Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Konstruktion av catchtank, lite funderingar
<<   1, 2
7674 besök totalt
shorty740
Linköping
Här sen Dec 2010

Trådstartare
Re:

Hej1 jag har 9.5 mm slang till allt utom mellan catch och förpump där jag har 6 mm inv.

När det gäller vad mina 044 or pumpar på en minut kan jag kolla i morrn. Jag har ju även testat att köra med 1 st 044 och får samma problem.

Problemet uppstår ju med motorn avstängd också. Dvs ingen bränsle åtgång.

Har även mätt ev mottryck i 6 mm slangen mellan förpump och catch. inget där !

Har även kopplat bort slangarna som går ifrån catch till 044 pumparna och ersatt dessa med gummislang som fått sitt bränsle från en full 25 litersdunk. Samma problem fortfarande. testa även att trycksätta dunken som prov men detta hjälpte ej !

barre skrev:
rent spontant, utan att ha sett tanken, så har du för klena slangdimensioner.

6mm är ca AN4 & 9mm är ca AN6...om jag minns rätt.

En std-pump ger ca 300l/h=5l/min utan mottryck, alltså 0,3 kbm/h genom 6mm rör....detta ger skyhöga flödeshastigheter i teorin (utan mottryck från systemet inräknat)

Du får en hastighet som är 3ggr högre än jag har i mitt system & i din 6mm-ledning har du 6ggr högre hastighet

Så mitt tips är att gå upp i dimension på ledningarna då:

1. din matarpump jobbar i mottryck & du lider risk för kavitation, flödet stryps
2. din 044 går mycket tyngre än nödvändigt & du tappar därmed kapacitet pga systemmottryck, inte bara BTR.
3. även din retur från CT bromsar upp flödet

Så gissningsvis får du pulsering pga ändrade förhållanden i systemet. Mottryck i systemet kommer ge sviktande tryck på bränslet genom btr:en då den får olika "lätt" att reglera beroende på åtgång bränsle.

Detta är ju då "gissningar" eftersom jag fått anta en del parametrar, men slutsatsen är nog ändå den samma.

Har du testat att se vad pumparna ger genom sina ledningar på 1 minut?
Alltså matarpumpen för sig & sedan din 044a?

Linköping
Här sen Dec 2010

Trådstartare
Re:

Har inte sett något sånt på min mappning och sen så har jag ju en linjär regulator som hjälper mig med att öka soppan vid ladd.

vad bör jag ha för storlek på slangarna för 2 st 044 ?

Diket skrev:
Det funkar inte med 9mm invändigt på varken returen eller matningen med 2 044.......

på tomgång kommer du ha inställt bränsletryck säg 3 bar.....

men när du förbrukar bränslet så kommer grundtrycket sjunka....

detta kommer ge dig en mapp som ser väldigt konstig ut....

vad som ger pulsande ljudet är svårt att säga....

ingen vidare hjälp men den biten bör byggas om iaf till grövre...

du kan om du har tur hamna precis så att det inte är jättemycket skenade så det funkar hyffs iaf...

lycka till..

Linköping
Här sen Dec 2010

Trådstartare
Har i dag testat en 3:e btr utan framgång.

Har även kopplat bort slangarna som går ifrån catch till 044 pumparna och ersatt dessa med gummislang som fått sitt bränsle från en full 25 litersdunk. Samma problem fortfarande. testa även att trycksätta dunken som prov men detta hjälpte ej !

/Stefan

Linköping
Här sen Dec 2010

Trådstartare
Re:

Har även idag kört utan relä och 6.5 mm2 tilll varje pump från batteriet. 1.5 meter kabel st
sen drar ju pumparna runt 15A st vid full belastning och räknar man då på 1.5 meter kabel som det är så behövs det inte mycket area ?

barre skrev:
ok, jag har bara räknat på en 044 men är det två så blir det knappast bättre allt ska igenom 6mm rör & 9mm rör det är MYCKET sås i så små ledningar.
Iom att 850-pumpen skall jobba utan mottryck så klarar den av att förse med tillräckligt sås till 500hk då returledningen från BTR är tillbakdragen till CT

70A relä är bra, men vad har du för storlek på säkringarna till dina 044? Håll koll på ev värmeutveckling när du kört en bit eller om pumparna fått gå en stund. Blir kablar eller kabelskor varma så byt till grövre kabel annars tappar du pumpkapacitet. Bara ett extra tips

Linköping
Här sen Jan 2004

Förpumpen ger i stort sett samma ynkliga flöde då man ger den 100kpa mottryck såväl som ostrypt genom 6mm ledning ca 300mm lång.

Returledningen från btr i motorrum bak till tank inverkar inte någonting alls på systemets prestanda då det blir exakt samma flöden/tryck när man leder utloppet från den direkt ner i dunk via en kort slangstump.

Var inne på att det spökade här eftersom när man tog ut flöde från railen så trycket sjönk så upphörde ändå inte returflödet från regulator förrän trycket sjunkit ca 40kpa under det tryck man hade då man bara rundpumpade, men eftersom det var likadant med "fri" retur så är nog regulatorn för liten för att reglera flödet från 2 pumpar?

Tryckledningarna från huvudpumpar till rail är inte heller de problemet, trycket vid utlopp pumpar är samma som inställt regulatortryck.

Ska man åtgärda nåt tror jag på att byta ut förpumpen som verkar ha helt värdelös prestanda, den flödar med näppe vad som teoretiskt går åt under full belastning utan nån marginal alls.

Sedan gå upp i dim på sugledningar mellan catch och huvudpumpar.

Sen vill jag vädigt gärna ha lite tryck i catchtanken, har ännu inte stött på ett pumpsystem inom hydraulik eller industri som inte fungerat bättre med lite tryck på sugsidan så varför inte försöka ha det här?

Linköping
Här sen Dec 2010

Trådstartare
Re:

Som sagt så är ju förpumpen inte mycket att hänga i granen. Men den är ju så pass bra att vid avstängd motor och bara tvångskörning av bränslesystemet ska den göra sitt jobb.

Och vi har ju även testat att att köra bränsle direkt från 25 liters dunk dvs utan förpump med pulsande huvudpumpar.

Byta förpump ? självklart fortfarande problem med huvudpumpar ? JA

Men vi avfärdade många teorier och tips igår.

/Stefan

Per Eriksson skrev:
Förpumpen ger i stort sett samma ynkliga flöde då man ger den 100kpa mottryck såväl som ostrypt genom 6mm ledning ca 300mm lång.

Returledningen från btr i motorrum bak till tank inverkar inte någonting alls på systemets prestanda då det blir exakt samma flöden/tryck när man leder utloppet från den direkt ner i dunk via en kort slangstump.

Var inne på att det spökade här eftersom när man tog ut flöde från railen så trycket sjönk så upphörde ändå inte returflödet från regulator förrän trycket sjunkit ca 40kpa under det tryck man hade då man bara rundpumpade, men eftersom det var likadant med "fri" retur så är nog regulatorn för liten för att reglera flödet från 2 pumpar?

Tryckledningarna från huvudpumpar till rail är inte heller de problemet, trycket vid utlopp pumpar är samma som inställt regulatortryck.

Ska man åtgärda nåt tror jag på att byta ut förpumpen som verkar ha helt värdelös prestanda, den flödar med näppe vad som teoretiskt går åt under full belastning utan nån marginal alls.

Sen vill jag vädigt gärna ha lite tryck i catchtanken, har ännu inte stött på ett pumpsystem inom hydraulik eller industri som inte fungerat bättre med lite tryck på sugsidan så varför inte försöka ha det här?

Kalmar
Här sen Okt 2005

Re:

Per Eriksson skrev:

utan att vara otrevlig, men jämför INTE ett bränslesystem med ett hydrauliksystem, de är varandras raka motsatser. I ett hydrauliksystem jobbar man med höga tryck & liten volym medan man i ett tex bränslesystem jobbar med låga tryck & höga volymflöden i jämförelse. Ett hydrauliksystem kan ha allt från ett system på bara några liter till att innehålla flera kubikmeter i volym, men principen är den samma.

Tryck på sugsidan av en pump minskar pumpkavitation, vilket är fördel. Men risken för störningar i systemet med just pulsande pumpar ökar. EN väl tilltagen & bra BTR bör dock kunna fixa detta...MEN, utan att ha testat mer än det jag har, så vill jag ändå påstå att viss risk kvarstår eftersom flöde & tryck aldrig är konstant iom ständig gasreglering. Detta är dock inget jag hävdar, utan under rätt förutsättningar kan trycksättning säkert bidra positivt

shorty740

2st eller endast 1 st 044 KAN få svårt med ett 9mm rör. MEN för att inte ge allt för många tips så börja med att sålla bort ev komponentfel bit för bit.

nåt du definitivt ska göra är att byta ut din 6mm ledning efter matarpumpen. För får du själv välja, vad skulle du blåsa luft genom om du fick välja mellan ett sugrör & en vattenslang?
Hastigheten genom sugröret blir hög men det tar bra med tid att tömma lungorna medan det går bra mycket fortare genom en vattenslang. DÄr har du skillnaden mellan volymflöde & hastighet. Vad vill du då ha efter matarpumpen, jo volymflöde.

DU hade testat att suga direkt från dunk, men har du testat tvärtom? Låt pumparna gå fritt på trycksidan ner i en dunk. Fortfarande samma symptom?

Din förpump räcker TROLIGTVIS mer än väl ja, MEN inte om den ska jobba med motstånd för då tappar den snabbt kapacitet. SÅ ha väl tilltagen dimension efter pumpen & tillbaka till ordinarie tank. DÅ kommer förpumpen få jobba med sin maximala kapacitet. Mät 850-pumpen vid fritt flöde, koppla in den & mät flödet igen men nu efter returledningen tillbaka till din biltank. Samma resultat?

Sen gör du samma sak med den andra delen av systemet, mät fritt, uteslut ev komponenter & testa vidare.

Så testa inte hela systemet på en gång för då får du problem att utesluta enstaka fel. Dela upp systemet till förpump, CT & tankretur, När allt funkar som det ska där. koppla då på resten & se om det fortfarande funkar som det ska.

KOm ihåg att ju bättre info du kan delge oss, desto bättre hjälp kan du själv få. siffror, bilder, vad du testat & vad du fått för resultat...bara mata på & var konsekvent i dina tester.

Mitt system är ganska likt ditt, MEN jag har större dimensioner på samtliga mina slangar.

Ha också i åtanke att spänningen gör stor skillnad på pumparnas kapacitet. 12V eller 13V gör MYCKET skillnad så se till att dina elkomponenter i bilen är bra.

ut & testa

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004

Re:

barre skrev:

utan att vara otrevlig, men jämför INTE ett bränslesystem med ett hydrauliksystem, de är varandras raka motsatser. I ett hydrauliksystem jobbar man med höga tryck & liten volym medan man i ett tex bränslesystem jobbar med låga tryck & höga volymflöden i jämförelse. Ett hydrauliksystem kan ha allt från ett system på bara några liter till att innehålla flera kubikmeter i volym, men principen är den samma.

Skitsamma vad det är för media som pumpas, visa mig en pump som får sämre prestanda då den får jobba med ett minskat undertryck på sugsidan, sen om man löser det genom att ha den under tanken, större area på sugledning eller litegranna tryck på mediat som den ska pumpa spelar ingen roll.
Totala systemvolymen är helt irrelevant.

barre skrev:

Tryck på sugsidan av en pump minskar pumpkavitation, vilket är fördel. Men risken för störningar i systemet med just pulsande pumpar ökar.

Hur uppkommer problemet med pulsationer, det har jag aldrig stött på tidigare?

Citat:

EN väl tilltagen & bra BTR bör dock kunna fixa detta...

Givetvis funkar det bättre med en rätt utformad regulator, man blir lite fundersam när i stort sett alla eftermarknadsregulatorer har gigantiska inlopp, ofta 2, och sen är utloppsanslutningen mycket mindre, konstigt med tanke på att det rimligtvis är exakt samma flöde som passerar? Är det ett fall av monkey see, monkey do och folk är nöjda så länge eloxering har en frän färg?

Citat:

2st eller endast 1 st 044 KAN få svårt med ett 9mm rör.

Tryckfallet från pumputlopp till regulator var knappt nåt, skillnaden kan rentav ha bestått i att det var en annan mätklocka kopplad vid pumpen.

Citat:

nåt du definitivt ska göra är att byta ut din 6mm ledning efter matarpumpen.

När det kollades flöde från den satt en klocka kopplad där slangen ansluter mot catch normalt och direkt ner i dunk, provade också att hänga på 1m slang till efter den punkten och trycket som avlästes på klockan förändrades inte märkbart så den korta biten det rör sig om här vill jag påstå inte berör förpumpen ett dugg, även när man började simulera ett mottryck gick inte flödet ner nåt nämnvärt förrän uppe på drygt 200kpa.

Det enda som ger en märkbar förändring är att korta sugledningen för huvdpumparna, det bästa var när de låg direkt i bränslet, en 3/8 slang på 30cm är helt enkelt för litet, så går man upp i dim och kortar den så mycket som möjligt har man i princip minskat undertrycket pumparna ser på sugsidan.
Då kan jag tycka att varför inte gå hela vägen o trycksätta catchen med säg 50kpa och ytterligare hjälpa pumparna ta till sig bränsle och på samma gång hålla nere luftinblandningen i bränslet?

Har sett en bild på en tank från NUKE där de satt 2 pumpar bredvid tanken och går med sugledningarna från tankens lock ner till pumparna, verkar helt galet att bygga dit 2-3dm extra sugledning?

Linköping
Här sen Dec 2010

Trådstartare
Ännu en dag i verkstan i felsökningens tecken.

Efter gårdagens felsökning så var vår teori att pumparna inte fick tillräckligt med bränsle genom 3/8" slangen på lågtryckssidan.

Igår provade vi även att koppla bort returen från btr och köra en slang rakt ner i en dunk. För att på så sätt se om det påverkade syntomen och om min retur i sig bygger mottryck. Svaret vart att det inte byggde mottryck eller ändrade syntomen. Vi provade även att mäta trycket vid trycksidan på pumparna och gämföra detta med trycket fram vid btr. Inte heller det visade sig skilja. Så med detta test vet vi att varken retur eller matningen fram är problemet.

Jag fortsatte idag testerna med att plocka ner halva bränslesystemet från bilen så jag fick ut pumpar och slangar på sidan av bilen. Började med att lägga pumparna uppe på en dunk 25 liter e85. tog så korta slangar (3/8 ") och körde ner i dunken. Med dessa korta slangar så tyckte jag mig få mindre pulsningar i systemet. Bestämde mig då att prova med dom 2 helt nya 044 pumparna jag lånat. Resultatet vart precis lika som med dom gamla. Tog då och skar upp en 25 liters dunk och fyllde den med e85. Dränkte pumparna UTAN slang på lågtryckssidan (ingångarna). Vipps var mitt problem borta. För att säkerställa att mina gamla pumpar fungerade lika så koppla jag om och dränkte dessa med i dunken. Resultatet var det samma att problemet var borta !

Så min slutsats blir att 3/8" slang in i pumparna (30 cm st) inte fungerar utan jag får gå upp till 1/2" eller gänga pumparna direkt i catchen

/Stefan

Kalmar
Här sen Okt 2005

ok, nu börjar det bli riktigt intressant. vad jag förstår så hjälper du, Per, till att konstruera detta system, korrekt?

En hint är att inte spotta på dem som tar sig tid att hjälpa er. Både Diket & jag har kommit med samma tips, men vad vet vi. Varken Diket eller jag kan ju nåt om såna här saker.

Men jag nämnde nog att jag byggt ett system som NI idag försöker bygga, men skillnaden är att jag lyckats....& det har inte ni. Jag har dessutom dubbla pumpar både fram & bak men inget av de problem ni har...

ren tur? vad vet jag

lycka till med felsökandet & hoppas det löser sig

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Per Eriksson skrev:

Citat:

Tryckfallet från pumputlopp till regulator var knappt nåt, skillnaden kan rentav ha bestått i att det var en annan mätklocka kopplad vid pumpen.

Vad hade ni för flöde när ni mätte? Hur många l/min?

BMW 330i -05
Citera
shorty740
Linköping
Här sen Dec 2010

Trådstartare
Re:

Nej ! Per har inte varigt med och byggt systemet. Bara hjälpt mig felsöka !
Men jag börjar bli lite trött på dig att du inte läser vad jag/vi skriver
Spottar på er ?

När jag skriver att vid 4 bar vid btr så har jag 4 bar vid pumparna. Verkar det då som att min slang fram höjer trycket och är för liten ?

Om jag även gör ett test med att ta bort min returslang från btr till catchen och sätter en slang som är max 1 meter lång ner i en dunk och jag inte märker någon skillnad

Att min 6 mm slang mellan catch och för-pump är för liten har ju inget med mina pulsningar att göra då jag för länge sedan gick över till att ta bränslet direkt ur en full 25 liters dunk.
Tycker inte jag kan bli mer tydlig ?

Att jag med mina tester idag hittar problemet och att det fungerar med att dränka pumparna utan slang på ingången måste ju bevisa att det är det som problemet ?

Eller är det ren tur att det helt plötsligt fungerar med samtliga 4 pumpar dränkta ?

barre skrev:
ok, nu börjar det bli riktigt intressant. vad jag förstår så hjälper du, Per, till att konstruera detta system, korrekt?

En hint är att inte spotta på dem som tar sig tid att hjälpa er. Både Diket & jag har kommit med samma tips, men vad vet vi. Varken Diket eller jag kan ju nåt om såna här saker.

Men jag nämnde nog att jag byggt ett system som NI idag försöker bygga, men skillnaden är att jag lyckats....& det har inte ni. Jag har dessutom dubbla pumpar både fram & bak men inget av de problem ni har...

ren tur? vad vet jag

lycka till med felsökandet & hoppas det löser sig

Linköping
Här sen Jan 2004

Barre har 2 pumpar dränkta i catchen och då funkar det bra, det är ju dit jag vill komma, att man minskar undertrycket eller rentav får positivt tryck på pumparnas sugsida. Sen hur man uppnår det finns det flera lösningar på.

Övriga parameterar med tryckledningar o regulatorer hit o dit är inte lika kritiska men ska naturligtvis tas hänsyn till också.

Linköping
Här sen Dec 2010

Trådstartare
Re:

Kollat igenom mappen igen och kan inte se nåt konstigt! Har du så du kan kolla på mappar från vems ?

Min felsökning har ju hittills bara skett på tomgång samt tvångskörning av systemet med motor avstängd. Så vad som händer vid full last vet jag ju inte mer än att jag har bra lambda värde och bra bränsletryck, 4 bar grundtryck och vid 1 bar laddtryck har jag 5 bar bränsletryck och vid 2 bar laddtryck har jag 6 bar bränsletryck.

Vad skulle du vilja att jag har för slangar till mitt system ?

/Stefan

Diket skrev:
Det funkar inte med 9mm invändigt på varken returen eller matningen med 2 044.......

på tomgång kommer du ha inställt bränsletryck säg 3 bar.....

men när du förbrukar bränslet så kommer grundtrycket sjunka....

detta kommer ge dig en mapp som ser väldigt konstig ut....

vad som ger pulsande ljudet är svårt att säga....

ingen vidare hjälp men den biten bör byggas om iaf till grövre...

du kan om du har tur hamna precis så att det inte är jättemycket skenade så det funkar hyffs iaf...

lycka till..

Linköping
Här sen Dec 2010

Trådstartare
En fråga till er som anser att jag har för klena slangar ! Vad kör ni själva för slang och vad har ni för systemtryck ? Flöde liter/min från pumparna ?

Vad klarar en 3/8 slang som är 5 meter lång att flöda med ett tryck på 4 bar ?

Linköping
Här sen Dec 2010

Trådstartare
Re:

Hej mins inte riktigt men jag ska till garaget i morgon kväll. Då kan du få veta svaret

MaZ skrev:
Per Eriksson skrev:

Citat:

Vad hade ni för flöde när ni mätte? Hur många l/min?

Linköping
Här sen Dec 2010

Trådstartare

Konstruktion av catchtank, lite funderingar
<<   1, 2
7674 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande