Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
2012-09-14--15 - TTA @ Tierp Arena
<<   1, 2, 3
11549 besök totalt
Mange

Här sen Jul 2003

Sa de inte 6000st vid 11, sen fylldes det ju på...Så minst 8000 borde varit där.
Fattar inte att folk inte kommer på dessa evenemang, ljudet och lukten är ju värd varenda krona!
Flash ser lite besviken ut..

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Re:

Roxnäs skrev:
Lillen skrev:
Mmm.
Jag hade iaf sett fram emot racet.
Mycket bättre bana än förväntat iaf.

Det är lika som det varit förr , ett led i toppen av fältet.
Polesittaren leder och 1 , 2 , 3 oförändrat efter halva racet.

Den andra chikanen förstör verkligen rytm , omkörningsmöjligheter och banan.
Vad den snabba chikanen in i stadion efter depåmuren gör där kan jag inte fatta?

Sörpan skrev:
J-lar vilken smäll för Alx...

Synd dessutom då han är en av de få friska fläktarna i serien.

Chikanen var helt outstanding.....stumt på gasen 180 blås, Man eller MUS!!!! racing för tusan! sedan att Alx satte bilen i muren beror inte på chikanen utan fel på bil. Glatt överraskad av Tierp Arena men tycker dom borde bygga ut banan på fältet brevid, borde räcka för en bansträckning på runt 3,5-4 km.

Jag vet inte vilken chikan du menar.
Jag menar först och främst den kassa på baksidan.

Den efter depåmuren är det inga 180blås in i.
Den som är efter depån kunde vara en man eller muskurva men nu är det bara trångt och fel.

Jag har iaf inget skrivit om den EFTER start och mål , den är väl ok.
Men läs igen och kommentera rätt inlägg.

Angående utbyggnaden så är det väl planen att bygga ute på fältet tycke jag man kunde läsa i nån tråd tidigare?

Här sen Jul 2003

Klippte ihop en liten film från dagen

http://youtu.be/BgSE-JE9Wfk

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011

Re:

Mange skrev:
Sa de inte 6000st vid 11, sen fylldes det ju på...Så minst 8000 borde varit där.
Fattar inte att folk inte kommer på dessa evenemang, ljudet och lukten är ju värd varenda krona!
Flash ser lite besviken ut..

Edit. Var inget, du hade visst redan tolkat det likadant.

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Är förvånad att man får bygga en chikan som den Alx skrotade i, det är väl inte meningen att avkörningszonen ska vara en mur? Likadant med sista kurvorna på Gotland Ring.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Lite samma som den chikan som är på väg in i läktarområdet.
Hade varit bättre med en långsam hårnål.

Där Alex skrotade hade han nog klarat med normala kurbs.
Nu hakade det i däckshögen och vände runt honom.
Så med facit i hand är snålvägen fel väg.

Mycket skumt på den nya banan.

Jönköping
Här sen Sep 2004

Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re:

Sörpan skrev:
Är förvånad att man får bygga en chikan som den Alx skrotade i, det är väl inte meningen att avkörningszonen ska vara en mur? Likadant med sista kurvorna på Gotland Ring.

På Gotland gick vi och kikade på "muren" i avåkningszonen och dom skulle lätt kunna flytta den 30-35 meter bort, men av någon anledning prioriterar man depåstorlek före säkerhet thumbs down, jag skulle aldrig godkänna en sådan lösning om jag vore banbesiktigare.

www.modsport.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

Re:

Kimmen skrev:
Sörpan skrev:

På Gotland gick vi och kikade på "muren" i avåkningszonen och dom skulle lätt kunna flytta den 30-35 meter bort, men av någon anledning prioriterar man depåstorlek före säkerhet thumbs down, jag skulle aldrig godkänna en sådan lösning om jag vore banbesiktigare.

Håller med Kimmen, kurvkombinationen tillsammans med murens placering gör utgången till rakan farlig.

Tierpbanan hade en del provisoriska lösningar för att bli godkänd av SBF, säkerhetsmässiga justeringar gjordes ändå ett antal gånger under tävlingshelgen efter synpunkter från bl.a förarna.

Problemet med oprövade banor generellt är väl att en teoretisk lösning inte alltid överrensstämmer med faktiska spårval, ojämnheter i banan, hastigheter mm. Många gånger behövs det tyvärr lite incidenter, avåkningar och olika väderlekar för att få en bild av var och hur en skyddsåtgärd behöver förbättras eller var man under ett race tillfälligt kan parkera ett fordon som brutit.
Ett exempel på svårigheten med rätt placering av en säkerhetslösning är placering av airfence för motorcyklar, exakt var skall de stå så att förare inte "missar" vid en avåkning?

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Skillnaden är att Gotland Ring började med ett tomt papper, Tierp hade vissa parametrar att hålla sig till. Jämför med Östersund, där tycker jag att man lyckades bättre med bansträckningen, även om det blev en rejäl skrotning i Camaro Cup.

Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

Re:

Sörpan skrev:
Skillnaden är att Gotland Ring började med ett tomt papper, Tierp hade vissa parametrar att hålla sig till. Jämför med Östersund, där tycker jag att man lyckades bättre med bansträckningen, även om det blev en rejäl skrotning i Camaro Cup.

Jupp.

På Gotland fanns förutsättningar men har inte tagits tillvara.
På Tierp finns försutsättning med parametern att banan skall svänga in i stadion på ett relativt säkert sätt
På Östersund så hade lite extra asfalt gjort gott för att förbättra kurvradie och på så sätt bygga bort nödvändigheten av däcktravar som hinder mot racing utanför banmarkering (tex där Seatbilen gick på taket).

Sen (generellt igen) så är väl inte betong och däck i kombination så farligt, dock är det en filosofi som bilar mm anpassas för i staterna och problemet blir väl ett problem först när den filosofin skall lira ihop med en helt annan dvs den europeiska.

Jimmy Magnusson
Kalmar
Här sen Okt 2005

Det är väl två olika underkategorier i diskussionen, säkerhet och en rolig bana. Säkerheten verkar tyvärr knappast varit på topp om man läser vad Lindström skriver, men sådant kan så klart bli bättre. Men layouten var ju oerhört tråkig och borde gå att göra mycket mer åskådarvänlig. Mitt förslag går så klart inte att implemetera rakt av, men så tog det två minuter att göra i paint också. Det är förmodligen också undermåligt men jag hade hellre sett ett lopp där än det som var i lördags... Blått är åskådarutrymme, så nu kommer man runt banan mer också...

Slåtte
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Bengtsson skrev:
Sörpan skrev:

Jupp.

På Tierp finns försutsättning med parametern att banan skall svänga in i stadion på ett relativt säkert sätt
På Östersund så hade lite extra asfalt gjort gott för att förbättra kurvradie och på så sätt bygga bort nödvändigheten av däcktravar som hinder mot racing utanför banmarkering (tex där Seatbilen gick på taket).

Sen (generellt igen) så är väl inte betong och däck i kombination så farligt, dock är det en filosofi som bilar mm anpassas för i staterna och problemet blir väl ett problem först när den filosofin skall lira ihop med en helt annan dvs den europeiska.

Stället där Seaten gick på taket i Östersund är ju en extremt långsam passage jämfört med Tierp. Däremot kan det kanske behövas en chikan innan den långa högerkurvan i Östersund för att få ner farten, det var ju en rejäl smäll där med Camaron.

Noterar att det är många däckstravar vid första kurvan på Oschersleben för att man inte ska kunna gena...

Citera
Jimmy Magnusson
Kalmar
Här sen Okt 2005

Re:

Sörpan skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Sörpan skrev:

Jupp.

Stället där Seaten gick på taket i Östersund är ju en extremt långsam passage jämfört med Tierp. Däremot kan det kanske behövas en chikan innan den långa högerkurvan i Östersund för att få ner farten, det var ju en rejäl smäll där med Camaron.

Noterar att det är många däckstravar vid första kurvan på Oschersleben för att man inte ska kunna gena...

Var var det John Cleland sa, "the guy who designed that corner should be taken into a dark room and beat about the head". Att göra bort sig är inte exklusivt reserverat för Sverige.

2012-09-14--15 - TTA @ Tierp Arena
<<   1, 2, 3
11549 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande