Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 117, 118, 119 ... 177, 178, 179 >> 34 besök idag (875549 totalt) |
Ja någon Mästare i Kavaj vill jag undvika att bli och med prognoser för morgondagen på Gelleråsen tog jag idag beslutet att stanna hemma, dock inte helt lottlös..
Har haft en skitdag rent personligt men träffen var under omständigheterna riktigt bra. Knutan i ösregn under hela förmiddagen var väl sådär men sedan började det lätta för att sakta torka upp. Mot slutet på dagen blev riktigt bra körmässigt och i vanlig ordning fick dom uthålliga sin belöning. Bilen var inte i harmoni idag och jag fick ALDRIG något flyt. Krängaren bak var bortplockad vilket var ett stort misstag, bilen blev udda i rumpan och svajjig som aldrig förr, NGK och kommande vänster var en spännande upplevelse som jag betackade mig för efter ett tag, det blev med andra ord att smyga igenom detta parti. Bromsarna var väl inget under idag vet inte om det var vädret eller vad men trots nya belägg saknade jag det där riktigt goa bettet och jag tyckte mig känna något fadeliknande men det kan ha varit inbillning. Det blev en vacker piruett innan kvällan vilket var helt självförvållat och inget jag skyller på bilen. Banan var galet hal med massor av gummi men det blev såklart mkt bättre när det började torka upp. Men lite skyller jag avåkningen på Lewan som triggade mig att styla för han genom att bara finnas där ![]() Som flaggvakt hade jag en jobbig morgon med massor av regn och kyla men sedan blev det trevligare, runt lunch njöt jag av en halvtimmes stint där en Röd 964 och en 4.0:a hade det fantastiskt trevligt, jämn snabb men vacker körning som fick en att smila varje gång dom passerade. MAX var instruktör idag och jag vet att killen har massor av rutin på knutan och brukar vara farligt snabb, det var extra skoj att se både han och Fredrik Å i varsin BMW trots deras Porsche fanatism ;-) Nåja MAX vågade åka med ett antal varv och hade lite synpunkter även om han var väldigt diskret. Mellan raderna läste jag dock en del. Väldigt uppskattat att du åkte med och gav mig lite välbehövlig input! Trots det usla vädret så var det otroligt nog väldigt städat hela dagen och inga incidenter att tala om. stort tack till proffsiga PROCEDURAL all logistik lirar verkligen på bra! Efter allt var klart så blev det spikat att jag hjälper till på Ljungbyhed imorrn, utsikterna vädermässigt sett ser dystra ut men det blir trots allt något att minnas, det var nog 5 år sedan jag körde där och det var 5papp med en 02:a i underkylt regn/snöstorm, trots en sandsäck i skuffen var bilen extremt överstyrd minns jag, lite som compacten var idag ![]() tack till alla på träffen ni var skitduktiga! ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Vem är den där MAXX - någon slags amerikansk porrstjärna, eller? ![]() ![]() Det var riktigt kul att åka med och uppleva den beryktade Sjöström-attacken. Mycket riktigt, bra bilkontroll och ordentligt med fart. Det är lite klurigt att komma med tips till någon som är på samma nivå, men vissa saker ser man ju inte alltid själv. Man vill ju inte trampa någon på tårna, men det kanske var lite väl försiktig feedback. ![]() ![]() _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Tack för alla fina ord pojkar jag uppskattar verkligen era insatser och inputs, dock tror jag att jag är ett hopplöst fall, varför kan jag tex inte lära mig att köra lite lugnare och mjukare? Jag är så trött på mig själv ibland.
Näe dags för en rapport från Ljungbyhed ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Det är söndag hemma i soffan och det är dags att summera en dag på Ljungbyhed, mina erfarenheter av banan är begränsade till ett 5 papp i snö så för länge sedan och jag minns nada av banan, med andra ord var man taggad inför dagen, primärt var jag där för att hjälpa till på träffen men lite körning brukar det allt bli vilket man såklart hoppades på även denna dag.
En tidig avfärd från ett smålandsbesök med frugan o hennes kärra till bilen som parkerats i Ljungbyhed inleddes, väl framme var det dags att hoppa in och köra iväg med bettan, jag hade igår efter körningen noterat ett skrapande ljud från vänster bakhjul och gissade på lite grus mellan skiva/sköld, även idag hördes detta och nu ihållande vilket var lite skumt tyckte jag, väl framme vid banan fick vi tillgång till en hangar vilket var skönt i det blöta vädret, av med hjulet och snabbt konstaterades att det inre belägget höger bak var SOP slut, vad som orsakat detta vet jag i dagsläget inte men allt sågs över i dagarna och då så det fint ut med cirka 1/3 av beläggen kvar( PFC) Givetvis hade jag inga extrabelägg med mig då dom var fina vid inspektionen :-/ Jag lade ut en blänkare på rejsa o facebook men jag hade mer eller mindre gett upp, det blev en dag utan körning vilket kanske kan vara ok, dock så hade det varit lite skoj att få testa banan. Nåja det var en trevlig dag då arrangemanget hette Womans Day vilket innebar massa vackra fruntimmer som skulle köra gubbarnas bilar, tjejerna var på morgonkvisten fnittriga, nervösa och lite spända inför vad som skulle komma och även männen såg lite spända ut då deras bilar var verktyget för dagen :-) Efter ett långt föredrag av Tina Törner som sannerligen inspirerade oss alla så var det dags att köra igång. Dagen var uppdelad i 3 delar, det var undanmanöverprov, konbana samt bankörning, själv var jag och Simon placerade vid konbanan mest hela dagen och det var trevligt. Tjejerna var väldigt duktiga och körde både snabbt och snyggt enligt mig, en del var riktigt kvicka men ingen var märkbart långsam. Vädret var blött och kallt men regnet hölls sig trots allt på distans nästan hela dagen och det var väl ok med tanke på rapporter som talade om regn hela dagen. Mellan varven serverades god mat och värmande kaffe vilket satt riktigt gott då man behövde tina upp, till och med så pass välisolerade kilar som jag och Simon kände av kylan och den snabbt antågande hösten. Dagen passerade i ett nafs och även denna dag löpte på helt smärtfritt och utan några incidenter, alla var superduktiga och gjorde stora framsteg. När dagen var slut och det var dags för prisutdelning såg tjejerna helt annorlunda ut, dom var glada, stolta och hade haft det skitskoj det hörde jag flera säga. En rolig grej var tjejen som piskade sin man i konbana med hans bil, hehe den sved nog lite.. Jag vet att alla hade en bra dag och som vanligt arrangerar Procedural racing toppendagar, inget klydd mig veterligen och så vill man ha det på en träff. För egen räkning var såklart dagen sådär, det blev inte en meter med bilen och jag frös en hel del, dock fick jag hjälpa till lite, jag fick gott käk, jag träffade massa trevliga människor och såg en herrans massa trevliga bilar med därtill vackra "womans" vilket uppskattas :-) Sakta linkade jag hem för att slicka mina sår med lite vin och tröst från frugan vilket gjorde susen. Nu blir det till att analysera vad som hänt, ragga fram några belägg (har nog något beggat original som får duga) på med kränghämmaren och se till så bromsarna lirar sen är det minsann dags för avslutning på Mantorp! Funderingar.... Varför tog bakdäcken i skärmkanterna utan krängaren bak? Teorier om varför belägget är tokslut? ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
_________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se ![]() Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||
Nu tycker jag vi går vidare och blundar inför alla dessa blöta bilder, jag har kommit fram till att ett tekniskt problem med bakre bromsarna orsakade detta och jag är själv helt utan möjlighet att styra upp bilen
![]() Nu till något helt annat, fixade ihop en speedad film från ringen, killen som åker med är en av 2 som blev omkörda på banan och sedan kom fram och fråga om dom fick åka med. Den här snubben hade aldrig varit på ringen tidigare och aldrig åkt fort på bana så han fick sig en rejäl åktur. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Johan vill naturligtvis inte flasha med sin grymma bilkontroll, men om du kollar In-car-videon så kan du se att han både klarar enhandsbackhand och en diskret liten vinkning samtidigt. Mästaren Sjöström! ![]() ![]() ![]() _________________ -- |
||||
I vanlig ordning skitkul att läsa dina reseskildringar!
![]() ![]()
![]() ![]() |
||||
Kupéfilter? Är det inte microfiltret då? isåfall finns väl dessa bara på AC bilar eller yrar jag nu? Jag har iallafall inte kollat detta filter om det nu finns. Har bara en tanke om ett filter som sitter lite sydväst om handskfacket, kan det vara samma filter jag tänker på?
_________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Var såg du denna röda 964? ![]() ![]() Johan, kommer du till knutan på lördag så du får lära dig vad som e vad? ![]() *Peka på 964;an* ![]() _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||
ok jag kanske blandar ihop dom, den var röd, det stog RS där bak och det var inte 991,997 eller 996 utan något äldre, 993 eller 964 är svårt för en oinvigd att skilja på, ge mig en bra hint hur man skiljer dom åt Lewan, men först upp med bilderna från i fredags!
![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
![]() ![]() |
||||
Den där filmen är bra i utbildningssyfte om inte annat. Det blir oerhört väl tydliggjort hur mycket man tappar med bara ett litet avsläpp på gasen. Kolla partiet där du ligger efter minicaben hur mycket avstånd du tappar vid minsta avbackning. (Sen borde det ju så klart varit Benny Hill theme som musik.) ![]() _________________ Mvh David Ek lu nd ![]() ![]() |
||||
[quote="David E"]
Avbackning? Jag vet hur han försvann bort men inte fan backade jag av, möjligtvis att jag la en nästa växle 100 varv för tidigt men jag backade inte av, både den och den gråa jag passerade vid breidscheid var redigt snabba! Benny Hill hmm hade varit ball ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
[quote="Johan Sjöström"]
Nu menade jag inte att det var just du som backade av först utan den andrra minin som låg bakom caben mellan FX och Wehrseifen. Luckan till caben växer snabbt vid varje tvekan där. Edit: tydligast i miss hit miss. _________________ Mvh David Ek lu nd ![]() ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 117, 118, 119 ... 177, 178, 179 >> 34 besök idag (875549 totalt) |