| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Konstruktion av catchtank, lite funderingar
|
7674 besök totalt |
|
Hej! Har läst en del gamla trådar om detta ämne! Har lite problem på min Volvo 740 t5 som är byggd för bankörning Lite info: dubbla 044 pumpar e85 Förpump i tanke (Volvo 850) matas via ett 70A relä 6mm2 kabel fram till detta och sedan 4 mm2 till varje pump jag har en kombinerad tank/catchtank. I ett av hörnen har jag byggt catchen. Förpumpen sitter i stora tanken och fyller catchen via slang på utsidan. Har även returen från motorn in på ovansidan av catchen. I väggarna som är imot den stora tanken så har jag 2 st över-rinningshål längs upp i catchdelen. I botten av catchdelen har jag 2 utgångar till pumparna. Dock har jag upptäckt att pumparna pulsar, detta syns bland annat när jag har bränsletrycksmätare inkopplad. Jag hör även att pumparna ändrar ljud och känner även detta i slangarna. Har provat med 2 st nya 044 pumpar med samma resultat. Börjat fundera på utformningen av catchdelen. Som det är nu så slår ju returbränslet samt bränslet från förpumpen i ytan, frågan är om jag då får kavitation i pumparna pga att det bildas små bubblor/skumm i bränslet ? Ide på hur man ska bygga en nya catch ? /Stefan _________________ Stefan Behrendtz |
||||||
|
Re:
okej! har ikväll gjort så jag får ner fyllning och retur en bit ner i catchen via rör. Ska testa å se hur det fungerar.
_________________ Stefan Behrendtz |
||||||
|
Re:
Det är precis så jag haft i 4 månader.
||||||
|
Hur ska en catch vara byggd för att vara helt optimal ?
motorn är en turbo motor med effekt runt 500 hk och etanol. Så det krävs lite av systemet. Ska jag byta förpump till en lågtrycks modell med högt flöde ? /Stefan _________________ Stefan Behrendtz |
||||||
|
Re:
Men jag tolkade dig som att du hade inloppen riktade neråt. Det är mindre bra. De skall vara horisontella och helst tangentiella med en rund tank. Den här tycker jag ser bra ut tex:
Retur huvudtank högst upp. Sedan matarpump in, BTR retur och utlopp huvudpump. Det är för övrigt onödigt med en högtryckspump som matarpump till mellantanken. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Re:
Från början har jag haft retur och fyllning i toppen. Igår testa jag att få ner dessa en bit i catchen utan framgång. Vet du vart ifrån denna catch kommer ?
||||||
|
Hur var de nya inloppen riktade när du testade? Som på bilden eller längre rör ner genom locket? Har du någon bild på din tank möjligen? Jag hittade bilden på http://www.streetperformance.se/catch-tank-forge/33379-0 och använde den för att den var tydlig med vad jag menade med tangentiellt inlopp. Har ingen erfarenhet av den själv.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
har en sån tank på min bil, funkar kanon
Men kolla upp regulatorn, vill minnas jag sett nån tråd på sävarturbo rörande just nuke BTR och typ sätet för kulan som inte var 100 och skapade ett pulserande bränsletryck _________________ Mattias Holmgren |
||||||
|
_________________ Mattias Holmgren |
||||||
|
Re:
Har testat med att släppa bränslet rakt ner utan rör som leder ner det i tanken. Och även med rör som är 5 cm ner i tanken. Bild på tanken ger nog inte så mycket då det ser ut som en stor tank med 2 anslutningar i ena hörnet (fyllning och retur) samt en tankamatur från volvo 850 .
||||||
|
Jag tänkte närmast på en bild av catchtanken inne i huvudtanken men den går såklart inte att ta i efterhand. Att mata uppifrån ger ungefär lika dåligt resultat oavsett om du har 50 mm förlängning eller ej. Returflödet från BTR och matarpumpens flöde kommer att piska ner luft utav h-e när du får luft i catchdelen. Å andra sidan kan man mata in flödet från BTR ganska långt ner i tanken och slippa att den blandar sig med luften i första taget.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Delar med mig av min hemmabyggda catchtank, som till utseendet skulle få vissa av er att trilla av stolen
Suget tar jag från ordinarietankens sug & retur i botten. Min catchtank sitter monterad i motorrummet & returen från denna går sen tillbaka till toppen på originaltanken.....hängde ni med?!
2 st typ std Audi/Volvo matarpumpar via Y-block till catchtanken genom en AN10-slang. Denna anslutning sitter mitt på tanken 2/3 upp på tanken. Alltså i motsats till alla rekommendationer. Returen sitter ett par cm längre upp & det finns fortfarande ett par cm kvar upp till toppen på tanken. Storlek på returen AN8 Inuti CT sitter 2st WAlbro som i sin tur matar spridarbryggan. Därefter går returen via BTR tillbaka till CT & in ca mitt på 90 grader ifrån de andra anslutningarna. CT rymmer...håll i er nu...strax under 1 liter när pumparna sitter monterade inuti. Med denna heltokiga setup pumpar jag ändå ut sås till nuvarande ca 600 hk (motor) E85. Jag kommer bygga ny CT under vintern då jag vill skräddarsy in den mot torpeden & dela upp så att pumparna trycker in i vardera ände på spridarbryggan, alltså 1 ledning per pump, istället för 2 pumpar genom en ledning idag. Jag har ändå i dagsläget kapacitet att mata bränsle till ca 800hk. Detta med CT är alltså ingen ubervetenskap, som jag säkerligen har bevisat. Felet, tror jag, ligger i nåt annat. - Hur stora anslutningar & ledningar har du in/ut? Ser ingen sådan info någonstans. - Vad för btr har du? har du mätt så inte det är fel på den? - Hur stor är tanken? - bild? _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
|
Re:
Bensin tank 50 liter catch 2.6 liter alla slangar är teflon och runt 9 mm inv utom slangen från förpump till catch 6 mm inv
||||||
|
rent spontant, utan att ha sett tanken, så har du för klena slangdimensioner.
6mm är ca AN4 & 9mm är ca AN6...om jag minns rätt. En std-pump ger ca 300l/h=5l/min utan mottryck, alltså 0,3 kbm/h genom 6mm rör....detta ger skyhöga flödeshastigheter i teorin (utan mottryck från systemet inräknat) Du får en hastighet som är 3ggr högre än jag har i mitt system & i din 6mm-ledning har du 6ggr högre hastighet
Så mitt tips är att gå upp i dimension på ledningarna då: 1. din matarpump jobbar i mottryck & du lider risk för kavitation, flödet stryps 2. din 044 går mycket tyngre än nödvändigt & du tappar därmed kapacitet pga systemmottryck, inte bara BTR. 3. även din retur från CT bromsar upp flödet Så gissningsvis får du pulsering pga ändrade förhållanden i systemet. Mottryck i systemet kommer ge sviktande tryck på bränslet genom btr:en då den får olika "lätt" att reglera beroende på åtgång bränsle. Detta är ju då "gissningar" eftersom jag fått anta en del parametrar, men slutsatsen är nog ändå den samma. Har du testat att se vad pumparna ger genom sina ledningar på 1 minut? Alltså matarpumpen för sig & sedan din 044a? _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
|
ok, jag har bara räknat på en 044 men är det två så blir det knappast bättre
allt ska igenom 6mm rör & 9mm rör det är MYCKET sås i så små ledningar.
Iom att 850-pumpen skall jobba utan mottryck så klarar den av att förse med tillräckligt sås till 500hk då returledningen från BTR är tillbakdragen till CT 70A relä är bra, men vad har du för storlek på säkringarna till dina 044? Håll koll på ev värmeutveckling när du kört en bit eller om pumparna fått gå en stund. Blir kablar eller kabelskor varma så byt till grövre kabel annars tappar du pumpkapacitet. Bara ett extra tips
_________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
|
Det funkar inte med 9mm invändigt på varken returen eller matningen med 2 044.......
på tomgång kommer du ha inställt bränsletryck säg 3 bar..... men när du förbrukar bränslet så kommer grundtrycket sjunka.... detta kommer ge dig en mapp som ser väldigt konstig ut.... vad som ger pulsande ljudet är svårt att säga.... ingen vidare hjälp men den biten bör byggas om iaf till grövre... du kan om du har tur hamna precis så att det inte är jättemycket skenade så det funkar hyffs iaf... lycka till..
_________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7674 besök totalt |