Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
6271 besök totalt |
Ang. fjädrar tabell F600=? beräkning?
Hej! Jag är inne på att köpa fjädrar till coiloverdämpare och dem jag har hittat har märkning F600, F550, F500 osv. Detta skall tydligen finnas någon tabell för omräkning? F600 = 140N i fjäderhårdhet?? Någon som förstår vad jag menar och kan översätta "F-måtten"?? Fjädrarna är från volvo 850 supertouring i England. Hoppas tråden hamna rätt ![]() Mvh Daniel _________________ Mvh Daniel Reinhard Driver sidan www.volvosupertouring.se Älskar Nürburgring och Rally |
lbs x 0,1786 = Kg/mm
lbs x 0,1754 = N/mm alltså 600lbs x 0,1786 = 107,16 Kg/mm = 105,24 N/mm |
_________________ Mvh Daniel Reinhard Driver sidan www.volvosupertouring.se Älskar Nürburgring och Rally |
Låter lite mjukt för att ha suttit på en Supertouringbil med slicks?
Beror naturligtvis på utväxlingen, är det fram eller bak? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
Nästan 90% på att det är bak. Men eftersom fjädrarna skall sitta ev fram då på min Volvo original cup bil så undrar jag om det räcker? Väger med mig ungefär 1280 kan vi säga. Ej vägt på länge.
115n/mm tänker jag på. Kör med 16" r-däck Yokohama. 5- camber runt om ungefär.. _________________ Mvh Daniel Reinhard Driver sidan www.volvosupertouring.se Älskar Nürburgring och Rally |
|
På vår S40 hade vi 100 N/mm fram och 125 N/mm bak, körde långlopp på R-däck.
Fram är nog ganska jämförbart, båda har McPherson, men bak vet jag inte riktigt hur 850:n ser ut. Med denna set-up gick det köra både torrt och blött, fast jag skulle helst haft något hårdare torr set-up. Är det standard dimension på fjädrarna, tex 2.25" i innerdiameter? Varför ska du isf köpa bakfjädrar från en bil i England för att använda fram? ![]() Är det inte bättre att köpa fjädrar med exakt den spec du behöver? http://www.demon-tweeks.co.uk/motors _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
En god vän har fjädrarna liggandes och dessa kostar inte mycket. Vet ju inte riktigt än vad jag behöver för fjädrar samt att det är lite kult. Men det du säger om eran s40 låter rimligt. 114n/mm på min 854 känns okej. Och ja det är standarddimensioner:)
_________________ Mvh Daniel Reinhard Driver sidan www.volvosupertouring.se Älskar Nürburgring och Rally |
|
![]() |
Racetech
![]() |
6271 besök totalt |