Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Två bilar går in/ut jämsides i kurva...Vem kör på vem ?
<<   1, 2, 3, 4   >>
10882 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

GREYHoUND skrev:
meldert skrev:
Jag har en liten teori här:

Den enda incident med en annan bil på banan som jag ens har varit i närheten av (jag bratar nu iofs bankörning inte tävling, men förklarar strax varför jag ändå tycker det är relevant) var under ett bankörningspass med SLC på Knutstorp och liknar det du beskriver. SLC hade alltså träning varvat med bankörning för gatbilar, men även på gatbilspassen var det OK att lufta rejsbilarna.

Jag ligger med Speedstern (gatbil) bakom en SLC-rejsbil i någon lägre klass och vet att jag är snabbare i kurvorna med Speedstern, så i slutet på start och målrakan tar jag innerspår, bromsar ifatt, kommer upp jämsides och kör om längs kurvans innerkant, halvägs genom kurvan ser jag i periferin hur bilen utanför mig dyker ner mot min förardörr men tydligen upptäcker han mig precis i tid, så kontakt undveks.

För mig så känns det helt uppenbart att han hade inte en aning om att jag var där och blev helt överraskad av att någon körde om honom på innern i den situationen, han förväntade sig helt enkelt inte att någon kunde köra snabbare än honom där. Så slutsatsen från min sida är att personer som sätter sig i en tävlingsbil, blir ibland lite för fokuserade på sig själva, glömmer omgivningen och har svårt att tro att någon annan kör snabbare (annat än på rakorna) eftersom de kör ju själva så fort det bara går...

Det är väl som med all sport, personer med lite för mycket tävlingsinstinkt får tunnelseende och tappar ofta vett, etikett och hänsyn utan att de själva inser det och då händer saker och andra medtävlare kommer i kläm. Det blir extra vanligt under tävlingar efter som de drar till sig just personer med mycket tävlingsinstinkt.

Incidenter av det där slaget är ju förresten vanliga när man kör hyrkart också, speciellt med personer som har passerat nybörjarfasen, börjar bli snabba och i situationen inte tror att någon annan kan vara ännu snabbare.

Jag tänker inte ta mer ställning (än jag redan gjort) till vem som har rätt i ditt fall, men det skulle inte förvåna mig om det är så att du överraskade den andra föraren med ditt spårval och att du kunde köra så fort där, så han visste helt enkelt inte att du var där. Det är en förklaring, men jag tycker nog att det är upp till alla att ha bättre uppsikt runt omkring sig och faktiskt vara bättre förberedda på, och faktiskt föreställa sig det oväntade. Det skulle öka säkerheten mer än något annat.

Sen är det ju, oavsett vem som gjorde fel på banan, helt fel av någon i det andra teamet att utdela straff på eget bevåg genom att hindra er i depån. Sånt tycker jag att tävlingsledningen borde straffa riktigt hårt för att visa vem det är som ska sköta både dömandet och utdelning av bestraffningar.

Det är precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg....han blev säker välldigt överraskad att få dig på insidan...men visst vi måste alla försöka att hålla bättre uppsikt omkring oss....som jag tror och har sett så är det just vid dom här situationerna som det blir mest tokigt.

Som sagt...att jag var någonstanns...och åkte fortare var ju ingen tvekan om....likaså att han säkert inte kunde se mej
Men min tes bygger på att om man inte är säker på var andra befinner sig och man åker långsammare än andra.....så tar man inte ut svängarna ända till kurbsen. Man lämnar en bit tillgodo.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re: Två bilar går in/ut jämsides i kurva...Vem kör på vem ?

Marcus Gustafsson skrev:
ButterflyRacing skrev:
Om en långsammare bil håller ett vitt spår in i en kurva och en snabbare bil går in snävt på insidan....alltså dom kör bredvid varandra genom stora delar av kurvan.

I slutet av kurvan bestämmer sig föraren i ytterspår att tangera kurben på insidan.....där bilen på insidan redan finns.
Vem kör då på vem ? (jag pratar tävling och inte bandagar)

Tänker du på något sånt här?

[youtube]film[/youtube]

Det där är dett fel.

För alla viste att man, på den tiden, inte kunde köra om den röda Pugarten i en kurva utan att krocka....

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Jag filosoferar lite.....

Hade en diskussion igår om filmer från VLN där många av de snabbare teamen kommer ikapp vansinnigt fort och aldrig tvekar en sekund utan alltid dyker direkt på inner eller ytter utan pardon och förutsätter att de har blivit sedda. Vilket de ofta inte alls har blivit. Med mycket klotningar i VLN som följd. Med massiva kostnader för både de snabbare teamen och nybörjarteamen.

Från alla mil i passagerarstol som instruktör på gatbilsträffar så vet jag hur otroligt svårt det är för nybörjare att ha minsta aning om vad som händer bakom bilen över huvud taget. Lägg till racenervstress så är oddsen för konstant eller tillfälliga lägen med noll koll överhängande. Till och med hos de som kört ett tag.

Så ha rätt är en sak. Att välja risknivå en annan. Liksom.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:

Helt rätt. Det går inta att ta förgivet att alla ska flytta sig.
Långsammare bilar måste ju också ha tillgång till racelinjen.
Jag bad om ursäckt.....inte för att jag förorsakat smällen.....men för att jag faktiskt skulle kunnat vänta.
Det hade kostat mej någon sekund.
Hade han inte vobblat in i kurvan....så hade jag stannat bakom.
Men jag blev lika överaskad av att han kom farandes rakt över banan och lämnade noll plats kvar. Jag kan ju inte gå upp i intet.

Grundfrågan kvarstår.
Om en bil färdas efter innerkanten på en bana....och den andra korsar banan från utsidan till insidan.
Vem kör på vem ?

EDIT:
I torrare väglag, hade jag följt med honom i bredd, till ytterkanten och skurit av hans möjligheter att svänga in tidigt.
Då hade det inte blivit någon sammanstötning.

Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Min gissning om det är att det var mörkt, snabb mattsvart bmw med massa extraljus kommer i kapp en långsam förare. Den föraren ser inte ett skit, bromsar på gehör därav vingel mm. Cansar och svänger på gehör och där är en BMW. Ungefär lika hände in i chikanen före rakan första 24-timmars vi åkte då var det en känd S40 som gick in innanför till vänster före chikan man ser inte att den andra är där, det är bara vitt och blänker överallt. Min gissning.
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005

Re:

ButterflyRacing skrev:
Magnus Thomé skrev:

Helt rätt. Det går inta att ta förgivet att alla ska flytta sig.
Långsammare bilar måste ju också ha tillgång till racelinjen.
Jag bad om ursäckt.....inte för att jag förorsakat smällen.....men för att jag faktiskt skulle kunnat vänta.
Det hade kostat mej någon sekund.
Hade han inte vobblat in i kurvan....så hade jag stannat bakom.
Men jag blev lika överaskad av att han kom farandes rakt över banan och lämnade noll plats kvar. Jag kan ju inte gå upp i intet.

Grundfrågan kvarstår.
Om en bil färdas efter innerkanten på en bana....och den andra korsar banan från utsidan till insidan.
Vem kör på vem ?

EDIT:
I torrare väglag, hade jag följt med honom i bredd, till ytterkanten och skurit av hans möjligheter att svänga in tidigt.
Då hade det inte blivit någon sammanstötning.

Han verkar ju ha kört in i dig som du säger....men frågan kvarstår fortfarande, varför körde han in i dig Vi har inte hört hans version...

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

ButterflyRacing skrev:
Grundfrågan kvarstår.
Vem kör på vem ?
Enkelt i princip, bägge har rätt till utrymmet mellan de vita linjerna, men också ansvaret för att bägge får plats. Kollision när den ene redan ligger på bankanten är enkelt att döma.
Sen blir det knepigare när det gäller spårbyte etc i kurva eller Essformation. Körning side by side gör att att bägge måste ge upp raceline, men det är inte sällan som det övats väldigt lite på det.

Tyvärr så får man inte raceerfarenhet utan att hamna i situationerna (och förhoppningsvis klara av det på ett vis så man hinner uppleva flera, även under samma race). Situation behöver inte innebära kollision (om nån nu undrar).

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Björn skrev:
Min gissning om det är att det var mörkt, snabb mattsvart bmw med massa extraljus kommer i kapp en långsam förare. Den föraren ser inte ett skit, bromsar på gehör därav vingel mm. Cansar och svänger på gehör och där är en BMW. Ungefär lika hände in i chikanen före rakan första 24-timmars vi åkte då var det en känd S40 som gick in innanför till vänster före chikan man ser inte att den andra är där, det är bara vitt och blänker överallt. Min gissning.

Det är en bra gissning.
Det du hänvisar till är dykning på insidan. Då måste man ju se till att man är så långt uppe att man kapar av racelinjen för den man kör om.
Där har vi väl syndat lite till mans...
Björn skrev:

Chansar och svänger på gehör och där är en BMW

Chansar man bör man lämna lite plats på insidan och inte ge sig på teamet och stå ivägen i depån.

Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Re:

ButterflyRacing skrev:
Björn skrev:

Det är en bra gissning.
Det du hänvisar till är dykning på insidan. Då måste man ju se till att man är så långt uppe att man kapar av racelinjen för den man kör om.
Där hjar vi väl syndat lite till mans...
Björn skrev:

Chansar man bör man lämna lite plats på insidan och inte ge sig på teamet och stå ivägen i depån.

Ser man inte vet man inte vart bankanten är inte heller vart konkurenten är. Jag skulle kalla det race incident om det är som jag gissar men jag var inte där, såg det inte, så det kan ju vara totalt felbedömt från min sida. (dykning var kanske överdrivet, han sa att han var uppe bredvid mig men jag såg bara massa ljus).

Sen vet jag inte vad som gäller på SLCs race. FIA har ju tydliga regler om sådant även om det uppfattas olika i racesituationer.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Björn skrev:
ButterflyRacing skrev:
Björn skrev:

Det är en bra gissning.
Där hjar vi väl syndat lite till mans...
Björn skrev:

Ser man inte vet man inte vart bankanten är inte heller vart konkurenten är. Jag skulle kalla det race incident om det är som jag gissar men jag var inte där, såg det inte, så det kan ju vara totalt felbedömt från min sida. (dykning var kanske överdrivet, han sa att han var uppe bredvid mig men jag såg bara massa ljus).

Sen vet jag inte vad som gäller på SLCs race. FIA har ju tydliga regler om sådant även om det uppfattas olika i racesituationer.

Ja...fia hit och fia dit.

Vi åker ju inte VM så vi får ju i stora delar sköta ordning och uppförande själva.

Det är tre delar i denna tråd.
Dels det som finns i rubriken, vem kör på vem.....rent fysikaliskt.
Hur man bör utöva sitt körande i mörka och svåra situationer.

Sedan har vi delen med att man tar med sig åtta man och gormar på resten av teamet och står i vägen vid förarbyte.

Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Bara för att man tävlar och har licens så innebär det tyvärr inte att man har bra uppsikt i backspeglarna. Har själv upplevt detta också.

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Intressant tråd..
Det gör ju skillnad om kurvan är en hårnål som "idioten" eller en 90-gradare.
Om du ligger i ytterkant på en 180-gradare blir kurvan exakt lika tvär om du håller ytterkanten som om du skär den... men du får köra två banbredder längre väg. Du riskerar inte att åka av genom att hålla ytterspåret. Då är det inga problem att låta bli att skära in. Kolla speglarna.

Om det är en 90-gradare så är linjen ytterkant-innerkant-ytterkant mycket rakare än om man håller ytterkanten hela vägen. Om Puggen hade pissiga däck så kanske han hade åkt av om han hållt ytterkanten. Vi kör ju på gränsen av greppet.
Då måste han kolla spegeln två ggr på rakan för att bedömma var han blir omkörd och endera vara snäll och sänka farten och ta ytterkant, eller ligga 2/3 bilbredd från innerkanten redan under inbromsningen för att tvinga den som kör om att ta utsidan.

Då kommer nästa problem.. Väggreppet gör att man driftar ut..
Mer grepp att bromsa eller att hålla innerkanten finns ju inte.
Vems är ansvaret då?

Kumla
Här sen Maj 2007

Re:

ButterflyRacing skrev:

Vi åker ju inte VM så vi får ju i stora delar sköta ordning och uppförande själva.

Sedan har vi delen med att man tar med sig åtta man och gormar på resten av teamet och står i vägen vid förarbyte.

Förstår inte vad problemet är, du skriver att ni sköter "ordning och uppförande själva".
Var det inte precis vad det andra teamet gjorde. Dom utdömde en "stop and go" bestraffning för vad dom uppfattade som ett regelbrott.

Sedan vam som körde på vem så beror det helt på vilket reglemente man kör efter.
enl FIA så körde han på dig, helt klart.

Regler kan vara rätt bra att ha.

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Lars Gustafsson skrev:
ButterflyRacing skrev:

Förstår inte vad problemet är, du skriver att ni sköter "ordning och uppförande själva".
Var det inte precis vad det andra teamet gjorde. Dom utdömde en "stop and go" bestraffning för vad dom uppfattade som ett regelbrott.

Sedan vam som körde på vem så beror det helt på vilket reglemente man kör efter.
enl FIA så körde han på dig, helt klart.

Regler kan vara rätt bra att ha.

Reglerna är dom samma. Det jag menade var att det är svårt att ha tillreckligt med kunnig personal i varje kurva.
Funktionärer som inte har racevana är hopplöst att ha att dömma.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Arne Lindgren skrev:
Intressant tråd..
Det gör ju skillnad om kurvan är en hårnål som "idioten" eller en 90-gradare.
Om du ligger i ytterkant på en 180-gradare blir kurvan exakt lika tvär om du håller ytterkanten som om du skär den... men du får köra två banbredder längre väg. Du riskerar inte att åka av genom att hålla ytterspåret. Då är det inga problem att låta bli att skära in. Kolla speglarna.

Om det är en 90-gradare så är linjen ytterkant-innerkant-ytterkant mycket rakare än om man håller ytterkanten hela vägen. Om Puggen hade pissiga däck så kanske han hade åkt av om han hållt ytterkanten. Vi kör ju på gränsen av greppet.
Då måste han kolla spegeln två ggr på rakan för att bedömma var han blir omkörd och endera vara snäll och sänka farten och ta ytterkant, eller ligga 2/3 bilbredd från innerkanten redan under inbromsningen för att tvinga den som kör om att ta utsidan.

Då kommer nästa problem.. Väggreppet gör att man driftar ut..
Mer grepp att bromsa eller att hålla innerkanten finns ju inte.
Vems är ansvaret då?

Helt rätt.
Skilnaden i långlopp i mörker och blött är att backspeglarna är helt värdelösa....utom på raksträcka.
Då får man använda speglarna för att planera kurvan.
Kommer man sedan in på halvsladd och tappar preferenserna bakåt......så får man försöka hålla ett "medelspår" och ge plats på båda sidor.

Hade han i detta fall lämnat en halv bilbrädd på innern, så hade jag klarat att styra undan. Men nu var han enda upp på kurben.

Att jag skulle köra på någon med flit, med en bil som har extraljusen i fronten, är ju befängd.

Egentligen hör det inte till tråden....men dom flesta viste att det fanns obegrensat med grepp på yttern och innern var såphal.
Det var därför jag blev så jävla överaskad att han skar över huvud taget.

Citera
H-O Blom
Uppsala
Här sen Sep 2010

Re:

GREYHoUND skrev:
Pratar man med dom som varit inblandade så är det alldrig någon av dom som har gjort fel.
Det finns alltid två sidor att se på just det där händelseförloppet....det finns massor av exempel på just sånna incidenter men ingen har gjort något fel.

Mvh Mikael

Det behöver inte vara någons fel. Det finns ju något som kallas Race incident. I varje fall enligt Eje Elgh som är expertkommentator i F1.

Det brukar heta att man ska hålla sitt spår om man blir upphunnen och att man inte ska göra nå'n konstig manöver. Vilket som är ens spår varierar naturligtvis beroende på vilken bil man har.

Att ställa sig i vägen för bilen i depån är en helt annan sak. Jag hade nog rullat sakta framåt så att han hade varit tvungen att flytta på sig. En bestraffning hade oxå varit på sin plats.

Forshaga
Här sen Feb 2005

Re:

H-o Blom skrev:

Att ställa sig i vägen för bilen i depån är en helt annan sak. Jag hade nog rullat sakta framåt så att han hade varit tvungen att flytta på sig. En bestraffning hade oxå varit på sin plats.

Han ställde sig ca 2cm ifrån, snett framför bilen. Hade inte våran chaufför varit så uppmärksam som han faktiskt var, så hade hans fotknölar varit illa ute.
Föraren vid tillfället gjorde sin absolut första racehelg, jag tror inte att jag varit så försiktig i det tillfället. Splittern strök nämligen fotknölarna på gubben som stod ivägen....

Edit: Ska tilläggas att jag inte kört på honom med flit, men kolla så noga innan man åker gör iaf inte jag ;-) Slår ngn i taket att det är fritt att åka, (som jag gjorde till honom) så hade iaf jag "bara" kört iväg.
Innan teammedlemmar ger klartecken så kollas oftast, om det är ngn i körriktningen eller kommer en bil i fastlane. Inte precis vid vänster framhjulet, där ska det INTE stå någon...

Div. BMW: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=688834
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Dels det som finns i rubriken, vem kör på vem.....rent fysikaliskt. Svårt att diskutera på ett forum med bara ena parten.

Hur man bör utöva sitt körande i mörka och svåra situationer.
Det är intressant att diskutera.

Mmm.
Där finns de ju många tvetydigheter om vad som är rätt och fel, det är bara se till sig själv.
1 Inte skrika och gapa på andra osv. bete sig vettigt.
3. kyla av sig och gemensamt med tävlingsledningen eller be tävlingsledningen att avgöra är en bra lösning då tredje part kan ta in info och göra en bedömning som man måste acceptera.

I SBFs race lämnar man in protest som tävlingsledningen måste utreda och tävlande måste acceptera, i SLC/SMA vet jag inte, kanske skippar rättvisa själv? Skriver på rejsa? Boxas om det? tar hela reamet och går över och gör upp?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

ButterflyRacing skrev:
Om en långsammare bil håller ett vitt spår in i en kurva och en snabbare bil går in snävt på insidan....alltså dom kör bredvid varandra genom stora delar av kurvan.

I slutet av kurvan bestämmer sig föraren i ytterspår att tangera kurben på insidan.....där bilen på insidan redan finns.

....

Jag hamnar ibland i dessa situationer (på insidan) och är helt övertygad om att det finns gott om plats, ända tills bilen på utsidan skär av min väg.

För att inte missförstå:

Pratar vi om att man till exempel går in i startkurvan eller snabbvänstern efter krönet på Mantorp bredvid varandra och i kurvans apex så tar sig den yttre bilen till innerspår (där den inre bilen befinner sig). En klassiker så att säga.

Eller pratar vi om att den upphunna "ytterbilen" en bit efter kurvans apex först driftar ut mot höger precis som sig bör men sen plötsligt tar sig över till vänster sida inför nästa kurva, dvs hårnålen respektive Parisen? Dvs kör ett inte helt onormalt spår inför nästa kurva som är en höger.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Magnus Thomé skrev:
ButterflyRacing skrev:

....

Jag hamnar ibland i dessa situationer (på insidan) och är helt övertygad om att det finns gott om plats, ända tills bilen på utsidan skär av min väg.

För att inte missförstå:

Pratar vi om att man till exempel går in i startkurvan eller snabbvänstern efter krönet på Mantorp bredvid varandra och i kurvans apex så tar sig den yttre bilen till innerspår (där den inre bilen befinner sig). En klassiker så att säga.

Eller pratar vi om att den upphunna "ytterbilen" en bit efter kurvans apex först driftar ut mot höger precis som sig bör men sen plötsligt tar sig över till vänster sida inför nästa kurva, dvs hårnålen respektive Parisen? Dvs kör ett inte helt onormalt spår inför nästa kurva som är en höger.

I det hätr fallet pratar jag om korta Mantorp..... kurvan mellan långrakan och start-å-mål

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ah, ok. Så det var det vanliga klassiska att den upphunna "ytterbilen" tog sig in till insidan vid apex där det redan fanns en bil. Undrar hur många gånger det hänt i racehistorien...

Både korta o långa Mantorp är ju väldigt breda efter rakan och 180 gradare så där är det när det är dagsljus IMHO ovanligt tydligt att se om någon tänker ta sig förbi på insidan in i kurvan. Men i mörker med feta ljus som bländar i backspeglar o så... så är det väl sånt som kan hända liksom.

Gissar lite villt på att den upphunna tänkte "han är inte tillräckligt nära för att köra om ännu, inte in i den här kurvan iaf, han kanske kommer i nästa kurva".

PS:
En intressant notering från rejset i lördags var att antalet omkörningar totalt sett på banan var närapå inga alls jämfört med antalet omkörningar på en gatbilsträff. På gatbilsträffar kan det ofta vara någon/några omkörningar varje minut ute på banan.

Två bilar går in/ut jämsides i kurva...Vem kör på vem ?
<<   1, 2, 3, 4   >>
10882 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande