Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Få bilen med sig till Ringen
2688 besök totalt
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Börjar närma mig 40 så det börjar bli dags att bli av med "Ringen-Svennen". Planen är att åka ner i April.

Vet att det tidigare gick båt från Nynäs till Tyskland men att dom la ner trafiken, stämmer det ?

Vad finns det för alternativ till att köra hela vägen ner.
Biltransport, tåg, färjor etc.

Har igentligen inget emot att köra, men om det finns ett bekvämare sätt som inte kostar för mycket så är det intressant. En faktor är antalet mil, har inte vågat räkna på vad bilen kostar per mil, men det är en riktig slant. Tex. har jag aldrig lyckats få bilen att dra under 2 liter milen.

Tacksam för tips.
Staffan

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Nynäsfärjan är nerlagd kortast körsträcka blir det om man kör till Göteborg och tar färjan till Kiel därirfrån.

Billigast blir det att köra via Helsingborg-Helsingör och Rödby-Puttgarden.

Snabbast och längst är via Öresundsbron och sedan över Fyn och Jylland.

I Tyskland finns det dock biltåg som kan vara ngt men jag tror inte det blir mkt billigare.

Ett annat alternativ kan vara biltransport för bilen och Ryan Air för dig.
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag kan köra ner bilen gratis om du betalar bensinen

krabi

Här sen Dec 2002

Erik B skrev:
Jag kan köra ner bilen gratis om du betalar bensinen

om det ska vara på det viset:
Jag kan köra ner bilen gratis och betala bensinen...men jag kan inte garantera att den kommer fram i en del.
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

johann skrev:

Går det verkligen snabbare att köra stora bält-bron/odense/kolding/flensburg (genom Danmark) än att ta färjan rödby - puttgarden ??

Klart, en M3 går ju bra många gånger fortare än en färja
Sen brukar det väl vara hiskeliga köer till färjan

Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:

Det är bara semestertid. I april torde det vara lungt. Annars antar jag utmaningen om att broarna skulle vara snabbare, vi startar i Helsingborg, ses igen söder om Hamburg. Jag tar färjorna och är rätt övertygad om att jag vinner. Dessutopm har jag hunnit dricka kaffe på H-borg - H-ör, äta och köpa öl på Rödby - P-garden!

Det finns en möjlighet till. Färjan Trelleborg - Travemunde. Om man åker på natten är man i Tyskland kring åttasnåret på morgonen och bör vara framme på banan en bit in på eftermiddan.

JohanR (brobojkottare)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Frazze>

Det beror på hur man kör som du så raskt listade ut

Kristianstad
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Frazze>

Det beror på hur man kör som du så raskt listade ut

Jönköping
Här sen Dec 2002

Förresten, biltransport, nån som vet hur man fixar det och vad det kostar? Så d****a kul är det inte på A-bahn!

JohanR

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag tyckte det var jätteskoj med Autobahn.... j***r vad det gick.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Frazze skrev:
johann skrev:

Går det verkligen snabbare att köra stora bält-bron/odense/kolding/flensburg (genom Danmark) än att ta färjan rödby - puttgarden ??

Klart, en M3 går ju bra många gånger fortare än en färja

Det är ca 15 mil längre i Danmark och lika långt till Hamburg från Flensburg som från Puttgaren fast med Autobahn hela vägen varav största delen utan fartbegränsningar. Så ja det går fortare man kan till och med hålla hastighetsbegränsningen i Danmark och ändå spara tid men varör skall man göra det?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

JohanR skrev:
Citat:

Det är bara semestertid. I april torde det vara lungt. Annars antar jag utmaningen om att broarna skulle vara snabbare, vi startar i Helsingborg, ses igen söder om Hamburg. Jag tar färjorna och är rätt övertygad om att jag vinner. Dessutopm har jag hunnit dricka kaffe på H-borg - H-ör, äta och köpa öl på Rödby - P-garden!

Det finns en möjlighet till. Färjan Trelleborg - Travemunde. Om man åker på natten är man i Tyskland kring åttasnåret på morgonen och bör vara framme på banan en bit in på eftermiddan.

JohanR (brobojkottare)

Jag kan slå vad om att det är snabbare över Flensburg även om man tar en kopp kaffe på vägen. maten får vänta.

Sen undrar iaf jag varför man skall köpa öl på vägen till Tyskland.

Utöver TT så finns det ytterligare ett gäng varianter som inte nämnts men varken dessa eller TT är vare sig billigast, snabbast eller ger minst mil på bilen.
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:

Så har man och är beredd på alla eventualiteter. Dom har Becks med reklam för Jaguars F1 stall (eller kanske tvärtom) på båten. Flensburgsresenären måste då stanna en extra gång för att förse sej.

Jaha, det här med vilken väg som är snabbast är något vi får testa ut under säsongen

JohanR

Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:

Jag tyckte det var jätteskoj med Autobahn...

Första gången, ja. Men när man börjar känna igen kurvorna på partiet A7 / A2 Hamburg - Dortmund > . Det är ju Ringens kurvor som ska lagras i hjärnan.

Där har vi förresten en optimeringsfråga till. A7 / A2 Hamburg - Hanover - Dortmund eller gamla A1:an?

JohanR

Stockholm
Här sen Nov 2002

JohanR skrev:
Citat:

Så har man och är beredd på alla eventualiteter. Dom har Becks med reklam för Jaguars F1 stall (eller kanske tvärtom) på båten. Flensburgsresenären måste då stanna en extra gång för att förse sej.

Jaha, det här med vilken väg som är snabbast är något vi får testa ut under säsongen

JohanR

om jag nu skulle behöva öl finns det ju till bra pris överallt i Tyskland.

Jag har redan testat med 8 Tysklandsresor förra året och lika många året innan.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

JohanR skrev:
Citat:

Första gången, ja. Men när man börjar känna igen kurvorna på partiet A7 / A2 Hamburg - Dortmund > . Det är ju Ringens kurvor som ska lagras i hjärnan.

Där har vi förresten en optimeringsfråga till. A7 / A2 Hamburg - Hanover - Dortmund eller gamla A1:an?

JohanR

Jag håller med dig Autobahn är inte så kul efter ett tag.

A1 är närmast men A7/A2 är snabbast OM man slipper Stau, dels för att det är fler och längre sträckor med fri fart, dels för det är färre lastbilar coh dels för det är mer trefiligt. Den fördelen äts dock upp fort av så fort det blir minsta trafikstörningar å andra sidan kan man få dem på A1 också.

Min Navi som har TMC (traffic message chanell) och har en hum om trafiksituationen har hittills alltdi föreslagit A1 men jag tror inte den har lärt sig hur fort min bil går.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:
JohanR skrev:
Citat:

JohanR

Jag håller med dig Autobahn är inte så kul efter ett tag.

A1 är närmast men A7/A2 är snabbast OM man slipper Stau, dels för att det är fler och längre sträckor med fri fart, dels för det är färre lastbilar coh dels för det är mer trefiligt. Den fördelen äts dock upp fort av så fort det blir minsta trafikstörningar å andra sidan kan man få dem på A1 också.

Min Navi som har TMC (traffic message chanell) och har en hum om trafiksituationen har hittills alltdi föreslagit A1 men jag tror inte den har lärt sig hur fort min bil går.

Hur är det egentligen på 130 sträckor i tyskland. Vilka regler och böter gäller? Jag brukar ignorera alla former av hastighetsbegränsningar på tyska/franska/italienska motorvägar. :woot:

mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Jag åker Öresundsbron och sedan Rödby-Puttgarden.
Fast det är 5 mil längre över Ö-bron så tar det 30 min kortare att åka bron än färja H-borg - H-ör.

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:

Det gick väl inte så fort! oftast låg det ju en Polo framför som en bromskloss.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Peeter skrev:
Magnus Thomé skrev:

Det gick väl inte så fort! oftast låg det ju en Polo framför som en bromskloss.

Du, jag hade fullt upp o hänga på din Polo när det var mycket trafik Men när det var tomt så var det skoj o vinka hejdå då och då :woot: men man fick vänta så länge på att du skulle komma ifatt sen

Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Synd att dom lagt ner båten mellan Nynäs och vad det nu var den landade. Parkera, dricka öl, drömma söta drömmar och sen köra ut på Autobahn

Jaha det blir nog till att köra hela vägen, skulle inte ha något emot en biltransport till 1 meter framför skylten "Autobahn börjar här".

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Allmänt banåkaforum
2688 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande