Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (3065 totalt) |
|
||||||||||||||||||||||||
Ex-arbete: Transportera låga bilar?
Hej jag ska nu göra ett examensarbete och är intresserad av hur ni som har låga bilar transporterar dessa till banan. De bilar som körs dit hör alltså inte hit. Så vad använder ni vid transport och vilka för- och nackdelar ser ni med det sättet? Vad för dragbil använder ni vid släp? Kör ni ofta med överlast? Har ni problem att lasta låga bilar? Hur kommer ni runt problemet? MVH Nicklas _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||||||||||||||||||||
Får bilen plats mellan hjulen på ett släp så går att att fixa det mesta, en med roterbar torsionsfjädrning om det ska vara extremt. Men att öppna dörren kan ju bli knepigt.
Biltransportsbil med luftfjädring fungerar, men det behövs låga hjul om det ska bli låga vinklar. Lastväxlingsflak ger stora möjligheter att slippa vinklar öht, att vinscha ner formelbilen med den portala lyften likaså. Det går att studera de flesta lösningar i depåer, och svårt att vara originell. ![]() |
||||||||||||||||||||||||
Både min tidigare och min nuvarande tävlingsbil är låga. Jag har ett äldre 1500-Boggiesläp (biltransport) som får lasta 1030kg. Jag har hittills aldrig kört med övervikt eller med tyngre släp än bilen (med B-kort) får dra.
Jag har löst problemet med de låga bilarna på stenåldersvis: Jag har ett par hemmasnickrade extraramper, som jag lägger på marken framför släpvagn. Släpans vanliga ramper placeras längst ut, ovanpå de hemmabyggda, så man får en lååång ramp med låg lutning. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||||||||||||||||||||
Jag har ett tippbart släp avsett för tex 2st snöskotrar.
Kombinerat med 120cm långa aluramper så går det som en dans att bara köra upp. Släpet är 170cm mellan gavlarna. vilket är precis vad som går. Släpet är 1500kg, får lasta 1031kg vilket funkar bra med b-kort + volvo 855. bilen är 50mm hög + splitter i utstickande framkant. ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||||||||||||||||||
Tack för svar. Jag noterar dock att ni tre har relativt lätta bilar runt tonnet. Kan det vara så att om man vill kunna lasta en bil på 1300-1500kg så krävs ett grövre släp som kanske då också inte tillåter lika flack lastvinkel?
_________________ Nicklas Jäderlund |
||||||||||||||||||||||||
Tippbart släp med 3 meters ramper brukar den mesta gå på. Finns såna släp för högre vikter också.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||||||||||||||||||||
weatbay trailers har svaret titta på deras sida hur de byggt, min bil är låg och bredd men kommer smidigt upp på dessa trailers spec Raceliner
http://www.feco.se/Westbay/Produkter |
||||||||||||||||||||||||
Tippbart släp (2500kg totalvikt) och långa ramper ger flack uppkörningsvinkel. Det fungerar bra för mig.
![]() |
||||||||||||||||||||||||
Bil som är reggad att fra 1530 på B kort
Släp som är reggat totalvikt 1500 tippbart. + massa plankor för att få ner bilen. Några 100kilo överlass varje vända (1300kilo bil + massvis med verktyg 12extra däck och 100liter extra soppa.) Letar nytt släp som är "knäckt" bakom hjulen och långa ramper och planerar att fortsätta med överlass. Och har däckställning i framkant (över motorhuven) Nakdelar. med nuvarande släp Plankor. Överlass. platsbrist Naktelar jag "hoppas ha kvar" Överlass. _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (3065 totalt) |