Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
MH Sportpromotion, har någon kört einstellsfahrten?
1933 besök totalt
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004

Trådstartare

Har någon kört när det är ett sånt här äventyr och kan berätta lite?

EINSTELLFAHRTEN
http://www.mh-sportpromotion.de/einstellfahrten/index.html

Wimbach
Här sen Aug 2004

Einstellfahrten är vad som i folkmun kallas den fria VLN-träningen på fredagar mellan kl 16 - 18. Sålunda finns det 10 tillfällen/år att delta. Majoriteten av VLN-startfältet deltar samt att en del "sportbilar" kör kommersiella taxivarv. På senare år har det blivit vanligare att vanliga gatbilar deltar och ser det som en trackday. Körtiden är kort, 1h 45 min innnan depåutfarten stänger, och i teorin borde det gå lugnt till. Ingen taxichaffis vill bomba bilen med betalande passagerare i bilen och VLN-ekipagen vill inte riska deltagandet i loppet morgonen därpå. I praktiken smäller det dock minst lika ofta som på en normal trackday och med ca 200-talet bilar kan det vara rätt tätt med trafik stundtals. De flesta har mkt tävlingserfarenhet och kör därefter, inte minst fabriksförarna i SP9-bilarna, för en oerfaren Ringenförare med lägre speed kan det därför vara stressigt med de stora hastighetsskillnaderna.

Vill man prova på hur VLN-klimatet är att köra i är det en bra möjlighet att testa till en ringa kostnad, är man inte bekväm med att köra en bra bit under 8 min BTG i trafik och samtidigt släppa förbi avsevärt mycket snabbare bilar tycker jag man bör välja en vanlig trackday istället.

Stockholm
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Tack för det utförliga svaret. Det var lite som jag trodde.

Inget för mig på denna resa, men absolut något jag vill prova någon gång. Vilken upplevelse det kan vara!
Dock med lite träning, släppa förbi är jag bra på, under 8 min, nja.........

(Är nog nere 25-31 )

Der drüben
Här sen Dec 2002

Tänk om man alltid kunde få så utförliga svar, stort tack Christian för din insats thumbs up

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nürburgring
1933 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande