| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
ARB på gammal koja?
|
1645 besök totalt |
|
ARB på gammal koja?
Hej på er alla. Jag håller på med en gammal koja, ganska vass 1275GT
1293cc, steg 3 topp osv ca 85-90 bhp. Låter kanske inte så mycket, men en koja väger väldigt lite. Kör 13" revolution splitt med 175-50-13. Polly bussningar, fullt justerbara hjulupphägningar (både fram och bak) och spax stötdämpare. Går skapligt snabbt i svängarna. Så nu till frågan. Jag funderar på att montera en krängningshämmare bak på bilen i vinter. Men ju mer jag läser om detta desto virrigare blir jag. Alla kojor, även min, vill lyfta på innre bakhjul i svängarna. Krängningen får även det innre framhjulet att få mindre tryck mot asfalten, kan spinna ibland. För att hålla ner bakhjulet och få bilen att gå planare så monterar en del en krängningshämmare bak. Andra menar att det inte gör någon nytta, och att det bara är utslängda pengar. Om man vill så kanske det går att slippa att framhjulet spinner i väg med en diffbroms. Men jag är nyfiken på om jag kan ha någon hjälp av en hämmare i stället. Någon som har provat? Hälsningar Patrik. _________________ patrik nilsson |
|
Lite lösa funderingar:
ARB'n fördelar väl i princip trycket mellan hjulen. Från inner till ytter, typ. Så, hårdare bak fördelar trycket och det minskar på innerhjulet och man får mindre grepp bak. Om man redan lyfter, så finns det ju inget tryck att fördela, så det är nog ingen jättevinst... Rätta mig om jag har fel!
Det är ju lite tvärt om problemet med gamla 911or som lyfter innerhjulet fram... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
|
Vill minnas ett program eller en artikel för många år sen om nån koja-serie, i GB om jag minns rätt, att de satte en dämpare som en av krängarlänkarna fram. Påstods ge bättre instyrning, men att traction ut ur kurvan ändå inte försämrades. Låter logiskt, man kan annars inte bedöma lösningen.
Bygger delvis på en teori om att däck klarar högre normallast och sidlast dynamiskt eller under en kort tid. Nån annan kanske har mer precis info om detta? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
|
Hej.
tackar för funderingarna. Min koja har gummi don som fjädring (Original) och dessa ger en ganska kort fjädringsväg, så det är inte så mycket fjädring att jobba med. Att sätta en ARB bak borde hålla ner bakdelen på bilen och hjälpa till med framhjulet. Men som jag skrev i frågan, är villrådig. Hälsningar Patrik. _________________ patrik nilsson |
![]() |
Skruva banåkabil
ARB på gammal koja?
|
1645 besök totalt |