Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (26866 totalt) |
Federal RSR
Såg att Driftworks börjat sälja Federal RSR däck. Bra pris och finns i många dimensioner. Sägs ha väldigt snarlika egenskaper som Toyo R888. Har någon testat dessa eller vet mer? Kolla på: http://www.driftworks.com/shop/tyres ![]() Mvh// David _________________ David Greiff Kallentoft |
||||
Lite snabbläsande verkar nämna att de mer liknar Hankook RS2 och andra TW200däck (595RS-R har TW140).
Federal listar två Semislicks (street legal, FZ-201, FZ-202, men i väldigt få dimensioner, utan TWvärde i sin lista) som rimligen borde ligga mer i "R-däcks klassen". |
||||
Jag skulle nog också kategorisera dem som "halv-R-däck" eftersom de har lågt TW och är mycket sportinriktade, samma kategori som Yokohama Advan AD08, Toyo R1R, Hankook RS2 och några till.
Att dessa däck finns och är populära beror nog främst på de konbaneklasser i USA som kräver gatgodkända däck där man dessutom har satt treadwear-gräns (verkar vara 140 i de flesta klasser eftersom många däck ligger just där). Har för mig att många engelska racingserier på gräsrotsnivå har liknande regler (precis som långloppsserierna här i Sverige, dock med TW 200 istället för 140). Förutsatt att de är tillräckligt styva i stommen och tål värme så är de nog ett prisvärt alternativ för trackdays om man inte jagar tiondelar och inte kör för långa pass, öppnare mönster ger mer värme. Men mer mönster ger å andra sidan fördelar i vått (och större möjligheter att undvika vattenplaning på väg till/från banan). _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Jag har kört 2-3 träffar på Federal RSR 205/55-15 på min Bmw 2002Tii, Jag tyckte det var helt ok grepp, dock så blev dom lite sliriga på långa pass. Men till det priset var dom riktigt ok.
Dock ska det tilläggas att jag bara är en glad amatör ![]() ![]() _________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se ![]() Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||
Okej. Jo jag har även funderat på RSR. Kanske lika bra att testa dom.
Jag är också en glad amatör så inte speciellt petig ![]() _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Jag har nu kört nästan 400 mil på Federal RS-R 235/40/18. De flesta milen på Autobahn och motorväg men har även kört konbana på Lunda med BMW CS samt ca 12 varv på Nurburgring.
Däckstryck ca 2,5 varmt på en bil som väger 1600 kg och än så länge är däcken bara lite skrubbade.. Jag är väldigt imponerad av greppet, slitstyrkan och de lugna trygga egenskaperna.. Det går fort att få temp i däcken och inga överhettningstendenser även om jag plågat däcken en del :-) Med tanke på priset, ca 4100 kr för alla fyra däck så ![]() |
||||
Låter ju väldigt lovande.
Låter också som ett sjukt bra pris för den dimensionen, var hittar man dom till det priset? ![]() |
||||
dackonline verkar bara sälja Federal SS-595
Infosite sålde RSR men i väldigt begränsade storlekar. Hittade på camskill 225/45-17, 4st för 4370kr inkl frakt, vilket verkar helt klart vettigt. Kan dessa fungera bra i regn också tro? |
||||
Tittade på däckonline och det finns i vissa storlekar som tex. 205/50-15 och jag tror det var 205/50-16
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Re:
30£ För att frakta 4 däck till Sverige, Så billigt går det inte ens att frakta inrikes. Underligt, Men trevligt ![]() |
||||
Sneglar också på dessa däck då camskill slutat med Hankook R-S2 som jag tyckte var ett kalas däck för mina behov.
Är dock lite orolig över dessa då det är rätt många som visat bilder på spricka rakt över däcket o hittade till o med nån som visade hur den spruckit runt om på däcksidan mot slitbanan. Känns inte som kvaliten är riktigt o lita på ![]() |
||||
Vad har ni kört med för däckstryck när däcken gått sönder? Jag har som sagt plågat mina RS-R ganska hårt utan en enda tendens till sprickor eller sönderfall - vilket jag noggrant letat efter då jag oxå läst både positiva och negativa referat innan jag köpte mina däck...
|
||||
Re:
Siterar meg selv från en annan tråd her inne. Har hort mange andre som har hatt samma erfarande med RSR. Vi kommer aldri mera kjopa RSR, uavsett hur billiga dom er.
_________________ ![]() |
||||
Oj, ser inte kul ut.. får fortsätta hålla koll på mina däck framöver och se om liknande tendenser visar sig.. återkommer i så fall självfallet.
En fråga bara, varför körde ni på så lågt däckstryck? - rekommendationen på dessa däck är ju ca 2,6 varmt..? Tack för informationen och bilderna. :-) / Johan |
||||
Jag körde på 595 Rs-r förra året och iår. Förra året rullade jag en hel del på gata innan jag tog ut dom på bana och iår har dom bara rullat på bana (samma uppsättning). Nu är bakdäcken slutkörda och framdäcken har lite mönster kvar. Men inget av däcken har några tendenser till tvärgående sprickor!
Olättad z3 coupe med 215 fram och 235 bak 17 tum Kommer med största sannolikhet köpa dessa igen Fråga till er som fått sprickor i däcken: Har ni bara kört däcken på bana? _________________ Mattias Ekholm Kör: Audi A3 -15 Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98 |
||||
Re:
Jag har kört både på gata och bana med mina. Dock såg jag nu efter senaste konbanekörningen och 40 transportmil att på åtminstone ett däck håller sprickan på att försvinna, den verkar alltså inte gå ända ned till corden. De andra ser ut som tidigare, varken bättre eller sämre. Jag har läst om andra som också har upplevt att sprickorna försvinner i takt med att man sliter ned däcket. Jag har c:a 4-4,5 mm mönsterdjup kvar på mina (nytt däck 6 mm har jag för mig).
Det har jag inte hittat när jag har letat, har du länk? Spricka i däcksidan låter som något helt annat och allvarligare. Det enda fall jag hittat där slitbanan verkligen har separerat var på en driftingbil i Australien men det hände när bilen driftade över curbs vilket kanske inte är det snällaste sättet att behandla ett däck så det behöver inte bero på sprickan. http://www.skylinesaustralia.com/for Men det känns ju inte helt tillfredsställande att inte veta om det finns förhöjd risk att slitbanan separerar från stommen ![]() _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (26866 totalt) |