| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bakvagnsvinklar?
|
1290 besök totalt |
|
bakvagnsvinklar?
hej! håller på och måttar in bakvagnen(e36) på min bil(e21) och vill ha bilen ganska låg, typ 80-90mm under "ramen"... det resulterar ju i att hjulen kommer väldigt högt upp i karossen, och då behöver ju även hela bakvagnen upp, och då kommer ju även medbringaren till diffen väldigt högt upp... har 14/12kg fjädrar och satsar på ganska lite fjädringsväg, så jag har hängt upp delarna i vad jag tycker ser ut att vara skaplig vinkel för "riedeheight". främre fästet på "gjutjärnsarmen" är runt 50mm högre upp än centrum på navet... men jaa.. vill hålla tyngdpunkten nere och vill inte ha kardanen så högt upp.. den är ca 20cm högre upp än org... så jag tänkte flytta ner diffen, men behålla infästningarna till bärarmarna där dom är.. blir det knas eller funkar det att göra som jag tänkt? _________________ Sidney karlsson Bmw e36 sedan lekbil "stödkorven" Bmw e36 sedan fullburs projekt Bmw e36 touring |
|
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
dom kommer att peka uppåt från diffen..
mätt en en axel jag hade i garaget i veckan, och vid 20gr tog det stopp mot plåten som damasken sitter på, men så stora vinklar blir det inte tal om.. på brukisen pekar dom uppåt ca 5gr när bilen står på backen, och det har ju funkat, men där är ju alla andra vinklar åt skogen
men är det någon nackdel att ha axlarna att peka uppåt? sålänge det är vinkel på dom så smörjs dom ju iaf? mvh _________________ Sidney karlsson Bmw e36 sedan lekbil "stödkorven" Bmw e36 sedan fullburs projekt Bmw e36 touring |
|
det beror ju på. Ju rakare vinklar deso mindre vibrationer o slitage.
Runt 6 grader har jag läst är ok på knutkors, sen slits de fort ut. CV-knutar ger inte vibrationer på samma sätt, men samma gäller där.. större vinkel ger snabbare slitage _________________ Mats Andersen |
![]() |
Skruva banåkabil
bakvagnsvinklar?
|
1290 besök totalt |