| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Depåmatta/presenning, vad finns och hur gör ni?
|
22 besök senaste veckan (21066 totalt) |
|
Jag tror att detta passar i skruvaforumet? Depåmatta eller presenning under bilen är ju krav enligt SBF (eller hur?) och dessutom ganska trevligt att ha. Men den ska vara tät och en vanlig duk som man köper på Jula, Biltema, OK etc. är väl inte riktigt tät? Verktygsboden har en variant med insydd kätting, har nån testat den? Är den tät? Jag har själv under åren haft olika presenningar men har ständigt problem med att de flaxar och far. Någon gång har jag skruvat fast den i asfalten men det kanske inte alla banägare gillar. Gatdäck som tyngder funkar ibland men är ofta ivägen. Eftersom jag kommer i kontakt med en del entreprenörer via jobbet funderar jag allvarligt på att tipsa om att det kan finnas ett marknadsbehov för en BRA depåmatta som ligger kvar, kanske också som säljs i kit med absorbentmatta. Men det kanske bara är jag som upplevt behovet...? Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Tält ala Harald Nyborg kan man glömma, dom viker sig och flyger iväg.
Tält med tjockare ställning är att föredra, häng då vikter i stommen som pressar ner den mot banan eller surra vardera hörna i ett hjul. Att borra eller skruva i asfalten undanbedes (dvs glöm det). Det läggs enorma pengar på att asfaltera om anläggningarna och det är bara onödigt att skada ytan ytterligare. Verktygsbodens matta fungerar fin fint! _________________ Tino Carrasco Ford Capri 2.0 GL 1978 Ford Capri 2.0 GL 1979 Alfa Romeo GT1300 Junior FIAT 500C Sport Twin Air Projektledare Motorbanan Ring Knutstorp |
||
|
Har tidigare använt lättviktspresenning från valfri leverantör, men det funkar dåligt som du säger. Lätt att bränna sönder på avgassystem med mera, flaxar en del i vinden etc...
Tänkte till nästa säsong köpa en "riktig" presenning i lagom storlek, typ 3x5m att ha under bilen. Vet att Norrmännen som vi kör med inte tillåter lättviktspresenning. En "motorsport" duk i lagom storlek till vettigt pris skulle nog sälja bra. gärna med "vikter" i kanterna så den ligger still. http://verktygsboden.se/depamattor/d Är det denna ni menar? Ser ju vettig ut, hur är hållbarheten på duken? Är det "gummi" duk eller är det billig plast? _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
|
120g presenning fungerar sådär, speciellt om det är gräs i depån... (det gick åt två per år ungefär)
Har kört med dubbel 400g PVC i ett par år och det har fungerat fint, men strålvärmen från grenrör har gjort ett avlångt hål (parkera inte direkt efter heat, möjligen om du har lindat avgas). Verktygsbodens Depåmatta verkar vettig och kampanjpriset är rimligt (även om det inte står densiteten på själva materialet, kan man hoppas på 600g/m2?) Att slippa leta småskruv i gruset eller gräset är en stor vinst. Jag släpar numera med mig ett stort tråg som lånas ut ganska ofta (alltid nån som behöver blaska). Julas tråg för tvätt av grillgaller (79:-) fungerar jättebra till olja, glykol, etc och är stort nog att täcka nästan hela motorrummet. Oljeuppsugningsmattor som inte ligger still och som blir skräpiga efter fem minuter har jag inte fattat vitsen med (som ersättning till press+saneringsmedel). |
||
|
Re:
men 600-750g PVC borde vara det man vält (standard Lastbilskapell, tjockpress etc), dumsnålt annars.
9kg kätting och 10kg press vid 600g låter inte orimligt. |
||
|
Det vore kul att veta vad Verktygsboden har för material.
De firmor jag kan påverka (utan egen vinning) att titta på en liknande produkt arbetar uteslutande med "rejäla" saker. Kanske kan de ordna en fläck med värmetålig beläggning också... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Jag har använt Biltemas kraftiga PVC presenning i 3 år nu. Inga problem med att den blåser iväg eller att den skadats av värme, olja etc..
För er som var på Falkenberg Classic i år så vet ni hur det blåste och presenningen var nog det ända som inte flyttade på sig och då var allt annat fastsurrat dessutom
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Trad |
||
|
Vi använder en pressening från Gumboda http://www.loove.se/bilder/category/
Den är rätt så tjock och rör sig inte om det inte är storm ute.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Jag kör med biltemas:
http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard Funkar fint i alla väder! _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||
|
Niklas, har du nån pejl på vad Gumboda har tagit för sin variant?
Biltemas priser lär ju ingen lokalt kunna konkurrera med... Jag vet ju vad jag betalade för mitt släpkapell (som väl är runt 2x4 meter). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
köpte mig en riktigt flamskyddad 5x2,5m från Rudma i våras. tröttnad på sönderbrända, blåser bort osv.
http://www.rudma.se/presenningar/kra
lagom stor för min bil. man vill inte ha för stor heller, då den väger och skall vikas ihop och fraktas. fick tryckt mitt namn för en hundring extra _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Jula har olika med 600g/m2
http://www.jula.se/stark-pvc-presenn men Rudma verkar ju vara minst lika billiga _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
|
http://www.dancovershop.com/se/produ
Har jag och den funkar fint! _________________ Alexander Pfister |
||
|
Matta
Vi kör med vertygsbodens den är kraftig o fin att ligga på, naktdel är att den är tung med kjejerna i och vi skyfallet på finalen så fylldes mattan upp som ett badkar, vi har nu tagit bort en kedja på långsidan,
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||
|
Re:
Jag använder denna också, funkar fint, som ny fortfarande. Tung o bra
EDIT: blåser inte in nån luft under den, själva presseningen är tung. Däremot kan det vara bra att ställa nåt på varje hörn om det blåser redigt. _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Re:
Tyvärr inte då jag fick den. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Tack för all input. Jag har inte testat "riktig" tjock presenning, det borde jag tydligen göra. :-)
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
22 besök senaste veckan (21066 totalt) |