Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
SÄLJES Banracingbilar
![]() |
8210 besök totalt |
SÄLJES: Porsche 944 med Volvo motor
Motor byggd av Stefan Lindblom Botten: Marinveven, 2,5l Grövre vev och ramlager. Oljetråg med skvalpplåt och mellanplåt. Turbopump. Blästrade och viktjusterade stakar. Turbokolvar. Stresshonat samt oringat (stålringat). Lättat svänghjul. Toppen: Maxportad 531a Bronsstyrningar Kamakaxel från Gunnar Lindström, 72/73. 37mm tryckare 40/48 ventiler Nockvinkel 105 Lyft 14,8 9 timmar efter totalgenomgång och renovering! Säljes komplett med dubbla Dellorto 48mm, bränslepump och tryckregulator. Även 2-skivig sachs koppling, sinterlameller med Porsche 924 splines samt volvo sprängkåpa anpassad för Porsche 924 transaxel (för att behålla bakmonterad låda). I första hand säljes motorn löst, men finns det intresse på motorn och bilen tillsammans, så kan den eventuellt gå till försäljning. Motorn sitter i bilen i skrivande stund. Porsche 944 som är byggd av Stefan Pfister, har gått i GTR-klassen. Välbyggd bil med bl.a hjulupphängningar från BMW's E30 DTM. Tanken var att bygga ihop allt för långlopp (ERCup), men varken tid och intresse har fått bilen startklar. Allt står i Floda, 3mil norr om Göteborg. För mer info, slå gärna en pling på: Jan-Olof Helgesson, 0705-582138 / 0302-25444 Markus Helgesson, 0727-125220 /0302-25446 ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Markus Helgesson |
Den passar med modifikation, inget bolt in så att säga.
Har byggt en egen motorbalk till bilen på bilden (som inte heller passar till en orginalbil). Som sagt, det krävs nog en del arbete om du skall montera i en orginalbil, men inget som är omöjligt ![]() Det som sitter i bilen nu är: Volvo motorn, sachs koppling med Porsche splines, moddad volvo sprängkåpa, kortad Porsche transaxel, 924 turbo växellåda, Ford Granada drivaxlar och BMW 535 nav. Rolig blandning, haha. Men det ska funka! Pris, jaaa! Det beror lite på vilka pryttlar du vill ha med? Bara motorn borde ju ligga någonstans runt 40k, då byggkostnad ligger på 60k. Bud är alltid välkommna! Hoppas att det gav svar på din fråga ![]() Annars äre bara att fråga på! Hälsnigar Markus _________________ Markus Helgesson |
Hej,
Här kommer lite fler bilder! Har haft lite roliga 3D cad bilder med, men kommer inte åt dom nu. Vad det gäller effekten så har motorn aldrig bromsats! Den enda måttstocken var att vi åkte från en likadan bil med samma utväxling rakorna, då var den bilen lite lättare. Hur som helst, den motorn bromsades till 228hk på vevev. Så det borde rimligen vara mer effekt i denna. Bilen har stått ett par år sedan det skruvades sist och det är en del kvar att göra för att få den startklar. Det mesta finns löst brevid bilen, så det är inte mycket pengar kvar att lägga. Hör av er om jag är otydlig i det jag skrev eller om ni vill ha mer info/bilder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Markus Helgesson |
![]() |
SÄLJES Banracingbilar
![]() |
8210 besök totalt |