| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bygga 2sits av formel ford?
|
2584 besök totalt |
|
går det att bygga en 2sits av en formel ford? blir ju mycket ombyggnad men ska inte vara omöjligt. passageraren ska alltså sitta brevid och inte bakom, därför undrar jag hur fjädringen gillar det allmänt? några konstiga saker som kan uppstå? _________________ emil ikone |
|
låter som en besvärlig ombyggnad. En tandem-lösning känns som ett enklare alternativ, "bara" att kapa och förlänga chassiet. Med tandem-lösningen blir ju viktfördelningen i sidled konstant även om den varierar totalt sett beroende på om du har passagerare eller ej så att du kan åka på att justera den för den sakens skull. Med sida-vid-sida-konceptet får du dessutom viktfördelningen i sidled att tänka på.
Men du kan ju alltid jämföra med Ariel Atom, den motsvarar ju ganska väl din tanke? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
|
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
|
En tanke: om du använder coilovers med justerbara dämpare kan du ju hitta två inställningar för varje bana; en för solo-körning, en för passagerar-körning.
Längre hjulbas brukar väl i regel ge ökad stabilitet på bekostnad av smidigheten eller vad man ska kalla det. För att dra det till extremerna kan man ju jämföra en normal stadsbuss med en småbil. Tror iofs inte att skillnaden blir påtaglig för nöjesåka :-) _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
|
efter att ha tänk en stund så blir det nog smidigast att göra en tandemlösning, förlänga så lite som möjligt, använda superkartsäten kanske?.
hur mycket bör man förlänga? hur stort benutrymme ska en bil ha enligt lagen nån som vet? en annan sak jag klurat lite på.. efter en ganska stor ombyggnad av en formula ford bil 2 sits, bodywork, bromsar,fjädring.. skulle man kanske kunna regga den som hemmabyggd fordon? eller skulle man åka på att byta motorn också? eller går det helt enkelt inte? många frågor
_________________ emil ikone |
|
Det går nog att bygga 2-sits och sitta bredvid varandra. Ett exempel på en sån operation är Lotus 23, som är baserad på Lotus 22 Formula Junior.
Hjulupphängningar och dess geometri behölls oförändrade. Finns en del bilder på chassiet om du googlar, så kan du få en uppfattning om hur Lotus gjorde. Lotus 22
Lotus 23
Lotus 23 är en av mina absoluta favoriter i bilvärlden. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
|
googlade lite och såg att det är inte samma fjäring som formelforden.
skulle ju va schysstare med passageraren brevid, men får bli tandem då det är smidigast och jag kommer bli mkt nöjd ändå.
nån som vet hur mkt hk/nm 1600/2000 växellådan klarar? _________________ emil ikone |
|
Jag förstår inte problemet.
Det finns ju miljoner bilar där man sitter bredvid varandra. Hårdheten på fjädrarna lär du byta i vilket fall. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
|
problemet jag trodde skulle kunna uppstå står högre upp.. att bilen ska fjädra ner på en sidan när man åker själv och att man då måste balansera upp det men lite tajko viktfödelning och kanske måste slänga på stenhårda fjädrar? vet ju som sagt inte så jättemkt om formel fjädring.. de va det jag fråga och de är det som va största oron, fast skitsamma då tandemlösningen är mer aktuell och jag vet redan att man måste låta nån bygga om fjädringen eller kanske byta ut helt.
_________________ emil ikone |
|
passageraren kan ju sitta med benen på varsin sida om föraren. Såg det arrangemanget på en formel-liknande skapelse baserad på fiat X1/9 i KitCars International, juli-numret 1996. Bara ett par bilder från stoneleigh så ingen idé att beställa.
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
![]() |
Skruva banåkabil
|
2584 besök totalt |