| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Hur mycket fortare går det med stängda fönster?
|
3821 besök totalt |
|
En klurig fråga på kvällskvisten Hur mycket kan varvtider försämras om man har öppna sidorutor? Svaret är självklart det klassiska "det beror på" Större skillnad på Anderstorp och mindre på Sturup. Typ. Mer med mindre pulver och mindre med mer pulver. Osv osv.
Men om vi tar Mantorp som exempel och en hypotetisk ( ) Peugeot 205 GTI till exempel. Vad tror ni det blir för skillnad i varvtid om man har båda sidorutorna nere jämfört med uppe? Några tiondelar?
PS: Och du som har en Seven eller kör bana med en nedcabbad Miata kan säkert hitta på en klurig kommentar :-D :-D :-D _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Det beror ju på om det regnar eller inte.
Med risk för att sidtracka direkt, så kan jag nämna att ingen kör med taket nere i MX-5 Cup. Men rutor nere, cab nerfällt KÄNNS iaf fortare
|
||||
|
Det beror på....
Det krävs väldigt bra ventilation i en långloppsbil om man ska kunna åka med stängda rutor. Med dålig ventilation kör man sämre i långa stint. Vi åker med förarrutan öppen. Med båda nere upplever jag att det blir för mycket turgulens. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Det beror ju mycket på karossens utformning men har varit med om där bakrutan blåstes ur när vi tog bort ett fönster den kraften måste ju ha tagits från kraften framåt eller hur det nu fungerar. För övrigt har någon provat att åka med bakre sidorutorna nere i en SAAB 95 kombi med högre fart?
_________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||
|
Re:
Är det någon som räknat på förhållandet att behålla AC må bra kontra svettas i lättare/starkare bil? _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||
|
Här finns en del att läsa om det: http://www.sae.org/events/aars/prese
Nu är bilarna i exemplet inte riktigt en 205a, men slutsatsen att det bränsleförbrukningen ökar uppemot 20%. Varför inte använda OptimumLap (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82812) för att se vilken effekt det har på varvtider (energi/bränsleförbrukning är ett av resultaten i OptimumLap)? _________________ Henning Olsson |
||||
|
Re:
Inte räknat men såg ett program om WRC (ja, dyngsprättande men kanske inte helt orelevant) för några år sedan. Då fick flera av tillverkarna vikta bilarna för att uppnå minimivikt men lättade ändå mera, och när de lättat tillräckligt åkte ac in i bilarna. Gav visst bättre varvtider och säkrare målgång med pigga förare i sval kupe än bastuvärme. Det går ju att göra KERS-variant av tex ac, koppla ur den när det gasas fullt eller koppla endast in kompressorn när bromspedalen trycks ner. Det kanske inte blir 15 grader svalt en varm sommardag men definitivt svalare i bilen än omgivande luft. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
I alla fall de jag har haft med AC. Btw, en tumregel är att AC drar mellan 5-10 hk har jag för mig.
_________________ Fredrik Ljungkvist |
||||
|
Re:
Inte min dkv v8, de la i motor så man inte blir varm även om man gasar men kanske på bilar med startmotorer bara
Finns väl ett flertal bilar där kompressorn inte kopplas ur på fullgas vad jag vet, frågan är väl om det är mer än en handfull bilar där den kopplas ur. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Går ju att ordna själv i efterhand om det skulle vara intressant, relästyrt via tryckkontakt eller induktivgivare vid gasreglaget
OT: Ådifolket blir nog besvikna av att DKW skrivs som dkv
_________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
|
Relaterat! (På ett poulärvetenskapligt sätt) http://www.youtube.com/watch?v=ZRt20
_________________ Anton Kindblad |
||||
|
Re:
Jupp, man måste öppna de främre rutorna lite, lite, för att man skall kunna överleva i bilen... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
3821 besök totalt |