Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Drabbats av ny hobby!
3053 besök totalt
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Drabbats av ny hobby!

Hej!

Jag har lite frågor till er banrävar.

För 2 veckor sen var jag iväg och körde lite på Knutstorp och det verkar som om jag har drabbats av en ny hobby är jag rädd , men jag är lite tveksam till att fortsätta använda min vardagsbil (Saab 9-3 Aero) till att köra på bana med.

Jag har sedan tidigare varit väldigt förtjust i Porschar och har börjat snegla lite åt en Porsche 968 CS för det skulle nog inte spräcka min budget tror jag plus att det är en trevlig bil att köra.
Jag har även fått för mig att Porsche klubben har relativt många banmöten om man jämför med andra klubbar, stämmer det eller är jag ute och cyklar?

Vad finns det för andra möjligheter att få köra på bana än via klubbarna?

Mvh
Magnus Svensson

PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Re: Drabbats av ny hobby!

Highway skrev:
Hej!

Jag har lite frågor till er banrävar.

För 2 veckor sen var jag iväg och körde lite på Knutstorp och det verkar som om jag har drabbats av en ny hobby är jag rädd , men jag är lite tveksam till att fortsätta använda min vardagsbil (Saab 9-3 Aero) till att köra på bana med.

Jag har sedan tidigare varit väldigt förtjust i Porschar och har börjat snegla lite åt en Porsche 968 CS för det skulle nog inte spräcka min budget tror jag plus att det är en trevlig bil att köra.
Jag har även fått för mig att Porsche klubben har relativt många banmöten om man jämför med andra klubbar, stämmer det eller är jag ute och cyklar?

Vad finns det för andra möjligheter att få köra på bana än via klubbarna?

Mvh
Magnus Svensson

Hej Magnus,
utan att ha någon Porsche eller att vara medlem i Porscheklubben, så vågar jag nog påstå att de har en hel del banträffar. De flesta banträffarna arrangeras av klubbar (i någon form), men det behöver förstås inte vara märkesklubbar. MGCC t ex, är ju stora. Öppen körning är väl bara möjlig på Gotland Ring.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Välkommen till banåkaträsket Magnus thumbs up

Dennis Kullman skrev:
...
Öppen körning är väl bara möjlig på Gotland Ring.

och Sviestad

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Sök lite så bör du hitta en "ranking lista" på vilka märkesklubbar som har flest banträffar. Porsche i topp (speciellt om man räknar med slalomtillfällena!!). Sen är det väl fajt mellan VW, BMW och Alfa klubbarna om jag inte minns helt tossigt? om man också går med i några märkesoberoende klubbar så har man ganska fullt program

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Som Porsche ägare får man väl uttala sig lite...
PCS har i år 14st banmöten sen tillkommer alla slalomkörningar (som verkar vara lika frekventa).
Min 44a klassas som nästan alla Porschar som sportbil av MGCC, som Dennis nämde, och man kan då få köra bana med dem (5ggr i år).

Skall du mikla in en bur och lite säkerhetsutrustning (= bygga tävlingsbil) så tror jag du kan köra bana hela sommaren tills du kräks....

Men som Magnus skrev, sök på forumet så hittar du all info du behöver

Lycka till med din nya hobby

Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Magnus Thomé skrev:
Välkommen till banåkaträsket Magnus thumbs up

Dennis Kullman skrev:
...
Öppen körning är väl bara möjlig på Gotland Ring.

och Sviestad

Där lärde man sig något nytt

Citera
Jim Profit
STHLM
Här sen Nov 2003

Haha, det känner man igen. Började banköra lite med min trimmade 9-3 Aero men den var inget höjdare på banan direkt så numera har jag en 968. Porscheklubben är en fantastisk organisation med mycket träffar och aktiviteter så du lär garanterat få skitkul !! thumbs up

Oslo
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Hej!

Man får tacka för alla bra svar och det varma välkomnandet thumbs up
14 banmöten i Porscheklubben är ju kanon .

Att man alltid skall fastna för en massa roliga saker,, jaja man lär ju inte vara ledsen för det den dag det är dags att lämna in

Ja återkommer
Magnus

Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

KAK håller ju ett par trevliga banmöten på sturup raceway och knutstorp som är märkesoberoende, det var så förra året också att på dagar det är licenskurs är det vanlig banträff på förmiddagen. Jag antar att du har kollat den lysande "Bankalendern" redan, där finns ju annars bra info om banåkartillfällen.

Oslo
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Så nu har jag äntligen slagit till på en 968 CS -93 så helgen har varit mycket rolig måste jag säga sen har jag anmält mig till 2 banträffar så här långt på Kinnekulle och Knutstorp

Kan man få tips på vart man kan hitta en sån där Turbo S läpp för det tror jag skulle sitta som en fläskläpp på bilen

Mvh
Magnus

Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Ja då får man gratulera
Då kanske vi ses på Knutan...

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Highway skrev:
Så nu har jag äntligen slagit till på en 968 CS -93...

Äntligen? Det har ju bara gått en månad? thumbs up
Är du lika snabb på banan?

Malmköping
Här sen Nov 2002

Grattis!
Ser ut o vara en kanon fin bil!

NS BTG: 9.10.21

Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Fin bil! thumbs up
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

thumbs up

Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Tackar!

En 93:a med 6600 mil på mätaren

Jag funderar även på att sätta i en Heigo båge och jag undrar om det är möjligt att sätta i den utan att behöva sätta borrmaskinen i bilen?

Det verkar inte bli något Kinnekulle för mig för jag hamnade som nummer 20 på reservlistan men det kanske kan gå med lite tur, Knutstorpsträffen har jag inte fått något svar på men annars så får jag väl sikta in mig på höstträffarna istället

Mvh
Magnus

Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Highway skrev:
Jag funderar även på att sätta i en Heigo båge och jag undrar om det är möjligt att sätta i den utan att behöva sätta borrmaskinen i bilen?

Nu pillar jag bara på en gammal 924 men om Heigo-bågen till 968 är av samma modell så är jag rädd att du måste sätta borren i karossen.

Buren står på plattor och i karossen ska det monteras bultar med bakomliggande förstärkningar. På min 924-bur iaf!

Klart läcker bil förrexten!

Mvh
Magnus, den andre... Eller tredje... Eller nåt!

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Jag har siktat en 968 här i Åre, en cabriolet, TURKOS! Ungefär lika skrikig färg som det låter...

Fin bil förresten! thumbs up

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Allmänt banåkaforum
Drabbats av ny hobby!
3053 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande