Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1 besök senaste veckan (3631 totalt) |
skillnad mellan 15" och 16" hjul på bana?
Hej! Ska fixa en ny uppsättning hjul till nästa ban-säsong. Undrar vad fördelarna respektive nackdelarna är med 15" respektive 16"-hjul? mvh// _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||
Jag skulle valt 15". Billigare däck.
![]() Fast, ur 16" kanske man kan få ut lite mer grepp. Vad är du ute efter, leta det sista? På den nivå som gemene man kör, så skulle jag säga att 15"-prissättningen vinner över de fördelar som 16" ger. Mina ![]() _________________ ![]() |
||
Håller med Falken.
Okej, om du av nån orsak skulle behöva köra på högprofil 15" däck så kan det ju finnas fördelar att gå över till 16". Men det är väl allt jag kommer att tänka på. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
For min egen del beror det mest på tillgången på dæck i rætt dimensioner.
Jag kor med 255:or runt om och den bredden ær omojlig att hitta i 15" som R-dæck. Losningen blev R-888:s 255-50-16. 16" ger æven lite mer utrymme for bromsarna vilket jag inbillar mig ger bættre luftcirkulation. Fælgarna jag kort med 2012 skall forresten avyttras under vintern, det ær 4st 5/120 BMW Remotec. 2st 8x16 och 2st 9x16 i ypperligt skick. //Ricky. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||
2012 körde jag med 15", 7" breda och 205/50-15 däck.
Så lite mer grepp och lite bättre kylning av bromsar kan det tänkas bli med 16", och sen lite dyrare däck! ![]() Blir det ingen skillnad på accelerationen med större fälgar? _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||
Re:
Är det bilen i signaturen? Jag har kört med både 14" och 15". Jag har aldrig haft någonting i närheten av fade (kört rätt långa pass). Då med PFC-belägg, ATE-Superblue och standardskivor. Jag tror att de flesta gatbilsåkare inte kör tillräckligt jämnt för att kunna se skillnad på varvtider med 15" eller 16". Det är ofta så mycket annat som spelar in. På större hjul hamnar massan längre ut så man får störe tröghetsmoment och försämrad acceleration. Fast, tunga 15" kan säkert vara sämre än lätta 16". Jag personligen stirrar mig inte blind på storlekar utan kör med det som är billigast, och kör istället mer om jag kan... ![]() ![]() Planerar man motoruppgradering är det väl praktiskt med större fälgar så man får in större bromsar. ![]() _________________ ![]() |
||
skillnaden ligger i hur stora bromsar som får plats & vilken utväxling du får, inget annat.
Om du får plats med bromsarna under 15"-fälgarna finns ingen anledning i världen att köra på 16" annat än att uppnå en (numeriskt) lägre utväxling vid låga profiler. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
Omkrets på däcket påverkar hur många ggr däcket träffar asfalten och längre fotprint, ett större däck kan ha mjukare gummi och bättre fäste då det inte bygger värme lika mycket, nakdelen är då sämre utväxling och större massa att få fart på.
Bredare däck ger bredare fotprint och mindre yttryck vilket även det gör att man kan ha mjukare gummi men ökar rullmotstånd, vikt och luftmotstånd. Lägre profil ger stadigare däck mindre fotprint rakt fram och kräver bättre chassie på bilen för att ligga an på banan rätt. Vanliga bilar brukar inte funka så bra med för låga och breda däck då de inte har chassie för det. Var gränsen går är ju helt beroende på bilen. Titta även på belastningsindex högre tål mer då de däcken är anpassade för tyngre bilar men ger sämre grepp. 205/60-15 och 205/55-15 är för rätt tunga bilar Har åkt min alfa 156 V6 på 7 1/2" 16 fälgar och 225/50-16 däck då håller de länge men blir lite "trög". Det var kul att åka på en omgång 195/50-15 vilket gjorde att både styrrespons och accelerationen vart mycket roligare men de däcken håller inte.. 195/50-15 som är billiga håller bra på en 1000kg alfa 75 osv. 15" eller 16" tja många parametrar men kör på något som är billigt så du har råd och gasa. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Re:
Jag har långt ifrån full koll, men jag läste lite om hjulstorlekar tidigare. Med större fälgar och mindre däcksida så dels så upplevs det stabilare, samt fjädring och dämpning görs i större grad av fjäder och dämpare samt större area mot marken. Såg nåt amerikanskt test av hjulstorlekar. Där lyckades de uppnå högre G-krafter på skidpad med 225/40 -18 än 225/45 -17 med i övrigt påstodda lika Goodyear Eagle GT. Sämre acceleration, dock. Olika dimensioner är ju inte alltid lika, så det är nog svårt att göra objektiva jämförelser. Så ärligt talat påverkar nog mina teorier om de ens stämmer rätt marginellt... ![]() EDIT: Björn var snabbare _________________ ![]() |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1 besök senaste veckan (3631 totalt) |