Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Kostnad för krash på ringen?
4 besök senaste veckan (7609 totalt)
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Som så många andra har jag också förstått att man måste åka till ringen och köra.
Men när man läser guider är det lätt att bli avskräckt då det talas mycket om kostnader
om man skulle ta i lite mycket. Går man av så får man (enligt guiderna) betala
räcke, bärgning och ev. circuit closure.

Det jag undrar är hur mycket av detta som är skrämselporpaganda för att folk ska hålla
sig lugna och hur mycket som är sanning. Självklart är det enkla svaret att man inte ska
åka av, men man kan ju bli inblandad i något även om man tar det lugnt.

Så, ni som åkt av på ringen, hur mycket har det slutat med att ni fått betala?

Der drüben
Här sen Dec 2002

om du söker lite på en vit 997 GT3 RS ägd av en mcburnforever så redovisar han detta tagit ur en verklig händles upplevd av han.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62140

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004

Re:

Det är få som är intresserade av att öppet diskutera detta på ett internetforum. Jag inkluderad.

Däremot kan jag väl säga att jag aldrig någonsin skulle fundera på att åka ut genom bommen med mindre än att jag vet att jag med kort varsel kan skaka fram min. 30kkr i likvida medel tex. med kreditkort, vänner på parkeringen eller dyl.

BTG 7,16.9 TD

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

David E skrev:
Det är få som är intresserade av att öppet diskutera detta på ett internetforum. Jag inkluderad.

jag aldrig någonsin skulle fundera på att åka ut genom bommen med mindre än att jag vet att jag kan skaka fram min. 30kkr i likvida medel tex. med vänner på parkeringen

aha det är därför du vill jag skall följa med David

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003

Re:

Johan Sjöström skrev:
David E skrev:

jag aldrig någonsin skulle fundera på att åka ut genom bommen med mindre än att jag vet att jag kan skaka fram min. 30kkr i likvida medel tex. med vänner på parkeringen

aha det är därför du vill jag skall följa med David

Ja det var iaf därför jag åkte tillsammans med dig sist..

BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

Nä, jag kan väl förstå om folk inte vill diskutera det öppet, men tanken är ju inte att gotta sig åt andras misstag utan bara att jag och andra nybörjare på "ringen" ska vara så välförberedda man kan när man åker dit för första gången.

David E skrev:

Däremot kan jag väl säga att jag aldrig någonsin skulle fundera på att åka ut genom bommen med mindre än att jag vet att jag med kort varsel kan skaka fram min. 30kkr i likvida medel tex. med kreditkort, vänner på parkeringen eller dyl.

Här sen Nov 2002

Re:

Skip skrev:
Nä, jag kan väl förstå om folk inte vill diskutera det öppet, men tanken är ju inte att gotta sig åt andras misstag utan bara att jag och andra nybörjare på "ringen" ska vara så välförberedda man kan när man åker dit för första gången.

David E skrev:

fast just sista meningen där säger väl det mesta.... en inte allt för stor krasch i räcke kostar lätt 30.000...

t.ex McBurns kostade 36.000 och det var inte så många meter armco... har man riktig otur så blir det fler meter ... sen brukar iofs inte nybörjare krascha så mycket, eftersom dom oftast har mer respekt för banan i början, om dom inte är helt utan koll och tvärvilda.... så åk dit men ta det lugnt är ett bra tips...

Skip
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Ja, mycket nyttig läsning i McBurns tråd. Jag tror att jag fått en bra indikation på hur mycket det kan kosta och känner helt klart att det fortfarande är intressant att åka ner till ringen. Men jag kan tycka att alla som funderar på att åka dit bör läsa McBurns tråd. Man får sig en tankeställare.

Kristianstad
Här sen Apr 2006

Re:

Skip skrev:
Man får sig en tankeställare.

jo då, "känslan sitter i länge" Tack vare Pär så går varven inte lika fort som jag vill

Men nu ska man ha i tanken att detta hände -09 då det fanns försäkring som täckte, av samma anledning åker han inte där längre för rädsla för kostnaderna, och han är inte ensam

Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Platon
Kullavik
Här sen Jan 2009

Jag har oxå varit av på Ringen och visst känns det, även om det tidigare var lättare med försäkringarna.

Som andra sagt före mig: Grejen är att veta hur det känns när bilen går på och förbi gränsen.

När jag åkt av snackade jag med en professionell racerförarare och beklagade mig att det kunde hända, jag som körde med så stora marginaler, hur kunde det ske? Han svar: Du har kört med så stora marginaler att du aldrig fått känna hur det känns att åka av! Gav mig en tankeställare och efter det har jag verkligen ansträngt mig för att känna släppet under hyfsat säkra former.

GP-slingan är ju utmärkt, en dag med lite trafik och kanske regn göra att man kan exprimentera ordentligt. Själv har jag aldrig kört på isbana, men det är säkert oxå bra träning.

Member of Bongard Sponsors
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Re:

David E skrev:

+1 thumbs up

Löddeköpinge
Här sen Apr 2008

Tja,

Ha med dig ett grönt kort/försäkringsbevis så klarar du i alla fall dig undan kostnaden för räckena.
Din trafikförsäkring gäller fortfarande för skador på räcken, andra bilar mao skador på tredje part.
Detta kan försäkringsbolaget inte frånsäga sig så vitt jag vet. Din vagnskadeförsäkring gäller dock inte.
Du kan räkna med att få betala en självrisk på din trafikförsäkring när du kommer hem.

Bärgningen kommer DU få betala till bärgaren, inte banan. Rent hypotetiskt hade det kunnat kosta ca EUR500
om de utöver bärgningen från banan hjälper dig att räta ut hjulen så att de pekar mer framåt än åt sidan, mest
så att du kan putta runt resterna på en parkering. Rent hypotetiskt då alltså ;-)

Om du då rent hypotetiskt krockat så är det bara att gå loss på ebay och vara tacksam för all hjälp du får
av människor du precis träffat.
Hyr bil, åk och plocka ihop din cocktail av delar, hyr en lift och skruva ihop bilen på plats och ut och kör med dig igen.

Det underlättar om man har en bil man har råd att ersätta/laga på plats.
Finns juh givetvis också en relation mellan hastighet och skador samt möjligheterna att laga det på plats :-)

Rent hypotetiskt, kör inte 196km/h över Schwedenkreuz samtidigt som du går lite för tight och träffar krönet fel...

Åka av?
Det är det enda sättet du lär dig dina, bilens och banans gränser. Att börja åka av på Ringen är kanske lite onödigt
dyrt även för en höginkomsttagare. Knutstorp är nog lite billigare, närmare, det går inte lika fort och där finns
framför allt avåkningszoner. På tal om Knutsorp så har jag nog åkt av i varenda böj på den banan dock aldrig
nått hela vägen fram till räcket. Men å andra sidan när det väl gäller så vet man vart gränsen går.
Vet inte hur mycket bana du kört, men en god början är om du kan ta dig ut på en bana i Sverige och köra
hela varvet runt ganska snabbt och provocera ut den på sniskan in och ur böjar, då vet du i alla fall hur din bil
agerar i olika situationer.
Fråga någon som kör riktigt fort runt Ringen om han åkt av....eller nej förresten. Fråga någon som kör riktigt fort
runt Ringen hur många gånger han/hon har åkt av... Jag skulle gissa att de flesta riktigt snabba har åkt av
några gånger.

Vidare så är det fråga om ambition, vill man jag varvtider och tävla med sig själv/andra så kommer det med ett pris.

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

Ephas skrev:
Vet inte hur mycket bana du kört..

Om du tänker efter så har du nog en ungefärlig uppfattning, det är ju inte såååå länge sen vi träffades.

Stämmer det med att om man har en trafikförsäkring så täcker den räcken mm?
Det sätter ju saken i ett annat ljus. Då har jag ju råd att gå av!

Löddeköpinge
Här sen Apr 2008

Re:

Skip skrev:
Ephas skrev:
Vet inte hur mycket bana du kört..

Om du tänker efter så har du nog en ungefärlig uppfattning, det är ju inte såååå länge sen vi träffades.

Stämmer det med att om man har en trafikförsäkring så täcker den räcken mm?
Det sätter ju saken i ett annat ljus. Då har jag ju råd att gå av!

Pling, där trillade poletten ner, hahahaha.
Så då kan man juh hävda att du duger ;-)

Jag kan inte svara för alla fbolag men jag tror att 4stolpar och några tiotal meter räcken kostar mer än 1000sek i alla fall :-)
Det var avgiften till mitt bolag :-). Bilen täcker de givetvis inte.

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Nürburgring
4 besök senaste veckan (7609 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande