Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur mycket fortare går det med stängda fönster?
3821 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hur mycket fortare går det med stängda fönster?

En klurig fråga på kvällskvisten Hur mycket kan varvtider försämras om man har öppna sidorutor? Svaret är självklart det klassiska "det beror på" Större skillnad på Anderstorp och mindre på Sturup. Typ. Mer med mindre pulver och mindre med mer pulver. Osv osv.

Men om vi tar Mantorp som exempel och en hypotetisk () Peugeot 205 GTI till exempel. Vad tror ni det blir för skillnad i varvtid om man har båda sidorutorna nere jämfört med uppe? Några tiondelar?



PS:
Och du som har en Seven eller kör bana med en nedcabbad Miata kan säkert hitta på en klurig kommentar :-D :-D :-D

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse
Uppland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 164



Det beror på vem som räknar tiderna. Har själv inte upplevt någon större märkbar skillnad på Mantorp men tror (tyckte) att jag fick lite högre toppfart på Anderstorp.

_________________
Olle Danielsson
#88 Stötdämparexperten
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Det beror ju på om det regnar eller inte. Med risk för att sidtracka direkt, så kan jag nämna att ingen kör med taket nere i MX-5 Cup. Men rutor nere, cab nerfällt KÄNNS iaf fortare

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



Vadå sidorutor?

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Det beror på....

Det krävs väldigt bra ventilation i en långloppsbil om man ska kunna åka med stängda rutor.
Med dålig ventilation kör man sämre i långa stint.

Vi åker med förarrutan öppen.
Med båda nere upplever jag att det blir för mycket turgulens.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Det beror ju mycket på karossens utformning men har varit med om där bakrutan blåstes ur när vi tog bort ett fönster den kraften måste ju ha tagits från kraften framåt eller hur det nu fungerar. För övrigt har någon provat att åka med bakre sidorutorna nere i en SAAB 95 kombi med högre fart?

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Re:

Är det någon som räknat på förhållandet att behålla AC må bra kontra svettas i lättare/starkare bil?

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Här finns en del att läsa om det: http://www.sae.org/events/aars/presentations/2004-hill.pdf

Nu är bilarna i exemplet inte riktigt en 205a, men slutsatsen att det bränsleförbrukningen ökar uppemot 20%. Varför inte använda OptimumLap (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82812) för att se vilken effekt det har på varvtider (energi/bränsleförbrukning är ett av resultaten i OptimumLap)?

_________________
Henning Olsson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re:

Björnes skrev:
Är det någon som räknat på förhållandet att behålla AC må bra kontra svettas i lättare/starkare bil?


Inte räknat men såg ett program om WRC (ja, dyngsprättande men kanske inte helt orelevant) för några år sedan. Då fick flera av tillverkarna vikta bilarna för att uppnå minimivikt men lättade ändå mera, och när de lättat tillräckligt åkte ac in i bilarna. Gav visst bättre varvtider och säkrare målgång med pigga förare i sval kupe än bastuvärme.

Det går ju att göra KERS-variant av tex ac, koppla ur den när det gasas fullt eller koppla endast in kompressorn när bromspedalen trycks ner. Det kanske inte blir 15 grader svalt en varm sommardag men definitivt svalare i bilen än omgivande luft.

_________________
Roland Johansson
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Re:

Rolle Scirocco skrev:
Det går ju att göra KERS-variant av tex ac, koppla ur den när det gasas fullt...
Så funkar det väl redan på de flesta bruksbilar? I alla fall de jag har haft med AC. Btw, en tumregel är att AC drar mellan 5-10 hk har jag för mig.

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re:

Freddo skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Det går ju att göra KERS-variant av tex ac, koppla ur den när det gasas fullt...
Så funkar det väl redan på de flesta bruksbilar? I alla fall de jag har haft med AC. Btw, en tumregel är att AC drar mellan 5-10 hk har jag för mig.


Inte min dkv v8, de la i motor så man inte blir varm även om man gasar men kanske på bilar med startmotorer bara

Finns väl ett flertal bilar där kompressorn inte kopplas ur på fullgas vad jag vet, frågan är väl om det är mer än en handfull bilar där den kopplas ur.

_________________
Roland Johansson
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Re:

Rolle Scirocco skrev:
Inte min dkv v8, de la i motor så man inte blir varm även om man gasar men kanske på bilar med startmotorer bara

Finns väl ett flertal bilar där kompressorn inte kopplas ur på fullgas vad jag vet, frågan är väl om det är mer än en handfull bilar där den kopplas ur.


Går ju att ordna själv i efterhand om det skulle vara intressant, relästyrt via tryckkontakt eller induktivgivare vid gasreglaget

OT: Ådifolket blir nog besvikna av att DKW skrivs som dkv

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
cocoanton
Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 281



Relaterat! (På ett poulärvetenskapligt sätt) http://www.youtube.com/watch?v=ZRt20C6NL-c

_________________
Anton Kindblad
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12340



Re:

Björnes skrev:
För övrigt har någon provat att åka med bakre sidorutorna nere i en SAAB 95 kombi med högre fart?


Jupp, man måste öppna de främre rutorna lite, lite, för att man skall kunna överleva i bilen...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur mycket fortare går det med stängda fönster?
3821 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande