Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sökes, Efterlysning, Uthyres med mera
Calibra DTM
1, 2   >>
10720 besök totalt
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 726


Trådstartare
Calibra DTM

Jahapp, då ska Vi se om det finns någon som sitter inne med information om dom gamla Calibra DTM-bilarna
Bilder på allsköns grejer och lösningar eftersökes, har en Calibra T som har gatversionen av DTM-paketet.
Lite kul att det inte är i glasfiber utan ett Irmscher DTM-plastpaket

Men har Ni ingående info eller bara bilder eller eventuella pdf:r på bilarna så maial dom till info@struve.se eller lägg upp här

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12166



Re: Calibra DTM

Struve skrev:
Jahapp, då ska Vi se om det finns någon som sitter inne med information om dom gamla Calibra DTM-bilarna
Bilder på allsköns grejer och lösningar eftersökes, har en Calibra T som har gatversionen av DTM-paketet.
Lite kul att det inte är i glasfiber utan ett Irmscher DTM-plastpaket

Men har Ni ingående info eller bara bilder eller eventuella pdf:r på bilarna så maial dom till info@struve.se eller lägg upp här


Antar att du har sett PDF'en på aeordynamiken på DTM-Calibran och har den?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12166



Du vet väl också om att det inte satt en Opelmotor i DTM-bilarna?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Den pdf:en hade varit intressant

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12166



Hittar inte PDF'en vid en vid en snabbsökning, men det är detta: http://www.v6calibra.net/docs/calibra_aerodynamics/Aerodynamic.htm

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12166



Någon-jäkla-satans på Rejsa finns en tråd där det visas en bild på "diffen" bak på Calibran, men jag kan inte hitta den...

Så du får nöja dig med en länk till ett annat ställe: http://www.migweb.co.uk/forums/car-talk/377726-calibra-dtm-real-racer- . . . .

och där finns även lite mer länkar:
http://www.dtm-calibra.de/html/dtm_calibra_93.html
http://www.scaleproduction.com/pictures/reference-pictures/opel-calibr . . . .
http://www.scaleproduction.com/pictures/reference-pictures/opel-calibr . . . .


DTM:
http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=9364

Video
Team Rosberg 1995: http://www.youtube.com/watch?v=k-r0xN-XUIA

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Re:

Marcus Gustafsson skrev:
Någon-jäkla-satans på Rejsa finns en tråd där det visas en bild på "diffen" bak på Calibran, men jag kan inte hitta den...

Här finns den: (Kan iofs finnas på fler ställen)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1070286#1070286

Sorry för OT

_________________
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re:

NiklasFalk skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Någon-jäkla-satans på Rejsa finns en tråd där det visas en bild på "diffen" bak på Calibran, men jag kan inte hitta den...

Här finns den: (Kan iofs finnas på fler ställen)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1070286#1070286

Sorry för OT


Fast det är ju fördelningslådan och den främre diffen.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Re:

Niklas Sandström skrev:
NiklasFalk skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Någon-jäkla-satans på Rejsa finns en tråd där det visas en bild på "diffen" bak på Calibran, men jag kan inte hitta den...

Här finns den: (Kan iofs finnas på fler ställen)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1070286#1070286

Sorry för OT


Fast det är ju fördelningslådan och den främre diffen.

Ajuste... Fast, de diskuterade för att använda diffen bak... Nåja...
Det är inte lätt. Och mer OT blev det.

_________________
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 726


Trådstartare
Tack för inspirationslänkarna, Marcus och i mina trådar är det inget OT så det är lungt Niklas o Niklas
Att det inte satt Opelmaskin eller ens en GM-motor vet jag

Har faktiskt haft liiite funderingar på att ta hem litet jänkeskrot som donatorbil typ Corvette C5, nästan billigaste lösningen och då får man ju V8 under huven med transaxel med lådan bak ihop med bakvagnen om jag nu inte missminner mig helt jävla totalt

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17875



Re:

Struve skrev:
Har faktiskt haft liiite funderingar på att ta hem litet jänkeskrot som donatorbil typ Corvette C5, nästan billigaste lösningen och då får man ju V8 under huven med transaxel med lådan bak ihop med bakvagnen om jag nu inte missminner mig helt jävla totalt
Den lösningen fick jag förslag om till min Calibra igår. Tidigare under dagen menade samma person att den ultimata lösningen var maskineri från Porsche 928.
Vad satt det i DTM-bilarna?
Jag minns bara en tävling där nån av de övriga i teamet böjde till slutrören på Kekes bil så den tappade all kraft.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 726


Trådstartare
Vet att dom körde med v6 med 75graders vinkel men det ska ha varit ett Cosworthbygge som troligen inte baserades på GM-motorn alls, men jag har inte hittat något riktigt rätt svar förutom det som fanns i Marcus länkar.
Oavsett så har dom ett otroligt sjukt motorljud som får mina nackhår att res sig

Kul att fler har fått samma ide med jänkejärn, visserligen gammal teknik men ändå.

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12166



Re:

Struve skrev:
Vet att dom körde med v6 med 75graders vinkel men det ska ha varit ett Cosworthbygge som troligen inte baserades på GM-motorn alls, men jag har inte hittat något riktigt rätt svar förutom det som fanns i Marcus länkar.
Oavsett så har dom ett otroligt sjukt motorljud som får mina nackhår att res sig

Kul att fler har fått samma ide med jänkejärn, visserligen gammal teknik men ändå.



I början använde man motorer från Opel, men -96 började man använda motorer från Isuzu.

Struve, PM...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 726


Trådstartare
Tack för ett mycket matnyttigt PM thumbs up

Jag har inte brytt mig så mycket om DTM-Calibrorna innan jag sprang på gatversionen som jag hämtade hem från en säker död.
Med andra ord så vet jag i princip noll o ingenting mer än att dom lär sjukt gott när det begav sig

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 145




_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



"This 2.5 litre V6 Opel DTM engine ..............Over 500BHP from a normally aspirated engine at 12,000RPM"

Fan va fränt. En perfekt motor i SLC-Light..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 145



Ja det är även prat om lite nya regler för motorvolym i msls, så funderingar finns.....

I sista versionerna gav de över 550hp, fast man kanske ska nöja sig med 400+ i långlopp

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 726


Trådstartare
Väcker liv i denna tråd igen.
Har äntligen börjat ta tag i det här men jag kommer köra en snäll mellanväg som gör att jag kan köra sommaren 2014

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
TS
Gbg
Här sen Dec 2007
Inlägg: 186



Annars finns det ju en ÄKTA DTM-Calibra i Norge... Med motor och allt, han har till och med ett par reservmotorer
(Har tyvärr glömt vad killen heter )

_________________
Tobbe Sällfors
BMW 2002, Grupp 2
Nürburgring Nordschleife: 9.11
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Går i norsk gt, bara att spana in.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 726


Trådstartare
Nu är min tanke att denna skall rulla gata också, även om det blir minimalt, så någon äkta Calibra DTM kan Vi glömma
Dock är all info ändå kul att ha då det inte är direkt lätthittat då man inte har dom kontaktytorna

Men jag är ändå tacksam om någon kommer på vad han heter eller om det finns länkar till hemsidor, mina Googlesökningar gav inget ikväll...

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Sökes, Efterlysning, Uthyres med mera
Calibra DTM
1, 2   >>
10720 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande