Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (22603 totalt) |
Hembyggd framvagn?
Hej. Jag vet att det finns mycket bra kunskap här på forumet så jag tar chansen att fråga er. Bilen är en gat/dragracebil(vet att det är fel forum) men jag tror ni kan bäst här. Önskan är att sänka bilen, göra den lägre fram. Är den tokigt konstruerad av bilderna att dömma? Hur gör man den lägre utan att förstöra väghållningen på den. Mvh Micke ![]() ![]() ![]() _________________ Mikael Persson |
||||||
Är hela framvagnen helt custom eller är det en std som är ombyggd/kopierad?
Hur mycke vill du sänka? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Jag är ingen expert, men är inte de övre länkarmarna väldigt korta?
Samt så brukar väl ofta de övre länkarmarna ha översta läget ytterst, typ... Lite "kort" upright, typ. Nu har väl framvagnen väldigt lågt rollcenter? Under marknivån, om jag tänker rätt. Detta får då till följds att bilen inte blir så krängstyv. Stort avstånd mellan RC och CGH. EDIT: Gäller att tänka rätt. ![]() _________________ ![]() |
||||||
Övre bärarmarna kommer dessutom att göra att du får felaktig camber vid roll eftersom den kommer att trycka ut hjulet i överkant istf att dra in den...
Ser faktiskt inte bra ut alls. ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Re:
Nja. Det är ingen absolut regel att den undre bärarmen måste vara plan med marken. Och om den inte har bumpsteer i denna höjd....varför skulle den få det om man sänker bilen ? Däremot är det så, att om den står i rideheight på bilden...så är hela geometrin en katastrof, med övre bärarmen som den sitter. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag förmodar att du menar att sänka bilen med en kortare fjäder eller att flytta fäster för stötdämparen.
För ändamålet med bilen, tror jag du kan sänka en bra bit, utan att det händer så mycket. Sedan får man flytta infästningen för den övre bärarmen om rollcentrat blir på tok. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
Jag tänker mest högt, men vore det inte bättre, iaf geometriskt, att förlänga upright'en nedåt än flytta övre länkarmsinfästningen? _________________ ![]() |
||||||
Re:
Nej...då följer styrstaget med. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
Såklart... ![]() ![]() Det tänkte jag inte på. Iofs kan man ju kompensera med att space'a ned den också. Nåja... _________________ ![]() |
||||||
Re:
![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
Som sagt. Står den i rätt höjd så är geometrin åt helvete. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
Som MaZ skrev är det väl bara att korta fjädrarna... Sedan märker man väl hur det blir. Hur mycket hade du tänkt sänka? Geometrin är ju långt ifrån klockren. Ska man prompt bygga om, så är det nog bra om övre länkarmen "lutar" åt andra hållet vid RH, så man får camberkompensation åt rätt håll, samt får RC som är mer lagom högt. Kan ju sänka infästningen i bilen, typ. Jag vet inte, men det skulle nog inte skada om övre länkarmen är lite längre också. _________________ ![]() |
||||||
Re:
Kan man göra. Man vill verkligen få camberkompensationen åt rätt håll! Jag tror dock att man vill ha undre länkarmen "ungefär" parallell med marken. Inte för mycket lägre på chassie-sidan. beror ju på hur mycket du sänker också. Jag tror inte heller att man vill ha länkarmarna parallella med varandra. Sänka mer såfall. EDIT:Framvagnar är fulla av kompromisser. Man vill ha lagom camberkompensation, RC m.m. Har är en väldigt enkel skiss på hur RC kan vara. Svart är lite åt det håll du har nu. Röd om du sänker övre länkarm och sänker bilen. Grön och svart är om man flyttar över länkarm men låter nedre vara ungefär plan med marken. Tyvärr är inte ju inte riktigt såhär lätt i verkligheten. ![]() ![]() Sedan ska vi komma ihåg att det krävs mer än en framvagn för att få bra väghållning. Det gäller ju att göra rätt saker i förrhållande till arbetsinstats på rätt ställen. Där har jag ingen erfarenhet, men jag tror Håkan har rätt bra koll! ![]() _________________ ![]() |
||||||
Hur illa blir det om jag flyttar upp dom inre fästena för bärarmarna, blir det tokigt med styrstagen då om jag låter styrväxeln vara orörd?
Då blir ju vinkeln på länkarmarna bättre så som ni nämnt tidigare. _________________ Mikael Persson |
||||||
Re:
Då måste du flytta styrväxeln. Annars får du nog flera centimeter bump steer. Dvs, vid fjädring så vrids hjulen... Sannerligen inoptimalt. ![]() Typ såhär... ![]() Ride Height ![]() Utfjädring _________________ ![]() |
||||||
Skulle någon kunna vara snäll och visa på den sista bilden jag la upp. Hur man skulle kunna flytta ner dom övre innre länkarms fästena så det vart lite bättre geometri.
Sen får jag flytta upp övre stötdämparfästet lite lagom och vara nöjd så. Mvh Micke _________________ Mikael Persson |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (22603 totalt) |