Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Hembyggd framvagn?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (22603 totalt)
bikermike
Köping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 63


Trådstartare
Hembyggd framvagn?

Hej.

Jag vet att det finns mycket bra kunskap här på forumet så jag tar chansen att fråga er.

Bilen är en gat/dragracebil(vet att det är fel forum) men jag tror ni kan bäst här.

Önskan är att sänka bilen, göra den lägre fram. Är den tokigt konstruerad av bilderna att dömma?

Hur gör man den lägre utan att förstöra väghållningen på den.

Mvh Micke



_________________
Mikael Persson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2989



Är hela framvagnen helt custom eller är det en std som är ombyggd/kopierad?
Hur mycke vill du sänka?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2147



Totalt hjärnknas i denna post, deletat så ingen får för sig dumheter

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Jag är ingen expert, men är inte de övre länkarmarna väldigt korta?
Samt så brukar väl ofta de övre länkarmarna ha översta läget ytterst, typ... Lite "kort" upright, typ.
Nu har väl framvagnen väldigt lågt rollcenter? Under marknivån, om jag tänker rätt. Detta får då till följds att bilen inte blir så krängstyv. Stort avstånd mellan RC och CGH.

EDIT: Gäller att tänka rätt.

_________________
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3416



Övre bärarmarna kommer dessutom att göra att du får felaktig camber vid roll eftersom den kommer att trycka ut hjulet i överkant istf att dra in den...

Ser faktiskt inte bra ut alls. thumbs down

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Lind4hl skrev:
Står hjulen/ framvagnen i rideheight på bilderna?

om det är fallet, så kommer du få felaktigt rollcenter och bumpsteer om du sänker bilen,

när bilen står på marken i rideheight ska länkarmar samt styrstag vara parallella med marken.

så vill du sänka bilen med bibehållen väghållning så får du flytta upp styrväxel/ inre fästpunkter. alt skaffa rollcenteradjusters samt flytta ner infästningspunkten för spindeln till styrleden.

Så av bilderna att döma, med förutsättning att bilen står i rideheight, så är bilen inte alls tokigt konstruerad som den är nu.

Nja. Det är ingen absolut regel att den undre bärarmen måste vara plan med marken.
Och om den inte har bumpsteer i denna höjd....varför skulle den få det om man sänker bilen ?

Däremot är det så, att om den står i rideheight på bilden...så är hela geometrin en katastrof, med övre bärarmen som den sitter.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag förmodar att du menar att sänka bilen med en kortare fjäder eller att flytta fäster för stötdämparen.

För ändamålet med bilen, tror jag du kan sänka en bra bit, utan att det händer så mycket.
Sedan får man flytta infästningen för den övre bärarmen om rollcentrat blir på tok.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Re:

ButterflyRacing skrev:
Jag förmodar att du menar att sänka bilen med en kortare fjäder eller att flytta fäster för stötdämparen.

För ändamålet med bilen, tror jag du kan sänka en bra bit, utan att det händer så mycket.
Sedan får man flytta infästningen för den övre bärarmen om rollcentrat blir på tok.

Jag tänker mest högt, men vore det inte bättre, iaf geometriskt, att förlänga upright'en nedåt än flytta övre länkarmsinfästningen?

_________________
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

NiklasFalk skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jag förmodar att du menar att sänka bilen med en kortare fjäder eller att flytta fäster för stötdämparen.

För ändamålet med bilen, tror jag du kan sänka en bra bit, utan att det händer så mycket.
Sedan får man flytta infästningen för den övre bärarmen om rollcentrat blir på tok.

Jag tänker mest högt, men vore det inte bättre, iaf geometriskt, att förlänga upright'en nedåt än flytta övre länkarmsinfästningen?


Nej...då följer styrstaget med.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Vi behöver en bild med bilen i rätt höjd.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Re:

ButterflyRacing skrev:
NiklasFalk skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jag förmodar att du menar att sänka bilen med en kortare fjäder eller att flytta fäster för stötdämparen.

För ändamålet med bilen, tror jag du kan sänka en bra bit, utan att det händer så mycket.
Sedan får man flytta infästningen för den övre bärarmen om rollcentrat blir på tok.

Jag tänker mest högt, men vore det inte bättre, iaf geometriskt, att förlänga upright'en nedåt än flytta övre länkarmsinfästningen?


Nej...då följer styrstaget med.

Såklart... Tack.
Det tänkte jag inte på. Iofs kan man ju kompensera med att space'a ned den också.
Nåja...

_________________
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19048



Byt den gula delen mot en som har lika grov tråd och samma antal varv men är kortare...


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

MaZ skrev:
Byt den gula delen mot en som har lika grov tråd och samma antal varv men är kortare...


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
bikermike
Köping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 63


Trådstartare
Hej.

bilen står i kör höjd, pallbockarna står under coilover fästet.

Tanken var att göra nya övre fästen för att få den lägre, men det kanske inte är bara?

Tack för alla goda svar.

Mvh Micke

_________________
Mikael Persson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

bikermike skrev:
Hej.

bilen står i kör höjd, pallbockarna står under coilover fästet.

Tanken var att göra nya övre fästen för att få den lägre, men det kanske inte är bara?

Tack för alla goda svar.

Mvh Micke


Som sagt. Står den i rätt höjd så är geometrin åt helvete.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Re:

bikermike skrev:
Hej.

bilen står i kör höjd, pallbockarna står under coilover fästet.

Tanken var att göra nya övre fästen för att få den lägre, men det kanske inte är bara?

Tack för alla goda svar.

Mvh Micke

Som MaZ skrev är det väl bara att korta fjädrarna... Sedan märker man väl hur det blir. Hur mycket hade du tänkt sänka?
Geometrin är ju långt ifrån klockren. Ska man prompt bygga om, så är det nog bra om övre länkarmen "lutar" åt andra hållet vid RH, så man får camberkompensation åt rätt håll, samt får RC som är mer lagom högt. Kan ju sänka infästningen i bilen, typ. Jag vet inte, men det skulle nog inte skada om övre länkarmen är lite längre också.

_________________
Citera
bikermike
Köping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 63


Trådstartare
Om man utgår från att bilen står i körhöjd nu, är det ok att sänka inre fästet på övre länkarmen så den blir paralell med undre.

Sen flytta upp övre stötdämpar fästet för lägre bil.

Mvh Micke

_________________
Mikael Persson
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Re:

bikermike skrev:
Om man utgår från att bilen står i körhöjd nu, är det ok att sänka inre fästet på övre länkarmen så den blir paralell med undre.

Sen flytta upp övre stötdämpar fästet för lägre bil.

Mvh Micke

Kan man göra. Man vill verkligen få camberkompensationen åt rätt håll!
Jag tror dock att man vill ha undre länkarmen "ungefär" parallell med marken. Inte för mycket lägre på chassie-sidan. beror ju på hur mycket du sänker också. Jag tror inte heller att man vill ha länkarmarna parallella med varandra. Sänka mer såfall.

EDIT:Framvagnar är fulla av kompromisser. Man vill ha lagom camberkompensation, RC m.m.

Har är en väldigt enkel skiss på hur RC kan vara. Svart är lite åt det håll du har nu. Röd om du sänker övre länkarm och sänker bilen. Grön och svart är om man flyttar över länkarm men låter nedre vara ungefär plan med marken. Tyvärr är inte ju inte riktigt såhär lätt i verkligheten.


Sedan ska vi komma ihåg att det krävs mer än en framvagn för att få bra väghållning. Det gäller ju att göra rätt saker i förrhållande till arbetsinstats på rätt ställen. Där har jag ingen erfarenhet, men jag tror Håkan har rätt bra koll! thumbs up

_________________
Citera
bikermike
Köping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 63


Trådstartare
Hur illa blir det om jag flyttar upp dom inre fästena för bärarmarna, blir det tokigt med styrstagen då om jag låter styrväxeln vara orörd?

Då blir ju vinkeln på länkarmarna bättre så som ni nämnt tidigare.

_________________
Mikael Persson
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Re:

bikermike skrev:
Hur illa blir det om jag flyttar upp dom inre fästena för bärarmarna, blir det tokigt med styrstagen då om jag låter styrväxeln vara orörd?

Då blir ju vinkeln på länkarmarna bättre så som ni nämnt tidigare.

Då måste du flytta styrväxeln. Annars får du nog flera centimeter bump steer. Dvs, vid fjädring så vrids hjulen... Sannerligen inoptimalt.

Typ såhär...

Ride Height


Utfjädring

_________________
Citera
bikermike
Köping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 63


Trådstartare
Skulle någon kunna vara snäll och visa på den sista bilden jag la upp. Hur man skulle kunna flytta ner dom övre innre länkarms fästena så det vart lite bättre geometri.

Sen får jag flytta upp övre stötdämparfästet lite lagom och vara nöjd så.

Mvh Micke

_________________
Mikael Persson
Citera
Racetech
Hembyggd framvagn?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (22603 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande