| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Testa fjäderhårdhet?
|
4450 besök totalt |
|
Testa fjäderhårdhet?
Kan man på något sätt testa fjäderhårdheten i en fjäder man har? Kanske åka till nån verkstad eller dylikt som har utrustning för sådat? Jag vet att man kan räkna fram det men litar mer på en faktisk mätning om det går att göra en sådan på ett enkelt sätt. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
|
Re:
Hehe, ja tanken slog mig också. Men misstänker att jag måste ha någonting ganska så tungt för att göra så stort utslag på den att mätprecisionen inte ställer till det allt för mycket.
*edit Antag att den är på 500lbs vilket inte känns helt orimligt, om jag då skulle lyckas hitta 100kg som jag på något vänster lyckas lasta upp på fjädern kommer den bara komprimeras 11 mm. Mäter jag då fel på 1 mm diffar det nästan 50lbs. Vilket är väl utanför min önskade felmariginal. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
|
Då googlar vi då...
http://bfsae.wikispaces.com/How+to+T
EDIT: Såg din edit... Shit, äckelenheter...
Hmm. 600 är cirkus 105 kN/m, det är hårt för en sjua. Jo, ska man vara så exakt blir det ju svårt. _________________
|
||
|
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||
|
Bara det är linjära fjädrar...
Jag har en uppsättning fjäderben som jag vill veta hårdhet på och den klart billigaste jag hittade som kunde mäta fjädrarna (och även dämparna) var Samuel på Millway. Har tyvärr inte tagit tag i det än men snart är det ju vinter. _________________ /Tom Bengter Porsche 981 M3LR |
||
|
Vad är anledningen till att du vill veta?
För att du vill veta den verkliga fjäderkraften eller för att du vill veta vad någon trodde de monterade? Är det det andra brukar det stå på många fjädrar på det första fjädervarvet. Dvs man kan se det om man släpper fjädern från coilovern. |
||
|
Hej
Här finns färdig excel ark för att mäta och räkna ut fjädrar. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag har testat på kända fjädrar och det stämmer mycke bra. //Kenneth _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||
|
Jag vill veta för att jag vill montera hårdare fjädrar bak på Sjuan än jag har nu, och då är det trevligt att veta vad som sitter på som referens. Men har jag tur så står fjäderkonstanten på fjädrarna någonstans som jag inte kunnat se när de sitter på plats.
_________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
|
Re:
Jag misstänker att du vill gå upp i fjäderkraft för att du kör i ändläget på dämparna. Jag gör detsamma på min MK och har gått upp i omgångar. Återkom gärna med vilken fjäderkraft du har och vilken rideheight bak. Jag har monterat kortare fjädrar och hjälpfjädrar på min eftersom ökad fjäderkraft höjde bilen rejält. Nu kör jag 550lbs fram och 325 bak, men slår fortfarande i ändläget.. Nästa steg blir 450 fjädrar som jag redan har hemma för att se hur bilen beter sig. |
||
|
Re:
Framändan är jag ganska nöjd med tror jag men bak skulle defenitivt behöva styvas upp lite för att reducera, eller helst få bort understyrningen jag har nu. Parerar hellre lite små kast än funderar över huruvida framhjulen kommer styra eller ej i nästa kurva. :P Dessutom så kränger det så mycket nu att bakhjulen tar i skärmarna vilket inte heller känns optimalt. Om jag slår i ändläget eller ej har jag faktiskt inte reflekterat över men så är det kanske. Iom den lätta motorn så är den väldigt lätt över framaxeln så man får försöka göra vad man kan. Krängare vore trevligt men sägs ju kunna ställa till en del problem också om man inte gör det rätt så bättre att försöka få till balansen med fjädrar först tycker jag. När jag är helt säker på att jag ställt undan bilen för i år så ska jag lossa fjädrar och försöka få dem uppmätta så kommer jag återkomma med vad för fjädrar som satt på och be om förslag på vad jag bör införskaffa mig för nya. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
|
Dra ner ändstoppen på kolvstängerna en bit innan nästa körning så ser du lätt om dämparna bottnat.
|
||
|
Re:
Våg ......... pelarborrmaskin .......skjutmått & stålskala använder jag när jag testar _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Testa fjäderhårdhet?
|
4450 besök totalt |