att det var värt pengarna att köpa en svindyr Facom eller Snap-On, det fick duga med en no-name. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Re:
Om man kommer åt med mutterspräckaren kommer man väl nästan åt med någon variant av kapskiva också (i de flesta fall...) Kapar man bort en sida på muttern så brukar resterna lätt knackas bort. Kan man spara pengarna för en mutterspräckare helt
_________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
25 besök senaste veckan (12730 totalt) |