Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is 1990 - numera utan busstyrning
<<   1, 2, 3, 4, 5
32763 besök totalt
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Äntligen har jag fått ordning på avgasvärdena. Självklart gjorde jag allt i fel ordning vilket gjorde att det tog mycket längre tid än det hade behövt. Boven i dramat visade sig vara spridarna som behövde en riktig rengöring. Självklart skulle jag ha gjort det direkt när jag hade insuget av och bytte insugspackningar men jag hade kört med både diverse mirakelmedel på flaska och några skvättar E85 vid olika tillfällen så jag tänkte att det skulle vara tillräckligt..

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 290



Härligt att det gick till slut

Kommer du till Knutstorp?

_________________
Johan Christensson
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Re:

JohanSo skrev:
Äntligen har jag fått ordning på avgasvärdena. Självklart gjorde jag allt i fel ordning vilket gjorde att det tog mycket längre tid än det hade behövt. Boven i dramat visade sig vara spridarna som behövde en riktig rengöring. Självklart skulle jag ha gjort det direkt när jag hade insuget av och bytte insugspackningar men jag hade kört med både diverse mirakelmedel på flaska och några skvättar E85 vid olika tillfällen så jag tänkte att det skulle vara tillräckligt..


Mirakelmedlet , som har funkat för mig är två taktsolja , pytsar i nån cl då och då .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Har äntligen gjort slag i saken och bytt till E36 styrväxel. Den knepigaste biten visade sig vara att få tag på den korta rattaxelknuten från E30 med servo. Efter lite dektektivarbete på Bildelsbasen lokaliserades dock en knut på en skrot i Södertälje. Själva monteringen gick som en dans. Både demontering av den gamla och montering av den nya kunde göras utan att lossa motor eller subframe. Trots noggrant mätande hade jag dock missat någonstans för toe vinkeln ser helt åt skogen ut. Får grovjustera det lite till och sen åka och göra en hjulinställning.

Jag kommer att att köra utan servo så den nya styrväxeln har tömts på olja och fästena till servoslangarna har pluggats.



Nya E36 yttre och inre styrändar monterade.

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Kommer bli go skillnad där att slippa veva som en tok.

Hjulinställning kan du göra själv utan större problem.
Jag har kört med 2st biltema alu vattenpass ett framför bilen & ett bakom bilen.
Har satt en ögla i ytterkanten på varje vattenpass.
Längs sidorna på bilen har jag spänt fiskelina.
Sen mäter jag bara fram & bak på fälgen.


_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2354



Lossa damaskerna på nya styrväxeln och tryck in massa fett. Damaskerna återförsluts med buntband. Gör mumma nu när du inte har någon styrservoolja i växeln.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1318



Re:

Michael Bäck skrev:
Kommer bli go skillnad där att slippa veva som en tok.

Hjulinställning kan du göra själv utan större problem.
Jag har kört med 2st biltema alu vattenpass ett framför bilen & ett bakom bilen.
Har satt en ögla i ytterkanten på varje vattenpass.
Längs sidorna på bilen har jag spänt fiskelina.
Sen mäter jag bara fram & bak på fälgen.



Jag har själv testat detta med vettig resultat, men funderade på en sak. Detta bygger ju(väl?) på att man har exakt samma spårvidd fram som bak. Eller? och det borde kunna skilja på teoretisk och faktiskt spårvidd. En liten skillnad i spårvidd kommer väl att ge en ganska stor felvisning Eller??

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Nä du kollar ju varje axel separat. Du behöver inte ha linan mot hjulen men däremot måste du ha samma avstånd mellan linorna (höger och vänster) fram och bak

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 732



Re:

Johan Samson skrev:
Lossa damaskerna på nya styrväxeln och tryck in massa fett. Damaskerna återförsluts med buntband. Gör mumma nu när du inte har någon styrservoolja i växeln.



Det funkar bra att köra så?
Eller är det bättre att skaffa en styrväxel utan servo, vad är skillnaderna?
Dock har jag dålig koll på vad en 964RS styrväxel kostar... så känns betydligt billigare att plugga slangarna och köra utan servoolja.

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Re:

lewan skrev:
Johan Samson skrev:
Lossa damaskerna på nya styrväxeln och tryck in massa fett. Damaskerna återförsluts med buntband. Gör mumma nu när du inte har någon styrservoolja i växeln.



Det funkar bra att köra så?
Eller är det bättre att skaffa en styrväxel utan servo, vad är skillnaderna?
Dock har jag dålig koll på vad en 964RS styrväxel kostar... så känns betydligt billigare att plugga slangarna och köra utan servoolja.


I mitt fall finns inte den önskvärda utväxlingen utan servo. Vad jag kunnat läsa mig till på nätet så funkar det bra givet att man tömmer styrväxeln på olja ordentligt.

Sen återstår att se hur mycket muskler det krävs för att baxa runt bilen med den nya styrväxeln.

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

JohanSo skrev:
lewan skrev:
Johan Samson skrev:
Lossa damaskerna på nya styrväxeln och tryck in massa fett. Damaskerna återförsluts med buntband. Gör mumma nu när du inte har någon styrservoolja i växeln.



Det funkar bra att köra så?
Eller är det bättre att skaffa en styrväxel utan servo, vad är skillnaderna?
Dock har jag dålig koll på vad en 964RS styrväxel kostar... så känns betydligt billigare att plugga slangarna och köra utan servoolja.


I mitt fall finns inte den önskvärda utväxlingen utan servo. Vad jag kunnat läsa mig till på nätet så funkar det bra givet att man tömmer styrväxeln på olja ordentligt.

Sen återstår att se hur mycket muskler det krävs för att baxa runt bilen med den nya styrväxeln.


Skivstång är ett bra tillbehör om man ska fickparkera mycket

Hur känns den efter bytet blev det bättre ?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:

Skivstång är ett bra tillbehör om man ska fickparkera mycket

Hur känns den efter bytet blev det bättre ?


Jag har en känsla av det inte blir någon kromad armbåge i fortsättningen

Har inte hunnit köra sen bytet tyvärr.

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 732



Re:

JohanSo skrev:
lewan skrev:
Johan Samson skrev:
Lossa damaskerna på nya styrväxeln och tryck in massa fett. Damaskerna återförsluts med buntband. Gör mumma nu när du inte har någon styrservoolja i växeln.



Det funkar bra att köra så?
Eller är det bättre att skaffa en styrväxel utan servo, vad är skillnaderna?
Dock har jag dålig koll på vad en 964RS styrväxel kostar... så känns betydligt billigare att plugga slangarna och köra utan servoolja.


I mitt fall finns inte den önskvärda utväxlingen utan servo. Vad jag kunnat läsa mig till på nätet så funkar det bra givet att man tömmer styrväxeln på olja ordentligt.

Sen återstår att se hur mycket muskler det krävs för att baxa runt bilen med den nya styrväxeln.


Perfekt, då får jag prova den dagen...
964 har ju fördelen att ha motorn rätt placerad. Så dom är inte så tungstyrda utan servo.

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2354



I mångt och mycket är det geometrin som avgör hur tungstyrt det är. Min mor hade en gång en gammal Golf cabbe med feta 175or som var helt vidrig att fickparkera med...

Se till att styrväxeln verkligen är helt tom på olja innna ni pluggar, eller bygla rören istället. Risken är annars att det hugger om innesluten olja är kvar i ett stängt hålrum.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Hade tid att färdigställa och provköra bilen idag. Första intrycket är helt klart positivt. Den ökade trögheten vid vid låg fart kändes marginell. Vid trixandet ut och in ur garaget tyckte jag nästan att det kändes mer lättmanövrerat då ratten inte behöver vridas lika många varv.

I fart märks ingen skillnad i tröghet men skillnaden i direkthet är påtaglig. Ska bli spännande att testa på bana. Sammantaget ser jag så här långt ingen anledning att bemöda sig med servo på en e30 om man mest kör bana.

I fredags gjorde jag en glad upptäckt. Nyöppnade Bar Central i mina hemkvarter serverar förträfflig öl. Perfekt för att nära drömmen om Ringen

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Hur går det i garaget

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is 1990 - numera utan busstyrning
<<   1, 2, 3, 4, 5
32763 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande