| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Två bilar går in/ut jämsides i kurva...Vem kör på vem ?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 10882 besök totalt |
|
Re:
Som sagt...att jag var någonstanns...och åkte fortare var ju ingen tvekan om....likaså att han säkert inte kunde se mej Men min tes bygger på att om man inte är säker på var andra befinner sig och man åker långsammare än andra.....så tar man inte ut svängarna ända till kurbsen. Man lämnar en bit tillgodo. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re: Två bilar går in/ut jämsides i kurva...Vem kör på vem ?
Det där är dett fel. För alla viste att man, på den tiden, inte kunde köra om den röda Pugarten i en kurva utan att krocka....
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
Jag filosoferar lite..... Hade en diskussion igår om filmer från VLN där många av de snabbare teamen kommer ikapp vansinnigt fort och aldrig tvekar en sekund utan alltid dyker direkt på inner eller ytter utan pardon och förutsätter att de har blivit sedda. Vilket de ofta inte alls har blivit. Med mycket klotningar i VLN som följd. Med massiva kostnader för både de snabbare teamen och nybörjarteamen. Från alla mil i passagerarstol som instruktör på gatbilsträffar så vet jag hur otroligt svårt det är för nybörjare att ha minsta aning om vad som händer bakom bilen över huvud taget. Lägg till racenervstress så är oddsen för konstant eller tillfälliga lägen med noll koll överhängande. Till och med hos de som kört ett tag. Så ha rätt är en sak. Att välja risknivå en annan. Liksom. _________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Re:
Helt rätt. Det går inta att ta förgivet att alla ska flytta sig. Långsammare bilar måste ju också ha tillgång till racelinjen. Jag bad om ursäckt.....inte för att jag förorsakat smällen.....men för att jag faktiskt skulle kunnat vänta. Det hade kostat mej någon sekund. Hade han inte vobblat in i kurvan....så hade jag stannat bakom. Men jag blev lika överaskad av att han kom farandes rakt över banan och lämnade noll plats kvar. Jag kan ju inte gå upp i intet. Grundfrågan kvarstår. Om en bil färdas efter innerkanten på en bana....och den andra korsar banan från utsidan till insidan. Vem kör på vem ? EDIT: I torrare väglag, hade jag följt med honom i bredd, till ytterkanten och skurit av hans möjligheter att svänga in tidigt. Då hade det inte blivit någon sammanstötning. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Min gissning om det är att det var mörkt, snabb mattsvart bmw med massa extraljus kommer i kapp en långsam förare. Den föraren ser inte ett skit, bromsar på gehör därav vingel mm. Cansar och svänger på gehör och där är en BMW. Ungefär lika hände in i chikanen före rakan första 24-timmars vi åkte då var det en känd S40 som gick in innanför till vänster före chikan man ser inte att den andra är där, det är bara vitt och blänker överallt. Min gissning.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
|
Re:
Han verkar ju ha kört in i dig som du säger....men frågan kvarstår fortfarande, varför körde han in i dig Vi har inte hört hans version...
_________________ Mikael Ståhling |
||||||||
|
Re:
Sen blir det knepigare när det gäller spårbyte etc i kurva eller Essformation. Körning side by side gör att att bägge måste ge upp raceline, men det är inte sällan som det övats väldigt lite på det. Tyvärr så får man inte raceerfarenhet utan att hamna i situationerna (och förhoppningsvis klara av det på ett vis så man hinner uppleva flera, även under samma race). Situation behöver inte innebära kollision (om nån nu undrar). |
||||||||
|
Re:
Det är en bra gissning. Det du hänvisar till är dykning på insidan. Då måste man ju se till att man är så långt uppe att man kapar av racelinjen för den man kör om. Där har vi väl syndat lite till mans...
Chansar man bör man lämna lite plats på insidan och inte ge sig på teamet och stå ivägen i depån. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
Ser man inte vet man inte vart bankanten är inte heller vart konkurenten är. Jag skulle kalla det race incident om det är som jag gissar men jag var inte där, såg det inte, så det kan ju vara totalt felbedömt från min sida. (dykning var kanske överdrivet, han sa att han var uppe bredvid mig men jag såg bara massa ljus). Sen vet jag inte vad som gäller på SLCs race. FIA har ju tydliga regler om sådant även om det uppfattas olika i racesituationer. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
|
Re:
Ja...fia hit och fia dit. Vi åker ju inte VM så vi får ju i stora delar sköta ordning och uppförande själva. Det är tre delar i denna tråd. Dels det som finns i rubriken, vem kör på vem.....rent fysikaliskt. Hur man bör utöva sitt körande i mörka och svåra situationer. Sedan har vi delen med att man tar med sig åtta man och gormar på resten av teamet och står i vägen vid förarbyte. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Intressant tråd..
Det gör ju skillnad om kurvan är en hårnål som "idioten" eller en 90-gradare. Om du ligger i ytterkant på en 180-gradare blir kurvan exakt lika tvär om du håller ytterkanten som om du skär den... men du får köra två banbredder längre väg. Du riskerar inte att åka av genom att hålla ytterspåret. Då är det inga problem att låta bli att skära in. Kolla speglarna. Om det är en 90-gradare så är linjen ytterkant-innerkant-ytterkant mycket rakare än om man håller ytterkanten hela vägen. Om Puggen hade pissiga däck så kanske han hade åkt av om han hållt ytterkanten. Vi kör ju på gränsen av greppet. Då måste han kolla spegeln två ggr på rakan för att bedömma var han blir omkörd och endera vara snäll och sänka farten och ta ytterkant, eller ligga 2/3 bilbredd från innerkanten redan under inbromsningen för att tvinga den som kör om att ta utsidan. Då kommer nästa problem.. Väggreppet gör att man driftar ut.. Mer grepp att bromsa eller att hålla innerkanten finns ju inte. Vems är ansvaret då? _________________ Arne Lindgren |
||||||||
|
Re:
Förstår inte vad problemet är, du skriver att ni sköter "ordning och uppförande själva". Var det inte precis vad det andra teamet gjorde. Dom utdömde en "stop and go" bestraffning för vad dom uppfattade som ett regelbrott.
Sedan vam som körde på vem så beror det helt på vilket reglemente man kör efter. enl FIA så körde han på dig, helt klart. Regler kan vara rätt bra att ha. _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||||
|
Re:
Reglerna är dom samma. Det jag menade var att det är svårt att ha tillreckligt med kunnig personal i varje kurva. Funktionärer som inte har racevana är hopplöst att ha att dömma. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
Helt rätt. Skilnaden i långlopp i mörker och blött är att backspeglarna är helt värdelösa....utom på raksträcka. Då får man använda speglarna för att planera kurvan. Kommer man sedan in på halvsladd och tappar preferenserna bakåt......så får man försöka hålla ett "medelspår" och ge plats på båda sidor. Hade han i detta fall lämnat en halv bilbrädd på innern, så hade jag klarat att styra undan. Men nu var han enda upp på kurben. Att jag skulle köra på någon med flit, med en bil som har extraljusen i fronten, är ju befängd. Egentligen hör det inte till tråden....men dom flesta viste att det fanns obegrensat med grepp på yttern och innern var såphal. Det var därför jag blev så jävla överaskad att han skar över huvud taget. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
Det behöver inte vara någons fel. Det finns ju något som kallas Race incident. I varje fall enligt Eje Elgh som är expertkommentator i F1. Det brukar heta att man ska hålla sitt spår om man blir upphunnen och att man inte ska göra nå'n konstig manöver. Vilket som är ens spår varierar naturligtvis beroende på vilken bil man har. Att ställa sig i vägen för bilen i depån är en helt annan sak. Jag hade nog rullat sakta framåt så att han hade varit tvungen att flytta på sig. En bestraffning hade oxå varit på sin plats. _________________ Hans-Olof Blom |
||||||||
|
Re:
Han ställde sig ca 2cm ifrån, snett framför bilen. Hade inte våran chaufför varit så uppmärksam som han faktiskt var, så hade hans fotknölar varit illa ute. Föraren vid tillfället gjorde sin absolut första racehelg, jag tror inte att jag varit så försiktig i det tillfället. Splittern strök nämligen fotknölarna på gubben som stod ivägen.... Edit: Ska tilläggas att jag inte kört på honom med flit, men kolla så noga innan man åker gör iaf inte jag ;-) Slår ngn i taket att det är fritt att åka, (som jag gjorde till honom) så hade iaf jag "bara" kört iväg. Innan teammedlemmar ger klartecken så kollas oftast, om det är ngn i körriktningen eller kommer en bil i fastlane. Inte precis vid vänster framhjulet, där ska det INTE stå någon... _________________ Gabriel Roos ButterflyRacing Div. BMW: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=688834 |
||||||||
|
Dels det som finns i rubriken, vem kör på vem.....rent fysikaliskt. Svårt att diskutera på ett forum med bara ena parten.
Hur man bör utöva sitt körande i mörka och svåra situationer. Det är intressant att diskutera. Sedan har vi delen med att man tar med sig åtta man och gormar på resten av teamet och står i vägen vid förarbyte. Mmm. Där finns de ju många tvetydigheter om vad som är rätt och fel, det är bara se till sig själv. 1 Inte skrika och gapa på andra osv. bete sig vettigt. 3. kyla av sig och gemensamt med tävlingsledningen eller be tävlingsledningen att avgöra är en bra lösning då tredje part kan ta in info och göra en bedömning som man måste acceptera. I SBFs race lämnar man in protest som tävlingsledningen måste utreda och tävlande måste acceptera, i SLC/SMA vet jag inte, kanske skippar rättvisa själv? Skriver på rejsa? Boxas om det? tar hela reamet och går över och gör upp? _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
|
Re: Två bilar går in/ut jämsides i kurva...Vem kör på vem ?
För att inte missförstå: Pratar vi om att man till exempel går in i startkurvan eller snabbvänstern efter krönet på Mantorp bredvid varandra och i kurvans apex så tar sig den yttre bilen till innerspår (där den inre bilen befinner sig). En klassiker så att säga. Eller pratar vi om att den upphunna "ytterbilen" en bit efter kurvans apex först driftar ut mot höger precis som sig bör men sen plötsligt tar sig över till vänster sida inför nästa kurva, dvs hårnålen respektive Parisen? Dvs kör ett inte helt onormalt spår inför nästa kurva som är en höger. _________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Re: Två bilar går in/ut jämsides i kurva...Vem kör på vem ?
I det hätr fallet pratar jag om korta Mantorp..... kurvan mellan långrakan och start-å-mål _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Ah, ok. Så det var det vanliga klassiska att den upphunna "ytterbilen" tog sig in till insidan vid apex där det redan fanns en bil. Undrar hur många gånger det hänt i racehistorien...
Både korta o långa Mantorp är ju väldigt breda efter rakan och 180 gradare så där är det när det är dagsljus IMHO ovanligt tydligt att se om någon tänker ta sig förbi på insidan in i kurvan. Men i mörker med feta ljus som bländar i backspeglar o så... så är det väl sånt som kan hända liksom. Gissar lite villt på att den upphunna tänkte "han är inte tillräckligt nära för att köra om ännu, inte in i den här kurvan iaf, han kanske kommer i nästa kurva". PS: En intressant notering från rejset i lördags var att antalet omkörningar totalt sett på banan var närapå inga alls jämfört med antalet omkörningar på en gatbilsträff. På gatbilsträffar kan det ofta vara någon/några omkörningar varje minut ute på banan. _________________ Magnus Thomé
|
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Två bilar går in/ut jämsides i kurva...Vem kör på vem ?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 10882 besök totalt |

