Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
3023 besök totalt |
Se7en: JSR mkI -20xx
Tänkte sätta ihop en sjua som kommer baseras på mycket egendesignade delar med målet att få en hyffsat lätt bil att åka runt i ![]() Kommer bli en hel del av budgetbygge då CSN sponsrar ![]() Tänkt spec: Motor: Volvo B4204T3 dvs Volvo s- v40 2,0T 160 hk Motorstyrning: Nira i3/i7 Låda: Bmw zf från 328, 6-växlad med eget spakställ Kardan: Ombyggd Bmw-kardan Diff: Bmw typ 188 Ram: Egentillverkat rörramschassie Hjulbas: ~2300mm Spårvidd: ~1500mm fram och bak Fram och bakvagn: Dubbla a-armar med push/pull rod arragemang för stötdämpare, egentillverkade spindlar med lotus hjulnav. Inspiration/kopiering av Sponton mkIV ![]() Styrning: Kuggstång, 2.2 varv, ratt med snap-off-nav Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak, bromsvåg Kaross: Kommer byggas i glasfiber och aluminium Färg: Svart med JPS liknande livery Inredning: Likt Hahlin7 med helst tillett b4 stolar ![]() ![]() Fälgar: Compomotive cxr 13x8 fram samt 13x8,5 bak för mer seriös körning samt Interaction B9 17*7,5 för gata ![]() ![]() Däck: Kumho v70a 215/50-13" fram samt 235/45-13" bak till cxrfälgarna samt no-name till gatfälgarna Vikt: Ca 800 kg (55% på bakaxeln) tjänstevikt Tanken är att få upp så mycket i CAD innan ram mm påbörjas för att kunna se att allt passar och fungerar som det är tänkt och här är hur långt jag kommit hittills: ![]() ![]() ![]() _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
Förra helgen var jag och en polare (tack Micke
![]() ![]() Med hjälp av lite verktyg ![]() ![]() Så vart motorn snart ute ur bilen och hemma i garaget: ![]() ![]() ![]() Efter lite snabba beräkningar så fanns det en VÄLDIGT grov modell i datorvärlden också, denna kommer dock att göras bättre i takt med att motorn gås igenom. ![]() För den som är sugen att bygga på samma motor kan jag berätta att en komplett motor väger strax under 160 kg, detta med grenrör, turbo med downpipe, ac-kompressor, servopump, främre motorfäste, svänghjul och koppling mm, dvs väldigt komplett och tyngre än vad den kommer vara i färdigt "seven" skick. ![]() _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
3023 besök totalt |