| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Funderingar inför rörram: Hur krokigt får ett chassi vara?
|
10 besök senaste veckan (6095 totalt) |
|
Jag har lite funderingar för ett framtida projekt. Jag tänkte bygga eget chassi, typ rörram, och en punkt jag inte behärskar är toleranserna. Inget är exakt, och jag vet inte hur stora avvikelser man kan tolerera. Ett chassi kan ju ibland slå sig när man helsvetsar, och även om det mot förmodan inte gör det så har man ju alltid mätfel och annat. Det är ju väldigt svårt att mäta tiondels millimetrar från ena änden till andra änden av bilen, t.ex. Min teori är att chassiet kan vara lite krokigt så länge hjulupphängningarnas infästningar sitter skapligt rätt i förhållande till varandra. Håller ni med? En enkel åtgärd för att minimera fel vore att svetsa ramen helt klar innan hjulupphängningarnas fästpunkter slutligen fixeras. Mer specifika frågor 1. Vilka fel kan man tillåta sig att justera bort i hjulupphängningar, med t.ex. uniballs, och till vilken grad? 2. Hur noggrannt måste man kunna mäta? 3. Hur exakt måste hjulbasen vara, skillnad mellan höger och vänster sida? Hur parallella måste axlarna vara? 4. När man använt justerbara bärarmar för att justera in allting "rätt", hur stor skillnad kan man tillåta mellan två motsvarande bärarmars slutliga längd när man jämför höger/vänster? 5. Alla fyra "hörnen" kommer inte hamna exakt i samma plan. Hur skevt får det vara? _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
|
Re: Funderingar inför rörram: Hur krokigt får ett chassi var
Svetsar man ihop grejor i rätt ordning så slår det sig lika mycket mot höger som vänster... Med andra ord så är det kanske inte det lämpligaste att börja helsvetsa höger fram och arbeta sig över bilen. Utan ett kvarts varv på ett visst rör, sedan kvarts varv på motstående rör på andra sidan etc. Om ett rör skulle vara lite böjt, eller egentligen hela ramen är ju mest en designfråga. Det blir ju svårare att placera dit andra fästen etc helt rätt. _________________ Roland Johansson |
||||
|
I stort sätt kan du bortse från alla skilnader som är max 3mm.
Många standardbilar har större toleranser än det. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Detta är att föredra över att infästningspunkterna hamnar fel, att sedan en last leds in i ramen några mm off jämfört med "samma" last på andra sidan gör inte särskilt stor skillnad. _________________ Pontus Fyhr |
||||
|
Re:
Tack!, det känns betryggande! Det var en mycket bra vägledning Jag klarar av att mäta noggrannare än 3mm, även längs hela chassiet om jag tar hjälp av laserpekare.
Vilket borde innebära att jag klara att snida ihop en jigg inom de toleranserna också. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
|
Re:
Ett bra vattenpass är också till bra hjälp. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
10 besök senaste veckan (6095 totalt) |