Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 850 turbo -94 -EGGELIND edition-(MPRE) | 6905 besök totalt |
Börjar bli dax att presentera banbilen här tycker jag
Bilen började som bruksbil -05 och har varit rullande projekt sedan dess. Förra året köpte jag mig ett släp till den för att inte behöva sätta gränserna vid besiktningsbart och att man alltid kommer hem efter träffarna... Har hittills kört på TPC-träffar och nu senast på Macieks träff på Anderstorp. Hoppas framöver kunna köra ytterligare med lite olika då variation av bilar på träffarna är riktigt kul Bilen kommer fortsätta uppdateras för bättre förutsättning på bana... Sponsrad av Mikael, MPRE.se Nu till bilen: Det är en Volvo 850 turbo från 1994, skogsgrön och med mätarställning som närmar sig 30k mil... ...men inte mycket av den som rullat hela vägen... Motor: Bottendel renoverad, orginal förutom H-profil-stakar och glt-kammar. Racecooling IC glt-spjäll återcirkulerande dump modifierad vevhusventilation. Bränslesystem med cacthtank i bagaget orginalpump i tanken Bosch -044 pump från catch 740 bränslefilter stålomspunna slangar nuke-fuelrail aeromotive btr Subframebussningar, motorkuddar, övre momentstag, undre utslagsbegränsare från MPRE -707 tryckplatta r-lamell quaife-diff längre växelspak mätare för oljetemperatur i växellåda Plastbussningar i spakställ och växelvajrar samt växelslagskortare från MPRE 3" avgassystem med två burkar. Bilen rullar med orginal turbo, grenrör, spridare, lmm-hus och wg. 3" dp med 300cell kat chippad styrbox passande öppet filter... Framvagn: Gula koni med viktställda fjädrar och vajer-dropstop. Plastbussningar i länkarmar, ställbara krängningshämmarlänkar, spacer och pinnbultar med muttrar från MPRE Bakvagn: Gula koni med viktställda fjädrar och vajer-dropstop(fjädrar ut 20mm). Bakaxellänkar, bakaxelkonsoller, camberspacers, övre ställbara stötdämparfästen, spacer och pinnbultar med muttrar från MPRE Fälgar och däck: 17"x9" fälgar, samma som STCC, med Yokohama slicks och regndäck från STCC Bromsar: Fram: Wilwood-ok PFC01-belägg 336mm bromsskivor(xc90) stålomspunna slangar Bak: orginal ok orginal skivor bättre belägg stålomspunna slangar Motul RBF600 bromsvätska Cobra Evolution-stolar 6-punktsbälten. Stolsskenor och fästen från MPRE Sparco moccaratt med snap-of Svarvad längre växelspak Extramätere: BBlambda(VEMS+Bosch) turbotryck, oljetryck, oljetemp och växellådstemp Rensad kabelmatta Bur byggd av Daniel på Tjörn Brandvägg mot bagage Kaross: Plastkåpor från MPRE istället för strålkastare R-vinge R-front s70-handtag nerlackad egengjord XC-grill urkapade dörrar med plastrutor huvlås Framtidsplaner: Riktiga stötdämpare o fjädrar Knivkrängare Bättre frambromsar(skivor eller helt kit) Bromsvåg Plasthuv(finns i gömmorna... ) _________________ Anders Eggelind |
||||
Träpaneler och fullbur, där har vi en kombination som man inte ser i alla racebilar minsann . Kul med seriösa banbilar i lagom dos. Gillas trots sorkdrift
Erik _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||
ja när det mesta nu är genomgått av bilen så passar den bra på bana, annat va de första gången jag provade bana med sänkfjädrar, gatdäck, helskinn o utan diff... _________________ Anders Eggelind |
||||
tack:) ja träpanel ihop med den solida gröna lacken drar lite åt british-racing om man e lite open minded tycker om lite personliga färgkombinationer, men får se om utsidan får en färguppdatering framöver... men först tekniken _________________ Anders Eggelind |
||||
Den här bilen känner man ingen från TPC-träffarna.=) Kul med en till Volvo här på forumet.
_________________ Henrik Andersson Volvo 855 T5 -96 Volvo S40 T4 -99 Volvo S40 T4 -98 www.facebook.com/SaintCroixEngineering |
||||
Fin bil skulle vara kul att se väghållning och hur bilen går på banan då jag sysslar med ett liknande projekt
jag har hittils moddat mina bromsar fram 355mm skivor och sexkolvs alcon och bilsteindämpare MVH Calle _________________ Carl-Johan Kromnow |
||||
Regndäcken åker med ...men bilen är lastad med slicksen på! måste ju va lite optimist Siktar på att åka vid 12.30, hoppas det går på 1.5h typ... Ses imon! Ska bli kul med en Falkenberg innan vintern... mvh Anders _________________ Anders Eggelind |
||||
Hej Calle. Väghållningen på bilen börjar verkligen bli riktigt körbart, bakvagnen har härligt mycket grepp och med "drop-stop" bak på i nuläget 20mm så känns den bra balanserad i kurvorna. Den största svagheten nu vad jag upplever är stötdämparna som är alldeles för mjuka! Bilen gungar i kurvor, inbromsning och acceleration; alltså dämparna orkar inte hålla bilen still! Särskillt då på torrt underlag när fästet är bra, på regn fungerar det nästan perfekt! Till nästa säsong siktar jag på bättre stötdämpare och kanske även en bromsvåg Kom gärna fram om du är på nån träff o kolla närmare o fråga på om allt du undrar över(vad gäller bilen då... ). Kan jag svara så gör jag det annars kan jag nog lotsa dig vidare till någon som vet mer! För bussningar och annat bra att ha så kolla in MPRE.se... (sponsorn...) mvh Anders _________________ Anders Eggelind |
||||
|
||||
Kul att se din bil på Falkenberg en fråga bara: Du har rätt extrem camber bak, är det en chansning eller nåt som prövats fram tills det blev så? Isf, fördelar/nackdelar etc? Bättre grepp är såklart målet men jag har alltid tyckt det verkar märkligt med extrem camber om bilen i sig knappt kränger. Samma fenomen jag sett på STCC-bilarna osv, så jag undrar helt enkelt hur det hänger ihop.
|
||||
Hej Anders, kul att du har fått till det. jooo jag tänkte köpa ett helt gäng med grejor från MPRE, har du hans ledlager för bakvagnen?? Jooo mina bilstein skulle gå att shimsa om , men jag har inte testat så mkt så jag får pröva bilen först.
jag skall byta subframe i veckan jag har en färdig med hårdare bussningar, komplett med bärarmar, har du några bilder på hur du har ordnat dropp stoppet?? joo jag har nog en miljon frågor. men jag måste bygga i hopp det jag har först och främst! vi ses nog på någon träff 2013:) _________________ Carl-Johan Kromnow |
||||
Hej Ja, Falkenberg va kul! du såg ut att ha roligt oxå Angående cambern så har jag inte testat så mycket olika inställningar än, mer än från orginal och vad jag har nu. Min bil är kittad med 5grader camberplattor(mellan bakvagn o hjullger), samt även shims vid infästningen till de inre ledlagren i bakvagnen. Shimsen är lagda på undersidan blocken för minsta camber vid hjulen, alltså det går att ställa mer om jag vill... Finns även 3graders camberplattor hos MPRE.se om jag kommer fram till att detta är för mycket... På stcc-bilarna, volvo c30, så har jag hört att dem kör med ca 7grader... Nu till varför Det finns alltid andra som vet mer, så detta som jag skriver är vad jag kommit fram till, andra får gärna rätta mig! Anledning att man kör med såpass cambervinkel bak, på en framhjulsdriven bil, är att man(förutsatt att man kör med samma däcksbredd runt om) slipper onödig rullmotstånd på raksträckor och får "lagom" däck i backen i kurvor. Mitt mål i kurvorna är att ha en så jämnbalanserad bil som möjligt, alltså varken över- eller understyrd. På en volvo850 så är baken så lätt jämfört med fram att jag inte ens vill ha hela bakdäcket mot asfalten i kurvorna, detta även då jag hänger upp innerbakhjulet så bilen är "3hjulig" i kurvorna, eller typ "2och3/4-hjulig"...om du förstår vad jag menar Man får typ samma resultat av orginal camber, men du istället ligger på däckets yttersida i kurvorna, fast ju mer du svänger ju mindre däck är kvar i marken!(med mycket camber blir det istället mer däck i marken ju mer du svänger) Alltså: Jag får i princip aldrig överstyrning:) Hoppas detta gav något svar iallafall! mvh Anders _________________ Anders Eggelind |
||||
Hej! Japp, jag kör med både yttre(de stora) och inre ledlager från MPRE. Bakvagnen ligger still och känns konsekvent. Den åker inte på egna utflykter... Angående drop-stop så har jag nu löst det med klädd stålvajer som går mellan fjäderstyrningarna. Dessa låter fjädern fjädra ut ca 20mm innan vajern är sträckt och tar med sig hjulet upp i luften... Sök på olika lösningar om du vill se bilder, tror Maciek här på forumet har bilder i sin projekttråd. Det går även att ha kedjelänk eller liknande. Lycka till med bygget o fråga på! mvh Anders _________________ Anders Eggelind |
||||
Hej Kan kolla nästa gång, annars är det en orginallåda som sitter i. mvh Anders _________________ Anders Eggelind |
||||
jo jag vet det!! _________________ Niklas Ekholm Micra k10 turbo 122whp 174wnm @1,2bar |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 850 turbo -94 -EGGELIND edition-(MPRE) | 6905 besök totalt |