Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 turbo 1990 (Datalogic Racing) | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (53332 totalt) |
Jaha - då var det min tur att starta en tråd om en bil. Bilen i fråga är en mörk blå Porsche 944 turbo. Den annonserades ut under förra veckan som ett "GDS" objekt av Hedin i Uppsala. Då jag letade efter en bil som jag kunde använda till bankörning där inte försäkringar täcker 964an så var detta perfekt. Jag slog till per telefon.
Idag skulle den då hämtas. Jag tog flyget från Sturup till Bromma och tåget till Uppsala. Efter en kort provkörning så rullade jag mot Göteborg för ett par dagars jobb. Tyvärr regnade det hela vägen, men nog blev jag lite kompis med bilen under milen. Så här ser den ut idag: Det som jag konstaterar måste åtgärdas är: Koppling måste bytas Byte av div bussningar för att styva upp drivlinan Strålkastare måste justeras Ratten måste bytas till en djupare variant (och skönare) Ytrost på framskärmarna (grussprut från framdäck) Bromsbelägg bytes till pagid (eller liknande) Riva ur inredning Beställa bur - troligen Weichers helbur Montera bur Beställa stolar - troligen Sparco Evo (beprövat) Montera stolar Sätt igen taklucka Plocka bort innerskärmar Beställ Toyo R888 Oljeservice och koll så att remmar och dylikt är dugliga Planerna som det ser ut nu är att riva ur inredningen under vintern. Möjligen montera fullbur samt skalstolar. Till våren blir det nytt chassi och R-däck. Vad är bästa sättet av få bort takluckan? Finns det plexiglaskitt som passar? _________________ Porsche 964 |
||||
Skoj Magnus jag tror detta blir skitbra! Jag tror bara du skall över den här fasen med att jämföra allt med den röde..
Bur, stol. däck, koppling och lite skojsiga belägg så blir det här en mkt underhållande trackday car det är jag övertygad om! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Grattis till "the leap of faith" - det finns andra bra bilar än 964:an (did I just say that ? )
Men fälgarna är ju inget att ha på en rejsbil - lätta hjul gäller. Jag har för mig att du kan köra 16" på den bilen. Den har Big Black bromsar fram från fabrik. Jag har (såklart) en uppsättning 16" (7" + 9") fälgar med rätt och låg vikt (7,9 kg + 8,7 kg). Billigare däck på köpet ! _________________ Ragnar Joensen |
||||
7"-7,5" fälgar är för smalt och 225 bredd för smalt fram för att gå fort. Den bästa kompromissen är att köra 9-9,5" 17" fälgar och 255/40 runt om. Bra pris och smidigt att kunna skifta fram och bak.
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
+1 _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
16 tums funkar på Magnus nya kärra. Bilen har samma ok som sitter på 928 S4, så lite mindre än RS och Svarta BR.
Ragnar..... Blixten vill isf bara ha dina smidda 16 Design90 som du fixade billigt på 944forumet Men man skall nog som Gustaf skriver ha samma bredd runt om iaf vid bankörning..... _________________ Per Engvall PCS 10506 Porsche 964 C2 -91 |
||||
16" funkar kanske men 225:or på en 7" låter klent oavsett om det är fram eller bak på en kärra med nästan 300 hästar, eller? Jag tycker själv 225:or på 8" sitter fint på min klena bil. Men vad vet jag, här är ju allt omvänt, till och med motorn sitter på fel ställe _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Johan, menar mer att 16 tums går över bromsok och skivor på nyförvärvet....inte att det är optimalt vid bankörning
De flesta kör väl med 255 på 17 runt om eller tom 265 på 18 runt om, sistnämnda är kanske främst på 968or. _________________ Per Engvall PCS 10506 Porsche 964 C2 -91 |
||||
944, motorn fram, växellådan bak, har du bytt bil Johan _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
hahaha ja där snurrade jag till det allt, men om vi säger så här då, motorn sitter på fel ställe för att vara en Porsche _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Bästa setupen (som någon form av genomsnitt mellan pris/prestanda/balans) jag har kört
på 944/968 har varit 235/18 fram och 265/18 bak. Jag tror jag har testat det mesta.. Med en setup där man kör t.ex 255 runt om, så får man jobba mycket med att justera krängare etc. för att balansen ska bli riktigt bra - och då har man en setup som kanske bara fungerar i torrt. _________________ -- |
||||
Här var det livat! Kul!
Sitter och sneglar på bur och stolar. Just nu lutar det åt följande: OMP skruv/svets bur. http://www.rallyshop.it/index.php?ma Sparco EVO II GRP Tech (size L) som passagerarstol http://www.rallyshop.it/index.php?ma Sparco PRO ADV GRP Tech som förarstol (sitter bra i en EVO så hoppas denna har ungefär samma storlek) http://www.rallyshop.it/index.php?ma Saabelt 6p bälte Några synpunkter på stolar med "öron"? Kör utan idag och har ett flertal svarta märken på hjälmen. Tanken är att öronen ska hålla huvudet på plats. Hur är det med syn åt sidan? _________________ Porsche 964 |
||||
Det är exakt den buren jag har
När det gäller däck och fälgar så kör jag 18" fälgar med 265:or runt om. Funkar det på en motorsvag S2 så tror jag att det funkar även på en super turbo bil.... Uppsättning med Team Dynamics kostar inte mkt om man tar dem från fabrik i UK. Lycka till! _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Jag har testat stolar ett tag och jag har insett att med hjölm+hans så går det inte blixtsnabbt att ta sig ur min bil (964á) med en öronlapp stol och bur.
Men man vill ju ha en sån där stol om man kör med hans. Alternativet om man skall köra tävling är hybridskyddet och en vanlig stol. Man behöver testa helt enkelt.... Jag velar fram o tillbaka just nu... _________________ Jens Lanvin |
||||
nu när simpson fått en "budget"modell av hybridskyddet FIA-klassad så tycker jag valet blev enkelt. Skyddar bättre och ger mer flexibilitet kring stolar, bälten, bil för samma pengar. Så ett sånt och ny hjälm står på listan (även om det är roligare att köpa grejer till bilen!)
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 turbo 1990 (Datalogic Racing) | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (53332 totalt) |