Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
F1 Förstört?
2100 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
F1 Förstört?

FIA har gått ut med en skrivelse där de säger att de ska tolka reglerna hårdare. Jag tycker det ser ut som om de håller på att förstöra en av kärnpunkterna med serien, nämligen den högteknologiska utvecklingen.

Läs mer på:
http://www.fia.com/PRESSE/F1-A/2003/15-01-2003-Measures.pdf

Solna
Här sen Jan 2003

Jodu Fia verkar fått en liten knäpp.

ok saker som kan göra race intresantare och inte förstöra tekniken allt för mycket är ju förslagen om inte få röra bilen mellan kval och race fast samtidigt vill man ju se förarna kör precis på gränsen. Sen det med att ta bort lc och tc kanske kan vara bra då det mer hänger på föraren och lite fina ställ är aldrig fel. Sämre bromsar är inte så kul men det äkar omkörningsmöjligheterna när bromssträckorna blir längre.

Sen alla förslag om att ha samam vingar e inge vidare och ta bort reservbilen e idiotiskt. Och förbjuda tvåvägstelemitri som är jävligt häftigt e lite synd och sen blir ju taktiken väldigt fast om man tar bort radiokomunikation, fatta kouset som blir om det börjar regna .

Sen att ha samma motor i en evighet, 6 race efter 2005 verkar bara tråkigt.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Det stod nåt i deras förklaring om att publiken inte bryr sig om huruvida motorn varvar 20 000rpm eller inte. Jag bryr mig verkligen om såna saker, men jag har bara sett ett race live förstås och då var de inte över 19 000rpm såvitt jag vet.

Solna
Här sen Jan 2003

Mäkinen skrev:
Det stod nåt i deras förklaring om att publiken inte bryr sig om huruvida motorn varvar 20 000rpm eller inte. Jag bryr mig verkligen om såna saker, men jag har bara sett ett race live förstås och då var de inte över 19 000rpm såvitt jag vet.

Jo jag har ju bara sett ett F1 lopp oxo och det var väll samma nämligen frankrikeks gp. Nya honda motorerna ska tydligen varva över 19 k rpm.

Jönköping
Här sen Dec 2002

Som jag ser det har F1 två stora problem:

- "Skandalsäsongen" 2002. Schumi och Ferarri vann inte bara nästan alla lopp, man gjorde det på ett sätt som uppfattades som osportsligt och osmakligt. De som inte är hardcore fans tröttnade. Inte ens jag orkade se alla lopp mot slutet.

- Kostnader. Ferarri, McLaren och Williams har fortfarande gott om pengar, men dom andra? Skräckscenariot är ju att bara dessa tre är kvar. Hur kul är det?

om FIA:s åtgärder löser detta? Inte vet jag, det får tiden utvisa.

Det där med ingen radio för föraren tycker jag är ganska ballt. Gamla hederliga pitbords blir viktiga igen. Och sen kan ju Skomakaren koncentrera sej på körningen, istället för att sitta och babbla hela tiden

Att motorn ska hålla flera tävlingar sparar man ju inga pengar på. Det går naturligtvis att bygga en motor som både håller och är snabb. Men det kostar. Ännu mer.

Standardiserad vinge? Ja gärna. Om den blir liten!

"Long life components"? Jo, det verkar bar. Idag håller ett avgassystem precis en tävling, och på kvalet har man ett extra tunt och lätt som bara håller ett par varv. A en massa pengar.

Kunde säkert babbla på hur länge som helst.

JohanR

Uppsala
Här sen Jan 2003

Hej På er
Visst kan jag hålla med om att de verkar gå för långt.
Men... kom ihåg höstens förslag om att förarna skulle byta bil med varandra.
Vissa förslag verkar vettiga t.ex att man skall köra med den bil man kvalat in med. Dessutom tror jag att de team som valt att testa på fredagen med upptill 3 bilar har dragit en vinstlott. Vi får väl se.
Den största och vettigaste förändringen sparka en del bildproducenter i häcken ordentligt. Under förra året fanns det många intressanta fighter bara delvis visades. Att se "to be honest" skummet och brallan defilera varv efter varv är tråkigt . Se JV fightas med sin bil och medtävlare längre ner i fältet kul

Fast vill man se intresssant racing är radical och rs + mod och roadsport bättre

JOHAN LUNDBERG

RÖD MARCOS

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

cat7even skrev:
Den största och vettigaste förändringen sparka en del bildproducenter i häcken ordentligt. Under förra året fanns det många intressanta fighter bara delvis visades. Att se "to be honest" skummet och brallan defilera varv efter varv är tråkigt . Se JV fightas med sin bil och medtävlare längre ner i fältet kul

om man är intresserad av F1, så kan jag rekomendera Canal Digitals sändningar.
Dom visar sju kanaler parallellt. thumbs up Både kval, uppvärmning och själva loppet.
Man kan välja att se en "mosaikbild" med alla sex bilder samtidigt på rutan(det är den sjunde kanalen), eller välja någon av de sex enskilda kanalerna som visar:
1. Producentens val.
2. Tätklungan.
3. Fighter längre ner i fältet.
4. Incar-camera! En riktig höjdare, när man t ex får får följa med ett helt varv med någon av toppförarna, t ex på kvalet. thumbs up
5. Depåbilder och intervjuer.
6. Textsida med aktuell ställning, varvtider, etc.

Ett abbonnemang för en hel säsong kostar runt 900:-.
Jag var på SPA och tittade på F1 för 4-5 år sedan. Vilket givetvis var en enorm upplevelse.
Det var det året det försvann 12-13 bilar i en krasch efter första böjen.
Men den billligast helgbiljetten,ståplats på marken, kostade då c:a 3500:-. Plus resan ner. Tur att Ringen ligger så nära!!!

Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Jag hade säsongen på canal digital. En höjdare. Men vad spelar det för roll
när det dom sänder är så långtråkigt att man somnar. thumbs down
Det som var mest spännande var säsongens kval, som är ett härligt tjuv o rackarspel. thumbs up
Canal digital sänder alla kval. thumbs up

janne nagy

Jan Nagy
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

RE:

om man är intresserad av F1, så kan jag rekomendera Canal Digitals sändningar.
Dom visar sju kanaler parallellt. Både kval, uppvärmning och själva loppet.

Tack för tipset men!!
Dels har jag inte digital tv thumbs down Men sedan har jag även för mig att den digitala sändningen är nedlagd av den gamle korte med den långa frun. OOOPS Det där blev en beskrivning på alla gamla F1 förare
Bernie menar jag förstås.

På plats kan verkligen rekommenderas jag var och såg Ungerns gp 1988 från sportvagnsdepån. Från där vi stog såg vi slutet kurva 1ner till kurva3 och från näst sista till sista. Kompis till mig körde supportlopp. Det var det året som Mansell (för ovanlighets skull helt utmattad ) spräckte en fälg på sista varvet. Stefan Johansson körde ferrari. En 4, 5 stycken av dem bröt efter kurva ett och rullade in där vi stog. Det som imponerade mest på mig var hur J***a nära de kunde ligga och stressa varandra. Jag gav upp alla ambitioner om F1 där och då !

Johan Lundberg

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: F1 Förstört?

Mäkinen skrev:
FIA har gått ut med en skrivelse där de säger att de ska tolka reglerna hårdare. Jag tycker det ser ut som om de håller på att förstöra en av kärnpunkterna med serien, nämligen den högteknologiska utvecklingen.

Läs mer på:
http://www.fia.com/PRESSE/F1-A/2003/15-01-2003-Measures.pdf

Tack och lov!!!

Varför inte göra riktig bilbana, en nedfräst räls i idealspåret så kan vi titta när de far runt och varvar 25' varv

När man nån gång har turen och slår på F1 inside? på eurosport får man ibland se lite roliga bilder. Från 60, 70 och ett tag på 80. R. Petersson har vilda fighter 8 kurvor i rad, båda förarna har vilda ställ och ligger i bredd.
Mycket mer publikfriande.

Rädda F1 medans det finns något kvar. Det ska vara den hårigaste formelbilen, men för det måste inte all elektronik etc finnas. Blir nog bättre räjs om förarna får börja växla, bromsa och gasa utan eller med sladd.

En som tröttnade för en 4 år sedan, och sporadiskt brukar kolla något räjs i början av säsongen (tills jag somnar).

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Visst kan jag hålla med om att traction control kanske kunde kastas i soptunnan för bilarna låter så illa när de ska upp i fart.
Däremot är jag negativt inställd till all form av "enhetsregler" där man ska ha likadana vingar, bromsar och annan utrustning. Jag vill kunna se upp till killar som Adrian Newey och inte bara titta på förarprestationen.

Något så tråkigt som att titta på race med 30 helt identiska bilar tänker jag aldrig utsätta mig för. Visst blir det tight, men det för inte verkligheten framåt.

En F1-maskin som håller sex race låter inte som något billigt att utveckla.
Att inte tillåta reservbilar tycker jag låter som om folk inte kan hålla fullt under träningen och kvalet.

Stenungsund
Här sen Nov 2002

Re: F1 Förstört?

Rolle Scirocco skrev:

Tack och lov!!!

Varför inte göra riktig bilbana, en nedfräst räls i idealspåret så kan vi titta när de far runt och varvar 25' varv

När man nån gång har turen och slår på F1 inside? på eurosport får man ibland se lite roliga bilder. Från 60, 70 och ett tag på 80. R. Petersson har vilda fighter 8 kurvor i rad, båda förarna har vilda ställ och ligger i bredd.
Mycket mer publikfriande.

Rädda F1 medans det finns något kvar. Det ska vara den hårigaste formelbilen, men för det måste inte all elektronik etc finnas. Blir nog bättre räjs om förarna får börja växla, bromsa och gasa utan eller med sladd.

En som tröttnade för en 4 år sedan, och sporadiskt brukar kolla något räjs i början av säsongen (tills jag somnar).

AMEN broder.

/Anders C

Stockholm
Här sen Nov 2002

Mäkinen skrev:
Visst kan jag hålla med om att traction control kanske kunde kastas i soptunnan för bilarna låter så illa när de ska upp i fart.
Däremot är jag negativt inställd till all form av "enhetsregler" där man ska ha likadana vingar, bromsar och annan utrustning. Jag vill kunna se upp till killar som Adrian Newey och inte bara titta på förarprestationen.

Något så tråkigt som att titta på race med 30 helt identiska bilar tänker jag aldrig utsätta mig för. Visst blir det tight, men det för inte verkligheten framåt.

En F1-maskin som håller sex race låter inte som något billigt att utveckla.
Att inte tillåta reservbilar tycker jag låter som om folk inte kan hålla fullt under träningen och kvalet.

Att de olika stallen ska få göra sina egna bilar blir ju mest roligt, men greppet skulle radikalt behöva sänkas för roligare räjs för åskådare.

Kanske lite kortare hjulbas och mycket mindre vingar skulle ge mer action.

Laholm
Här sen Nov 2002

Läs mer här, missa inte Tärnströms krönika om regeländringarna! thumbs up

http://www.forza-motorsport.se

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Att de olika stallen ska få göra sina egna bilar blir ju mest roligt, men greppet skulle radikalt behöva sänkas för roligare räjs för åskådare.

Kanske lite kortare hjulbas och mycket mindre vingar skulle ge mer action.
Vissa av regeländringar tycker jag känns som om de försöker få tillbaka F1 till 60-talet. Man kanske ska tvinga alla att köra originalrenoverade Lotus 49...

Jag är för mer öppna regler och att innovationer tillåts. Champ-Cars finns ju redan för de som vill titta på bilar som är i princip likadana.

Jag hoppas verkligen att det inte går så långt att vingar och bromsar blir styrda uppifrån.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nu har FIA gått ut med en skrivelse där de slår fast att Traction Control och Launch control försvinner efter Storbritanniens GP (om alla kan styra kopplingen manuellt då).
De har dock backat på tanken att förbjuda reservbilar helt.

Nu gäller det att studera vilka race som är i slutet av säsongen så man får höra ostrypta maskiner i utgången av tvära kurvor.

Jönköping
Här sen Dec 2002

Vad som kanske är viktigare än tekniska förändringar hit eller dit är att McLaren verkat fått till en bra bil. S-macher vinner säkert i år också, men förhoppningsvis inte lika enkelt!

TV4 ska visa alla tävlingar direkt, men gissningsvis bara på den där Extra kanalen. Slipper man sen Arthur R som kommentator...

JohanR

Uppsala
Här sen Jan 2003

JohanR skrev:
Vad som kanske är viktigare än tekniska förändringar hit eller dit är att McLaren verkat fått till en bra bil. S-macher vinner säkert i år också, men förhoppningsvis inte lika enkelt!

TV4 ska visa alla tävlingar direkt, men gissningsvis bara på den där Extra kanalen. Slipper man sen Arthur R som kommentator...

JohanR

Så vilken kommentator kan vi rekommendera/mailbomba tv4 med.
Sedan eurosport lan er f1 har det inte varit speciellt bra
Att jämföra Allard Kalf och John Watson med svenska kommentatorer är hopplöst. Hur många gånger skall vi behöva stå ut med "Nu är det klart" > > Nu lederXX" Fast man ser att XX gått i depå för 30 sekunder sedan.
Ibland undrar man om de har ngn koll överhuvudtaget. Med John Watson var det först på reprisen man såg vad den karln såg direkt.
En kommentator skall kunna sitt ämne, vara entusiastisk Behåll gärna EJE eftersom han kan gå i depån och träffa gamla kompisaroch snappa upp info. MEN se till att han får ngn som kan sin racing och har entusiasm.

Även om jag faller på första så kan jag ställa upp mot en rimlig ersättning
Men mer än 1000 Kronor per race har jag inte råd med

Johan Lundberg

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Janne "Blomman" Blomqvist ska väl kommentera F1 i TV4 i år? Han är entusiastisk OCH kunnig. "Blomman" kommenterade tidigare i Canal Digitals Supersignal, de digitala utsändningarna som numera är nedlagda.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Allmänt banåkaforum
F1 Förstört?
2100 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande