| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
byta till skivbromsar
|
1001 besök totalt |
|
byta till skivbromsar
Hejsan. Efter en underbar sommar på Kinnekulle, Mantorp, Gelleråsen, och Anderstorp har jag insett att trummorna på min 924 inte är så bra.. handbromsen tar lite sådär och färdbromsen tar inget alls (ska lämna in bilen till min f.d skola så de gör bakbromsarna besiktningsbara, besiktas här i september). Tänkte skaffa mig ett projekt innan isen lägger sig lagom tjock. Och det är att montera skivor bak. Ok och skivor är från en känd svensk bil och monteringen kommer bli stabil och fullt fungerande. Sen har vi ju dem som mest ställer till med problem,bilprovningen. Kommer det räcka med en regbesiktning eller blir det "ombyggt fordon"? SFRO? Bilen är en 85a. Vad tror/vet ni? _________________ M a r k u s E c k e r b r a n d h Porsche 924 |
||
|
Re: byta till skivbromsar
Dom har ingen aning om det är trum eller skivbromsar på bilen, använd inget som det står Volvo eller Saab på. Skivbromsar fanns ju också som option. Gör det snyggt och proffsigt och besiktiga som vanligt. Är inte den smidigaste lösningen att plocka bromsar och alla relaterade delar från en tidig 944a? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Lite att läsa http://www.944sverige.com/forum/view
Utan att ha läst tråden ovan så noga så är min spontana tanke över just din fråga att det borde bli ruskigt dålig bromsbalans. Små solida skivor fram och större ventilerade bak är en bra början på mycket pillande. Skulle jag ge mig på bytet (tveksamt till att börja med, 100-meterskylten på anderstorpsrakan varv efter varv var spännande nog) skulle jag byta rubbet till 944-prylar. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
|
Får du inte trummorna att fungera på bana så gör du fel (Vågar jag påstå efter ett par år och timtals med 924-smiskande på bana), dom fungerar utmärkt om allt är i skick (det gäller alla sorters bromsar fö).
Enda anledningen till att jag skulle byta om jag fortfarande körde min 924 na på bana var för att slippa justera bromsbackarna. Dom kräver rätt så frekvent justerande, i synnerhet om man kör bana. Men du som har en orginalbil, tom lättad så skulle jag inte bemöda mig med besväret än. Sabbar du bromsbalansen får du sämre bromssträcka än vad du hade innan. Det är vädligt billigt att renovera prylarna annars. Skulle jag mot förmodan byta så skulle jag ta hela systemet från 931/944 inkl huvudbromscyl. Men det finns en risk att man dessutom får pilla lite med bromsrörsdragningen.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
![]() |
Skruva banåkabil
byta till skivbromsar
|
1001 besök totalt |