| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Erfarenheter av Dunlop Super Sport Race
|
<< 1, 2, 3 >> 6856 besök totalt |
|
Hej Gossar.
Roligt att läsa så mycket olika kommentarer om dessa däck. Jag har satt på en uppsättning på min bil och har hunnit testa dom c:a 60 mil på allmän väg och c:a 100 varv på Mantorp Park. Jag tycker dom funkar jättebra. Ett allrounddäck som förhoppningsvis ska kunna ge mig lycka på färden ner till ringen om ett par veckor. Det som jag tycker är bra är att dom funkar i regn också. Man slipper byta däck mellan Bana/allmän väg. Dom verkar hålla rätt bra på bana också. Sen att jag tappar 1sek / km får jag leva med. Det är nog inte däcken i mitt fall som sätter begränsningen
Vidare är ju priset tilltalande. Det är ju riktigt "billigt". _________________ Mvh Patrik Toftered |
||||
|
Ja,, hade jag bara en lite mer "civiliserad" bil så känndes det som att dessa däck var kanon,, dock blev de överhettade rätt fort när jag körde..
Men man får väl skaffa Bridgstone eller Yoko däck.. Vilka rekomenderar ni..??
Mvh Robban. _________________ Robert Uhr. |
||||
Är det en GT3:a du kör, Patrik? Vad kostar däcken på ett ungefär, och varför är de relativt billiga? Är det i jämförelse med andra R däck?? Låter iaf som ett intressant alternativ, som kan användas både på väg samt bana ( bäst på bana kanske? ). _________________ mvh Philip Lundh |
||||
om du nu har bra kontakter på Dunlop så har de ett däck med mer fäste. Dunlop Direzza se: https://rejsa.nu/info/info_rdack.asp
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Det är en GT3:a jag kör. En uppsättning runt om ligger på c:a 10000:- och det är mycket billigt jämfört med bra vägdäck och billigt jämfört med andra R-däck. Michelindäcken är några tusenlappar dyrare. Sen hur bra Dunlop däcken håller vet jag inte ännu. Jag håller fortfarande på att lär mig bilen och jag har inbillat mig att Dunlop är ett snällare däck att lära sig med. Kanske kvittar det eftersom jag har en stygg bil
När det gäller däck och GT3 i övrigt (du är på jakt efter en va?) så konsultera herr Jonsson. Han har nog full koll på läget. _________________ Mvh Patrik Toftered |
||||
Annars får jag tag på dom till hyffsat rätt kurs. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Patrik: Jo, det är rättså bra pris. Stämmer att jag är på jakt efter en GT3, alltid intressant att höra från andra ägare. Får ta och fundera lite på olika däck.
Herr Jonsson verkar som sagt ha bra koll! Lycka till med en fantastisk bil förresten
Niklas: kan du fixa Dunlop till bra pris?? _________________ mvh Philip Lundh |
||||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Det var ju jättebra, tack! _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Finns i dom vanligaste bredderna i 17, 18 och 19". _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
De såg lite bättre ut.....
Jag hör av mig..!! Tackar..!! Mvh Robban.. _________________ Robert Uhr. |
||||
Jag var imponerad av hur väl de fungerade i kallt tillstånd så där är det nog inga problem. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
|
Dunlop SSR och Dunlop övriga R-däck
Hej! Detta blir mitt premiärinlägg här på rejsa (även fast jag läst här länge) och hoppas signaturen osv är rätt nu!
Tänkte kommentera lite om Dunlop däcken... SuperSportRace är tänkt som flera har skrivit att vara lite kompromiss. Det är ett "riktigt" R-däck (inte t.ex. som Kumho V70) men som skall vara lite mer gatorienterat. Tanken är alltså att det ska fungera hyffsat på gatan och sen ska man inte behöva byta däck när man ska åka på en trackday. Många har varit väldigt nöjda med däcket och framförallt så är det lättkört och konsekvent i beteendet. Ska man ha ett däck endast för banåka så har vi betydligt värre däck. DUNLOP FORMULA R D81J: Detta är ett rent bandäck. Det har inte varit så känt i Sverige hos "gemene man" som andra märkens R-däck (t.ex. corsa) men hos tävlingsåkare är det mer bekant. Vi tar hem däcken men dom saluförs av TL-Racing (Thomas Lindström Racing) i Norrköping. De har hand om alla våra racedäck. Thomas är en av de bästa på racedäck i Europa och kan det mesta. Han är kanonbra att prata med om allt som gäller däck, hjulvinklar osv. Iaf så har enligt honom D01J varit överlägset det bästa däcket för tävling "overall" med tanke på grepp, livslängd osv. Man kan ju tycka att han är partisk men jag har pratat om detta med honom och han säger samma sak till mig! Nästan alla som kör 16" i SLC har bytt till D01J nu! Jag kör själv dessa på min bil och jag är supernöjd. De fungerar även bra på gatan tycker jag! DUNLOP DZ02G DIREZZA: Detta är vårt nya däck som vi smygstartade med förra säsongen. Det skall vara STOR skillnad på detta gentemot D01J. De stora skillnaderna är att D01J va extremt hårt i stommen vilket är bra i sidled men gjorde att det fungerade lite sämre vid acc och broms. På DIREZZA har man snedställt radialerna i stommen vilket gör den mjukare utan att den viker sig i sidled. Alltså är acc och bromsegenskaperna mycket bättre på DIREZZA. Detta däck finns också i större dimensioner än D01J. Förhoppningsvis ska jag testa dessa däck i sommar också. Närmsta konkurrenter är väl Bridgestone RE540 och Michelin PSC fölt av Yokohama A048R. Sämst är Corsa som är ett föråldrat däck... (om jag räknar de stora märkena) Har ni frågor kan ni alltid ringa TL-racing på 011-167060 eller maila mig. Hoppas jag gett liter mer inblick i Dunlops R-däck sortiment och att det finns betydligt värre däck än SuperSportRace! Mvh Magnus Arenander Goodyear Dunlop Tirs _________________ Magnus Lord Arenander |
||||
Har du hunnit testa Direzzorna ännu?
och bakdäcken får gå in sig på Lördag,, på Emmaboda..
/R _________________ Robert Uhr. |
||||
|
Re: Dunlop SSR och Dunlop övriga R-däck
Jag har beställt Dunlop Super Sport Race, monteras på fredag. Hoppas de har riktigt bra grepp på bana och fortfarande fungerar på gatan. Tack för infon! _________________ mvh Philip Lundh |
||||
|
Re: Dunlop SSR och Dunlop övriga R-däck
Ja,, hoppas du blir nöjd med dom.. Har en liten film på en start med dessa däck..
-> http://ftp.nordictuning.com/src/movi
Jag tänkte förövrigt just lägga på mina Direzza.. Mvh Robban. _________________ Robert Uhr. |
||||
![]() |
Däck för banåka
Erfarenheter av Dunlop Super Sport Race
|
<< 1, 2, 3 >> 6856 besök totalt |