Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
4220 besök totalt |
Bygga om koppling på SAAB 9-3
Hej Det var ett tag sedan som jag var inne på rejsa, men satt och funderade på hur jag ska få ordning på min koppling till motorn som jag håller på att bygga. Jag har tidigare haft problem med slirande koppling och testat 3 olika varianter. Hade tidigare en 9-3 Aero -05 6 vxl där jag testade följande kopplingar. 1. Hade original 9-3 Aero koppling som slirade. 2. Bytte till en 9-5 Aero tryckplatta med TIBUC lamell. Klarade inte av 460 nm. 3. Bytte till Sachs Product no.: 883082.999793 570 nm men den är galet tungtrampad och vill inte frikoppla utan att man monterade en distans i botten på pedalen där cylindern gick emot. På så sätt blev slaglängden lite längre. 4. Monterade en SAAB V6 koppling med original lamell och den verkade fungera. Helt fel fritt. Sen sålde jag 9-3 Aero -05:an. Nu tillbaka till mitt riktiga dilemma. Håller på att bygga en riktig stabil motor med riktiga foder, kolvar, stakar m.m. på 2,2 liter till min nya kärra 9-3 Aero Biopower -09. Pratade med grabbarna på Trollspeed och de tror på ett vridmoment på 700 till 800 nm. Jag måste göra ett nytt svänghjul till den nya motorn eftersom det är en annan bultdelning på den vevaxeln. Så att göra ett nytt svänghjul p.g.a. en koppling spelar ingen roll. Det viktiga är att kostnaden inte får bli för hög samt att den inte ska vara galet tungtrampad som 570 Nm plattan som jag hade tidigare (883082.999793). En idé som jag har är att byta cylindern som sitter i vid kopplingspedalen (huvudcylinder?) för att få bättre slaglängd och mer lätt trampat. Men då får man väll kanske byta slven som sitter i lådan också för att få rätt förhållande? Samt byta till en bra lamell och montera 570 nm plattan som jag har liggande. Billigast? Min andra idé är att köpa en 2 alt. 3 skivig tryckplatta, med risk för att bli 10000 - 12000 fattigare. Kan även nämna att bilen ska användas till vardags som bruksbil. Så vad har ni för idéer? _________________ Emil Sjöqvist |
![]() |
Racetech
![]() |
4220 besök totalt |