Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 328 BMW Cup #42 -Kullen med Gruffman, kort film... | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 45015 besök totalt |
Ok, då börjar det bli allvar..... efter att ha knökat runt ett par år i FC-karting (som det hette så), frekventerat Alfaklubbens banträffar och därefter ordentligt fått lära sej Kinnekulle ring med Lådbilen ett par år, så är det dags att ta steget fullt ut och börja köra mot likasinnade igen
Bilen köptes helt färdig och är Marcus/Roffa Stålheims gamla barn ehhh...E30 menar jag. På ett sätt känns det bra med färdigt koncept och på ett annat så känns det lite underligt att inte veta vad som behöver göras.... Kan ju iofs börja med att plocka av Marcus gamla startnummer.... I alla fall, härmed är Svarten återintroducerad av sin nya husse! Lite data om bilen. I grunden en Bmw 318is - 90 Motor: M52B28 Balanserad botten, i övrigt orörd. M52B25 Insug, Extraktor, mappad box. Växellåda: Getrag 5 växlad med 1/1 på 5an. Modell M3 E36 helrenoverad hösten -08 Bakaxel: 188-klump med 4.10:1 utv, lamelldiff med ca 40% spärrverkan 188-klump med 3.73:1 utv, lamelldiff med ca 40% spärrverkan Främre hjulupphängning: Hemmabyggda coiloverben med 60mm fjädrar och hjälpfjädrar, på ca 100Nm. Bilstein grupp N dämpare. Krängare från Millway.se. Excentriska bärarmsbussningar. Topplagringar justerbara från Millway.se Kort styrväxel. Bakre hjulupphängning: Bussningar från Millway.se i hela bakvagnen. Ombyggd bakaxelbalk för att kunna justera toe och camber. Krängare Millway.se. Dämpare Bilstein grupp N, 60mm fjädrar med hjälpfjäder även bak, hårdhet ca 120Nm Bromsar: Original bromsok med bronsbussningar. Originalskivor. Klossar Carbotech XP10 fram och XP8 bak, från Peean.se Stålomspunna bromsslangar, justerbar bromsreducering. Motuls 600 bromsolja. Bortmonterad bromsservo med Massive Brakes konverteringskit. Hemmasnickrad bromskylning. Hjul: Fälgar 15X7" BBS (org krysseker) Däck, Dunlop Direzza 03G Medium 205/50-15 har använts under året. Kaross: Helt orginal, förutom lättningar både här & där. Plasthuv,Plastfront och baklucka från Adolfsson motor. Burbåge från Guss med lite egna förgreningar, bla till bakvagns infästningen och till bakväxel infästningen, även helsvetsad i div kaross skarvar, för att uppnå lite bättre vridstyvhet. Rutor av 3mm Macrolon. Interiör: Glasfiber stol, och sexpunkts bälte från Toora. Mocca ratt med snapon fäste. Fångstnät på förarsidan. Racelogic Performancebox. Vikt: Ca; 900 kg utan förare utan Cup-vikterna _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... |
||||
Tack! Ska bli precis hur kul som helst!
Har ju följt er från depåräcket ett tag nu, men nu får det räcka med det Hårdpluggar reglementet just nu.... _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... |
||||
Hahaha, menar du lilla skylten som det står "Jesus" på????
Vad gäller "hjälmen" så har jag en känsla av att den utvecklats långt utanför FIA's lokaler Å förresten är den sambons, så jag fick nog inte låna den ändå...... Tack förresten /Stefan
_________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... |
||||
|
||||
Tack tack
Tillbringat kvällen med att rensa från gamla dekaler som inte är aktuella längre.... Följer även stealth-temat med ny nummerskylt bak! Vem vet, kanske det lurar någon? Tack för tipset Måns _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... |
||||
Vassego!
Nu är det bara att göra en kopia av din sambos hjälm, och få till lite mer "tyskstuk" på vrålåket för att göra das Vaterland stolt Lycka till i vinter. Förhoppningvis är det inte nödvändigt att pilla med bilen utan all tid kan läggas på "torrkörning" i garaget i stället. Det ska bli kul att följa din väg till premiären i BMW Cup _________________ BMW MC-klubben |
||||
Ok, då var banpremiären avklarad med Svarten!
Fick tillfälle att köra med Gruffman Racing på deras trackday och det var man ju bara tvungen att nappa på! Herregud vilken skillnad mot Lådbilen/Sjuan jag hade innan..... den här ville ju initialt inte alls som jag ville.. Det var väl kanske inte optimala väderleksförhållanden för en banträff med +5 och blött underlag. Körde utvarvet som med Lådbilen ungefär och det straffade sej direkt. Snurrade av(!) i utgången av Ejes.... betydlig mer vrid i den här maskin än min förra kan man säga.... behövde bara peta på pedalen som kom bakdelen direkt. Målsättningen var väl jämna 1:30-tider med ny bil och första gången på Gelleråsen, men ju mer dagen gick och med lite draghjälp/coaching av Gunnar Östlund med sin E30 M3, så blev det bättre..... 1:17.90 som bäst känns riktigt bra. Bättre än jag vågat hoppas på... Avslutade dock dagen med en rejäl miss som ger lite merarbete under hösten. Lyckades dra i 2an istället för 4an, vilket resulterade i att varvräknaren nästan blev självlysande. Först hände ingenting, men efter ett halvvarv försvann orken märkbart och vibrationer infann sej. In i depå och konstaterar att den bara går på 5 cylindrar. Plockade ur alla stift och 4ans stift var blött av bränsle. Misstanken är väl en mindre kollision ventil/kolv som böjt skaftet. Jaja, det återstår att se Sammanfattningsvis en kanondag och när jag väl börjat lära känna Svarten, blev det bara bättre och bättre! Performanceboxen funkade kanon och likaså GoPro'n, så en kort filmsnutt med overlay från TrackVison kan jag väl bjuda på _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... |
||||
Vissa gör allt för att få lite vinterjobb
Det där lät inte bra, men lätt hänt Hoppas inte det är något alvarligt, men nu får du ju chans att "optimera" saker och ting Här kan du gå in och jämmföra dina tider; http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1. om du inte redan vet det. Visserligen kördes tidsträning och första rejset i blött väglag, men andra rejset var det tortt. Så jag tycker nog att dina tider ser lovande ut Ps. Förstår nu att du upplever skillnaden som stor mellan bilarna, då jag i Söndags fick tillfälle att åka en lite längre tur i "Lådbilen" Det var ungefär som att köra "Svarten" med den senare 4-cyl motorn vi hade + att jag tyckte att den var ganska "nervös" på vägen i högre hastigheter _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
Jo, får passa på och kika lite på grejerna nu
Ingen fara tycker jag. Hade varit värre om det hänt i Maj.... Tiderna känns bra. Är ju inte mil bakom i alla fall Antar att du kände viktskillnaden Har för mej den står 0 i toe? Kan vara nåt att kika på, men det är lite vanesak. Den har aldrig gjort nåt elakt, så efter ett tag när man vant sej så tänker man inte på det längre Svarten är ju sk*tkul att köra!! Klart belönande bil efter att den fått bita en några gånger _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... |
||||
Enl uppgift ca 9500 mil, skrotens uppgifter _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
Precis inkörd alltså, då kan inte slappa ventilfjädrar vara orsaken. Normalt håller dessa motorer bra för övervarvning om allt är under kontroll. Läge att köpa nya fjädrar då om ändå toppen skall av. Nya är löjligt billiga. _________________ Patrik Skoog |
||||
Tappat knaster var orsaken, så lite fladder i fjädrarna var det nog allt
På filmen kan man se att varvräknaren registrerar 8000, men förmodligen är sanningen närmare 9. Tror inte räknaren hinner reagera så snabbt? Nu åker toppen isär och det som behöver fixas kommer fixas. Elakare fjädrar åker också i, det kan ju knappast skada..... Några revor i överfallen, så det får jag nog kika på också..... _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 328 BMW Cup #42 -Kullen med Gruffman, kort film... | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 45015 besök totalt |